Skall koppla några enklare utomhuslampor typ gallerplafond på en garagevägg utvändigt.

Hur är brukligt att parallellkoppla dessa? Jag har inte gipsat insidan av garaget ännu är det då brukligt att sätta infälld kopplingsdosa på garagets innervägg och se dra tråd därifrån till respektive armatur?

Om jag har högre antal lampor än vad som det rimligtvis får plats trådar i en infälld kopplingsdosa hur gör jag då? Sätter fler kopplingsdosor och vidarkopplar emellan?
 
Ring en elektriker 👍
 
Alla lampor skall paralellkopplas .

Vilken metod man väljer beror på om amaturen tillåter vidare koppling eller ej.
I isolerade och uppvärmda utrymmen skall man försöka att undvika att låta rör passera mellan varm och kall zon. ( Risk för kondens).
 
Armaturen tillåter inte vidare koppling därav frågan ang. dosor. Garaget ommer inte vara uppvärmt utan är snarare ett kallförtåd.

Hur gör man med t.ex utebelysning på ett hus?
 
Jag gillar flexibla lösningar som man lätt kan utöka.

Kan man tänka sig att sätta en utanpåliggande dosa ovanför varje armatur i takutsprånget?
 
Man gör som du beskrev i första inlägget.
Kopplingsdosa på insidan och dra ett rör till varje armatur därifrån. Om det behövs sätter du fler kopplingsdosor.
Visst går det att sätta utanpåliggande dosa utomhus men det blir snyggare om dosorna är infällda (inomhus).
 
Om man sätter utanpåliggande dosa utomhus vid varje armatur vart brukar man placera denna rakt över armatur så högt upp det går på väggen i vinkel tak/vägg?
 
Mikael_L
Du kan göra på flera olika sätt.
Det du själv skriver är helt OK. Invändig kopplingsdosa där man grenar upp och drar en enkel slang till varje armatur är helt OK. Och många armaturer betyder rimligtvis att lite fler kopplingsdosor behövs.

Kan man föra in två VP-rör/slang i armaturerna så kan ju vidarekopplingen ske i armaturerna, och skippa kopplingsdosor.
 
Novisfixaren skrev:
Om man sätter utanpåliggande dosa utomhus vid varje armatur vart brukar man placera denna rakt över armatur så högt upp det går på väggen i vinkel tak/vägg?
Det låter lämpligt.
Fast jag gillar inte alls idén. De flesta kapslade armaturer har kabelinföringen neråt, vilket gör att du får gå förbi armaturen och göra en böj på kabeln för att komma in underifrån. Inte speciellt snyggt jämfört med "osynlig" kabel direkt in i armaturen.
 
Ok känns som det lutar åt infällda kopplingsdosor i garaget.
 
Mikael_L
Novisfixaren skrev:
Om man sätter utanpåliggande dosa utomhus vid varje armatur vart brukar man placera denna rakt över armatur så högt upp det går på väggen i vinkel tak/vägg?
Det kan bli lite på olika vis. Men visst.

Har du ett rörutlopp ovan varje armatur så kan du skippa dosorna, långskala upp en EXLQ (ec EXQ) och dra in i röret.
Täta av med lite akrylfog efter.
 
Har gjort likadant, borrade hål och drog kabel på insidan garaget, från armaturen till en utanpåliggande dosa, sen vidare till nästa med samma lösning.

Ringa elektriker? Nääääääää!
 
Redigerat:
Ser ibland nyuppsatt fasadbelysning där kabeldragning och kopplingsdosor är väldigt framträdande, inte snyggt i mina ögon.
Så lite kabel och kopplingsdosor synligt på en fasad som möjligt imho.

Annars tycker jag kabelskyddsrör är snyggt, helt rakt och lite klammer.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ja på en ladugård på landet, nästan godkänt.
Aldrig utanpåliggande, helst när du har väggen fri på insidan, självklart val..
 
Mikael_L
Fast där säger du något.
I/på lantbrukets byggnader är infällda installationer med FK i rör förbjudet. Det ska vara utanpåliggande kabelinstallationer, ev kabel i rör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.