Hej!

Funderar över tillbyggnad på cirka 50 kvm. Med eller utan källare, vad tror ni skillnaden i pris blir om man gör så mycket det bara går själv?

Så vitt jag kan se det beror skillnaden på:
- Ökad schaktning. Kostnad cirka?
- Källeraväggar (Leca + isolering) Kostnad per kvm vägg?
- Mellanbjälklag av trä. Kostnad typ 500:- per kvm?

Något jag missat? Vad bör man tänka på? Någon som har erfarenhet av eget källarbygge? Bilder?  Golvvärme är ej aktuellt så funderingar finns på att det räcker med endast 100 mm isolering under källargolvet.

 
Det enda jag kan komma på att du har glömt är den ökade värmekostnaden av det ökade källarutrymmet.

I övrigt är jag en ivrig förespråkare av källare :cool:
 
Varför gillar så många källare? Ger det inte mest besvär i form av ökad dos radon och fukt?
 
brma skrev:
Varför gillar så många källare? Ger det inte mest besvär i form av ökad dos radon och fukt?
Mängden radon beror på var man väljer att bygga, dvs radonhaltig mark eller inte. Fukt i källare är främst ett problem i äldre hus, där källaren är byggt för att hålla låg temperatur (=förvaring) men där man idag använder det till bostadsändamål (=sovrum, allrum etc). I en nybyggd källare med ordentlig isolering, dränering och ventilation behöver fukt inte alls bli något problem.

Fördelen med källare som jag ser det är att man får bra biutrymmen utan att öka på husets storlek (väggyttermått, takyta).
 
Ingen som har byggt källare själv som har lite siffror att jämföra med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.