Ett hus byggt 2016-2017, diffusionsöppen väggkonstruktion. Inför montering av fönstersmyg hittar jag detta vita pulver på regelvirket 45x45 just på utsidan av ångbromsen. Är det vitmögel?
Regelverk i trä med vita pulveravlagringar vid ångbromsen, möjlig vitmögel vid byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träregel med vita pulveravlagringar intill ångbroms, möjlig mögeltillväxt vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En kvalificerad gissning är att det är nå som bara legat mot virket eller nått när det monterats, är det dam eller sitter fast?
Vitmögel ska väll kännas mjöligt plus att det krymperihop som när man mosar det.
 
  • Gilla
alduf
  • Laddar…
Med tanke på spåren i träet, ser det väldigt mycket som efter att snickaren har sågat ur fönsterhålet i gipsskivan med en fogsvans. Gips, alltså.
 
  • Gilla
alduf
  • Laddar…
Å herregud Johan, det var begåvat! Det har jag inte haft en tanke på. Ingen invändig gipsskiva finns, men väl en utomhusgips.

Konsistensen stämmer exakt med avsmetat gips. Finns det någon risk att missta det ena för det andra? Din tanke känns plötsligt självklar, men hur blir jag tvärsäker?

Stort tack så långt!
 
Smaka på det! Gips smakar ingenting.
 
  • Gilla
alduf och 1 till
  • Laddar…
Det var nog gips. Smakar torrt men ingen smak. Smakar definitivt inte mögel el motsv. Känner mig lättad. Tusen tack!
 
D
Johan Gunverth skrev:
Smaka på det! Gips smakar ingenting.
Haha inte bara jag som smakar på saker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.