Humlo
De här buskarna har stått så här snygga i vår trädgård i 2 år i väntan på att vi ska ta bort dem, eller att de tar fart och börjar växa sig snygga igen. Nu är i och för sig trädgården som fulast, men finns det hopp för dessa att växa till sig? Jag tror det är mini-tuja, eller en liten dvärg-en som växer på två ställen. Hur som helst barrväxt och marktäckande. Vi har låtit trädgården vara mer eller mindre under dessa två år för att kunna planera den på ett sätt som passar oss när vi vet vad som finns där. Dessa buskar är verkligen vår stolthet. (y) :rolleyes: :wow: :p :D

Är det värt att spara? Och i så fall, vad behöver de för att växa riktigt bra igen? Det kanske är lika bra att ta bort och plantera något annat?

Barrväxt buskar som kan vara mini-tuja eller dvärg-en i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försummade buskar som misstänks vara mini-tuja eller dvärg-en i en trädgård med stenar och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte riktigt se om det är thuja eller kryp-en (sticks den?) men oavsett så har barrväxter dålig förmåga att hämta sig med nya skott om det blivit fult. Undantaget är idegran som tål allt, även motorsåg.

Jag skulle ta bort dem och ersätta med annan buske. Ska det vara barrväxter gillar jag personligen just idegran eftersom den kan hanteras som man vill, men den växer rätt långsamt. Thuja mm funkar om man väljer rätt sort och håller efter den.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Humlo
Den sticks som bara den men har inga bär eller något sånt. Den fulaste står närmast vår altan och där är det jämt skugga bortsett från några få månader mitt i sommaren och då den får sol några timmar per dag. Frågan är vad jag ska sätta för buske/växt som klarar så pass ihärdig skugga?
 
Ta bort dem. Denna typ har ett "bäst-före-datum" som redan passerats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.