Jag var tvungen att gå ner i pannrummet och kolla...
Min gräns verkar ligga på 5 - 6 cm om jag skall klyva eller ej, så hade det varit jag hade jag klyvt den i mitten kanske den till vänster men inte den till höger...
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
prototypen skrev:
Om det inte är kvistat skulle jag vänta tills lövet slagit ut och vissnat, sk syrfällning. Sedan alltid klyva ner till 5-6 cm.

Protte
Bra tips, tack för det. Tyvärr så är dom flesta utav träden redan avkvistade då dom har gått genom skördare.
 
M
Fasiken, verkar ju som att vi börjar nå någon form av unison åsikt nu ju! Väldigt sällsynt här, speciellt när det kommer till hantering av trä :D

5-6-7cm är rätt OK att inte klyva, >7 ska klyvas, avbarkat ger bäst förutsättningar för snabb uttorkning och oavsiktlig avbarkning skördare är kanske den bästa kompromissen mellan tid och effekt.

Och inte minst, ved värmer både kroppen, själen och huset :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte bort att det inte är hjärnkirurgi vi pratar om. Om något vedträ skulle vara fuktigare än övriga så är det inte 99% fukt och det kommer inte spränga hela pannan/kaminen/vad du nu eldar i utan effekten kommer vara något lägre. Knappast något du märker.
Kollade min egen ved, har mycket som är från grenar eller mindre träd, och jämförde kluvna bitar med okluvna samt obarkade med sådana där jag gjort spår i. Var ingen skillnad alls men då är veden iofs två år gammal.

Det blir lätt lite nördigt när vedhantering kommer på tal, :)
 
  • Gilla
Svingeln och 6 till
  • Laddar…
Jag hade en gång en massa smala grenar som jag tog till ved. Först så sågade jag dom bara och la dom att torka. Alla sa att jo dom torkar nog så där. Men när det blev vinter var dom ännu för blöta för att elda. Sedan randbarkade jag dom till nästa säsong och då var dom nog torra nog att elda. Efter det så har jag kluvit eller randbarkat allt och det har alltid torkat.
 
Niq skrev:
Jag hade en gång en massa smala grenar som jag tog till ved. Först så sågade jag dom bara och la dom att torka. Alla sa att jo dom torkar nog så där. Men när det blev vinter var dom ännu för blöta för att elda. Sedan randbarkade jag dom till nästa säsong och då var dom nog torra nog att elda. Efter det så har jag kluvit eller randbarkat allt och det har alltid torkat.
Bra att få höra av någon med praktisk erfarnhet! Jag har faktiskt klyvt (eller randbarkat dom smalaste) hittills. Hade ingen lust att chansa. Men f*n vad jag har svurit ibland. Kör med klyvyxa (har ingen mekanisk klyv och frugan tycker att jag behöver ban... öh träna lite ändå). Och det är sjukt svårt att träffa dom smalare så att dom klyvs. Dom tjockare är mer förlåtande och klyvs hur lätt som helst :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klyver aldrig dimensioner under 5-6 cm och har aldrig haft problem.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Niq skrev:
Jag hade en gång en massa smala grenar som jag tog till ved. Först så sågade jag dom bara och la dom att torka. Alla sa att jo dom torkar nog så där. Men när det blev vinter var dom ännu för blöta för att elda. Sedan randbarkade jag dom till nästa säsong och då var dom nog torra nog att elda. Efter det så har jag kluvit eller randbarkat allt och det har alltid torkat.
Det påverkar när du tar dina grenar och övrig ved. Tar du grenar från vinterfälld löv så är det minimalt med vätska, däremot om du hugger veden på försommar/sommar så kan den behöva längre torktid då träden har maximalt med vätska som sugits upp. Så tar du sommarhuggen ved i små dimensioner som inte klyvs bör du låta den ligga över vintern till nästkommande vinter, kluven ved kan torka snabbare beroende på förhållanden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Snabbast torkar det om man fäller på sommaren och låter bli att kvista. Om man låter det ligga tills bladen vissnat så har mycket fukt torkat bort. Men tex björk blir väldigt mycket jobbigare att klyva när det är torrt. Så det finns nackdelar med den metoden. Har man enstaka tunna vedträn som inte torkat så märker man nog inte det. Men jag vet att de torkar väldigt dåligt. Jag har haft lite brasved liggande inne i över ett år, ändå bubblade det om den när den sedan eldades. Man behöver klyva eller öppna upp barken på något vis över på tunna dimensioner. Är det fällt med skördare kan den orsaka tillräcklig skada på barken.
 
Öppnar man inte barken är risken stor att det hellre ruttnar än torkar.

Protte
 
Mikael_L
I sina krafts dagar eldade min pappa med ved som han hanterade själv ifrån skogen fram till askan.
Han byggde en såghäck liknande denna, jag vill minnas att den var något större.
En hemgjord såghäck fylld med ved, bredvid en motorsåg, intill en grön skåpbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den travade han fullt med späda dimensioner och sågade sen av raskt och med rätt dimension med motorsågen. Tanken var nog både att ta vara på så mycket som möjligt att elda likväl som att det var säkert lika enkelt att elda upp det som att ta hand och få iväg det på annat vis.

Så en sådan men något mindre byggde han åt mig också, och i den sågar jag också upp klena dimensioner. Och upp till 3-4 cm typ, så struntar jag helt i barken.
Och i dimensioner mellan 4 och 8-10cm, typ skaver jag lite snabbt med sågkedjan längs stammen så det blir en (rejäl?) skada i barken för att medge urtorkning. Och grövre klyver jag.

Och har man dåligt med torktid för veden man jobbar med för tillfället (säg att det är på vårkanten och veden ska sen börja eldas till kommande höst) så är det väl klokt att klyva upp i lite mindre dimensioner så det torkar snabbare.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 2 till
  • Laddar…
En sådan har jag byggt med ett spännband på mitten (fastskruvat under bottendelen) som gör att det ligger stilla och inte snurrar när man sågar.
 
Daniel 109 skrev:
Snabbast torkar det om man fäller på sommaren och låter bli att kvista. Om man låter det ligga tills bladen vissnat så har mycket fukt torkat bort. Men tex björk blir väldigt mycket jobbigare att klyva när det är torrt. Så det finns nackdelar med den metoden. Har man enstaka tunna vedträn som inte torkat så märker man nog inte det. Men jag vet att de torkar väldigt dåligt. Jag har haft lite brasved liggande inne i över ett år, ändå bubblade det om den när den sedan eldades. Man behöver klyva eller öppna upp barken på något vis över på tunna dimensioner. Är det fällt med skördare kan den orsaka tillräcklig skada på barken.
Att syrfälla fungerar bra men ser sällan någon som tar sig den tiden, utan det tas ned och kvistas direkt.
 
Mikael_L skrev:
Och har man dåligt med torktid för veden man jobbar med för tillfället (säg att det är på vårkanten och veden ska sen börja eldas till kommande höst) så är det väl klokt att klyva upp i lite mindre dimensioner så det torkar snabbare.
Att inte glömma är att veden först ska torkas luftigt, kan gärna ligga i hög ostaplad, innan man börjar att finstapla den i kanske mera stängda utrymmen. Men det är inte säkert att en sommar räcker om man har dåliga torkförhållanden.
 
Är barken hel så torkar björken bara i änden och sedan ruttnar den invändigt efter nått år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.