Nu har jag beställt en ny såg inför mina verkstadsplaner. Vilket i och för sig innebär att verkstadsplanerna behöver förändras rätt så mycket för det här är en speciell såg.

8e496d7a4bb0bf507868.png

Det är en Hammer C3 kombinationsmaskin. Den har formatbord (sådan inbyggd släde), 30cm sågklinga och en slitsklinga (för att fräsa spår på upp till 19cm breda). Då det är en kombinationsmaskin så har den även inbyggd vertikalfräs samt rikt- och planhyvel, så många av de hobbymaskiner jag har hemma kommer ersättas av denna.

VerkstadHammer.png

Hammer är ett märke från Felder, som bygger de proffssågar du ser på vilket snickeri som helst. Det här är deras "billiga" märke men fortfarande proffskvalitet, så det känns jäkligt spännande!

579c1bf4cd888afe19fca43729023c49bd554e15.jpg

Jag beställde den med deras Silent Wave-skär i hyveln, vilket ska vara både tystare och längre hållbarhet. Det går även att köpa till långborrssutrustning till bordet men det var inget jag beställde direkt.

0b9f33e33bb0add26ecf626f238c5e9db624c579.jpg

Och, vertikalfräsen har möjlighet att byta ut 30mm-spindeln till ett anhåll för stavfräsar, det vill säga sådana fräsar man köper till vanliga överhandsfräsar, vilket är ett stort plus.

Sju veckors leveranstid, så dags att komma igång med renoveringen av verkstaden nu!
 
Gratulerar till den fina maskinen. Är du medveten om dess begränsningar kan du göra vad som helst med lite fiffighet. Försåga tyngre material t ex för att justerbordet kan vara lite vekt. Det är ställbart i alla riktningar och har enkel och beprövad konstruktion.

Har du standardanhållet till fräsen? Eller lade du till det för 240mm verktygsdiameter och med indexsystemet. Om inte så kan jag rekommendera det. Har haft det på Felder 500 maskin och det fungerade bra. Trevligt att kunna ta bort anhållet och sätta tillbaka det utan att inställningen ändras.

Det är samma formatbord som på F500. Fungerar bra. Lite yxigt men lätt att få vinklar att stämma exakt. Ge dig inte förrän det är rätt. Det lönar sig.

Det blir trångt med bänk på långväggen. Skippa den så kommer du runt och får en vägg att luta produkter i arbete mot. Hjul på maskinen är väl en självklarhet.

Mvh Findus
 
findus42 skrev:
Gratulerar till den fina maskinen. Är du medveten om dess begränsningar kan du göra vad som helst med lite fiffighet. Försåga tyngre material t ex för att justerbordet kan vara lite vekt. Det är ställbart i alla riktningar och har enkel och beprövad konstruktion.
Jag har försökte hitta bra info på webben, youtube etc om sågen och det finns lite, men inte supermycket. Jag litar dock på att detta är toppkvalitet och för dom här pengarna kan jag inte få tag på en bättre maskin. Om du med justerbordet menar släden så verkar den vara allt annat än fegt, men du menar formatters-ställningen så komma jag inte ha den monterad hela tiden på grund av platsbrist, bara när större skivmaterial ska sågas.

findus42 skrev:
Har du standardanhållet till fräsen? Eller lade du till det för 240mm verktygsdiameter och med indexsystemet. Om inte så kan jag rekommendera det. Har haft det på Felder 500 maskin och det fungerade bra. Trevligt att kunna ta bort anhållet och sätta tillbaka det utan att inställningen ändras.
Jag är noob vad gäller vertikalfräsar och kommer inledningsvis använda vanliga stavfräsar i den, men kanske köpa på mig någon 30mm-fräs för MF-formatet för att testa. Jag är lite osäker på exakt vad som ingår, kan återkomma till det vid leverans. Låter som att jag inte har kolla på vad jag beställt, men just vertikalfräsdelen är fortfarande ett lite frågetecken för mig.

findus42 skrev:
Det är samma formatbord som på F500. Fungerar bra. Lite yxigt men lätt att få vinklar att stämma exakt. Ge dig inte förrän det är rätt. Det lönar sig.
Precis, för det vanliga bakre anhållet så har dom ett 90-graders-stopp som ska vara lite opålitligt, men dom ska ha bytt ut designen så jag hoppas det fungerar som det ska.

findus42 skrev:
Det blir trångt med bänk på långväggen. Skippa den så kommer du runt och får en vägg att luta produkter i arbete mot. Hjul på maskinen är väl en självklarhet.
Beställde med sådan "hjulstav" så det ska vara enkel att flytta. Jag är hobbysnickare på sin höjd så jag hoppas kunna få rum med de grejer jag vill ha. Bordet på långsidan har gersåg och hyvelbänk som behövs. Men det är klart, jag kan ju ha det bordet på andra sidan. Ska fundera lite. :) Tack för kommentarerna!
 
Spiralkuttern är ett val du aldrig kommer att ångra, det är sån otrolig skillnad på ljudnivån jämfört med konventionella kuttrar!
 
  • Gilla
SandmanNet
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Spiralkuttern är ett val du aldrig kommer att ångra, det är sån otrolig skillnad på ljudnivån jämfört med konventionella kuttrar!
Och inbillar mig att det är en ordentlig förbättring vad gäller livslängd med, med tanke på starkare stål samt fyra sidor per stål
 
SandmanNet skrev:
Och inbillar mig att det är en ordentlig förbättring vad gäller livslängd med, med tanke på starkare stål samt fyra sidor per stål
Om du inte är yrkessnickare så kommer du nog inte att behöva köpa nya stål dom närmaste 10 åren skulle jag tro. Som vanligt gäller det att inte stoppa in vad skit som helst i hyveln. Om och när du ska vända stål så tror jag det är bäst att låna en momentnyckel från en svarvverkstad. Dom brukar ha såna små till sina stål. Jag har för mig att dom ska dras med 2 Nm. Kolla manualen.

Edit: 5 Nm ska det visst vara, kolla upp för säkerhets skull.
 
Redigerat:
P
7 veckors levtid , är det så på alla deras maskiner?
 
Give or take. Alla maskiner tillverkas efter beställning
 
Nu har min verkstads-remake påbörjats! Sågen är levererad och jag har rivit ut hela verkstaden, mycket jobb kvar!

 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.