• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
FRS05 skrev:
Sorry för sent svar men jag är inte alltid så aktiv här. Jag flyttade till grannkommunen i öster för 6 år sedan. Men mina föräldrar bor kvar på vägen där du bor. Det är ett bra område att bo i. Lugnt och sedan är det nära till väldigt mycket och att motorvägen ligger i närheten är bara ett extra plus det med. Var väl dock en hel del inbrott i området förra året men polisen har nog "punktmarkerad" området ett tag.

Annars ser jag att du har köpt släpvagn. Det är ett otroligt smart köp och det kommer du har mycket nytta av och spara tid med. Förstår verkligen inte hur jag orkade köra och hyra släp i flera år innan jag köpte ett. Guld värt att kunna slänga på skiten på släpvagnen direkt och sedan köra och lämna det när man vill.
Ahh okej :) Ja det är nära till allting tycker jag faktiskt, biltema är ju ganska guld att ha runt knuten sådär!
Jag har faktiskt inte sett polisen köra runt här annat än att de jagade någon på moped för ett litet tag sedan, men sen har jag ju inte bott här så länge heller!

Nej jag kände att det var värt att göra det så tidigt som möjligt, som du säger att kunna slänga på skiten direkt istället för att mellanlagra det och lyfta dubbelt är 10/10! (y)

vogrin skrev:
Kan det vara så att de blå kakelresterna du hittade kan vara släkt med denna kanske?
Ser liknande ut både i färgen och mönstret..

[länk]
Mitt kakel är dock vitt, kanske inte framgår så tydligt på bilderna dock! :)
Jag ska slänga ut det på gården snart så man ser lite tydligare vad det är för mönster, sjukt kul att folk kan så mycket om olika saker här, fönster, kakel och allmän byggnadsvård :)
 
Hej på er!
Har inte hänt så jättemycket just nu då jag har känt lite beslutsångest kring saker och ting, men det hör inte riktigt hit!

Igår började jag gräva lite i ladan, kommer troligtvis får hyra en container eller något för att få bort all jord.
Kommer eventuellt få fråga svärfar om lite hjälp att gräva ut eftersom han har tillgång till en grävmaskin modell mindre som har en räckvidd på 4m!

Men det går troligtvis inte att kröka runt hörn så jag började ändå på att gräva ute vid kanterna :)
Har även tampats med min pergola idag, aset satt bra som fasen där (Metallräcket längst ut sitter fortfarande, blir nog att gräva)

Tanken är att bygga en altan som är "infälld" i marken. Hittade denna guiden som verkar ganska shysst :)
https://www.byggmax.se/gör-det-själv/altan-och-trädgård/trädäck-på-betongplattor

Priset för altanen var min första tanke max 10 000 och med ett tak ser det ut att landa i de trakterna! (y)
Sen tänkte jag bygga en spalje med armeringsjärn där jag tänkte låta t.ex Murgröna eller Humle växa.

Spade i en grävd grop inne i en lada med träväggar och spilld jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgrävningen, hyffsat kul ändå att gräva kan jag tycka :rolleyes:

Renoveringsarbete i gammal lada med hög av jord och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir en hel del jord att frakta bort, inte en aning om vad denna högen kan väga, men mitt släp får max dra 650 i alla fall.

Hus med markerad yta för altan, 8m och 4m angivna som mått på gränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första tanken på dimensionerna av altanen.
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Bering skrev:
Hej på er!
Har inte hänt så jättemycket just nu då jag har känt lite beslutsångest kring saker och ting, men det hör inte riktigt hit!

Igår började jag gräva lite i ladan, kommer troligtvis får hyra en container eller något för att få bort all jord.
Kommer eventuellt få fråga svärfar om lite hjälp att gräva ut eftersom han har tillgång till en grävmaskin modell mindre som har en räckvidd på 4m!

Men det går troligtvis inte att kröka runt hörn så jag började ändå på att gräva ute vid kanterna :)
Har även tampats med min pergola idag, aset satt bra som fasen där (Metallräcket längst ut sitter fortfarande, blir nog att gräva)

Tanken är att bygga en altan som är "infälld" i marken. Hittade denna guiden som verkar ganska shysst :)
[länk]

Priset för altanen var min första tanke max 10 000 och med ett tak ser det ut att landa i de trakterna! (y)
Sen tänkte jag bygga en spalje med armeringsjärn där jag tänkte låta t.ex Murgröna eller Humle växa.

[bild]
Utgrävningen, hyffsat kul ändå att gräva kan jag tycka :rolleyes:

[bild]
Blir en hel del jord att frakta bort, inte en aning om vad denna högen kan väga, men mitt släp får max dra 650 i alla fall.

[bild]
Första tanken på dimensionerna av altanen.
Svårt att säga om du klarar budgeten. Jag byggde en altan på 30m2, iofs med ribbor som staket och inkl allt kostade den 11k

(Den är nersänkt i marken med)
Nersänkt träaltan på 30m2 med ribbstaket framför en blå trähusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min altan är marginellt större än din, dock står den på plint en över mark
Vill minnas att allt material gick runt 27tkr
Jag körde med 420cm hellängder på bredden/djupet, jag tycker den känns luftig men ändå inte som en dansbana

Tycker dimensionerna du angett låter väldigt bra på altanen
 
Min står bara på lecablock men jag tycker den är stabil. Har 145mm som bärlinor :)
 
Schysst med referenser, Din var väldigt snygg Ramnemark. Vill också ha så att staketet sluttar lite (y)
Vi går se om budgeten går lite över, det får man leva med i så fall :)
Jag tror att storleken blir OK med tanke på husets storlek och tomten, större hade blivit för stort tror jag.

Jag tänkte ha betongplattor som den står på, egentligen exakt som den guiden på Byggmax.
Känns ändå som att en altan kan vara ganska OK att bygga samtidigt som nåt annat projekt. Borde väl kunna gå på en helg bara tycker man :rolleyes:
 
Bering skrev:
...Borde väl kunna gå på en helg bara tycker man
Du låter ungefär som min fru när hon föreslår olika projekt här hemma. :rolleyes:
 
  • Gilla
pandalus och 2 till
  • Laddar…
kulle
useless skrev:
Du låter ungefär som min fru när hon föreslår olika projekt här hemma. :rolleyes:
X2 :rolleyes:
 
  • Gilla
Bering
  • Laddar…
useless skrev:
Du låter ungefär som min fru när hon föreslår olika projekt här hemma. :rolleyes:
Haha då kanske vi har ungefär samma erfarenhet utav såna här saker :D
Men ja, ibland kanske jag är lite utav en tidsoptimist, det är synd att det bara är 24 timmar på dygnet känner jag nu :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Har börjat stämpa upp takreglarna under gårdagen, kommer troligtvis få lite hjälp utav svärfar som har tillgång till vettigare maskiner med att gräva ytterligare. Behöver även bila bort lite betong.
Syllen är nu helt borttagen från ena kortsidan på huset, inget fel på vädringen i rummet iaf! :D
Renoveringsarbete i gammalt hus med stämpade takreglar, grävverktyg och borttagen syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även börjat gräva ut för altanen, många som sagt att det är onödigt men jag känner verkligen för att ha en altan under sommaren.. kör lite eget race där, får nog lära mig att inse sånt själv sen eftersom jag är ganska envis :rolleyes:

Påbörjad grävning av mark för altanbygge nära ett gult hus med en spade plantad i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Har fått grävt bort de fina buskarna och helvetes-räcket som satt med fötter nere i jorden precis vid buskarna.
Hittade även en ståltråd som jag började dra i, visade sig att den var kanske 10 meter lång och ett riktigt sattyg att få upp ur jorden, vet inte om den fyllde någon funktion men jag kan aldrig tänka mig det!

Nåväl, det går sakta men säkert framåt och har även haft fiberinstallatören hemma hos mig idag!
Såhär ser det numera ut i vardagsrummet (y)

Ett hörn av ett vardagsrum med mönstrad tapet och en nätverksfiberbox på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har börjat vänja mig med den vilda tapeten som man ser här också, gillar den mer och mer! :)
Får se om man kan ladda upp lite fler inne-bilder här i framtiden med, håller på att jobba på hela huset samt ladan i Google Sketchup för att kunna leka runt lite med olika planlösningar och sånt med :D

Nygrävd trädgårdsyta med borttagna buskar vid gult hus med blommande växter kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I princip färdigt med grävningen, ville inte slakta de vackra blommorna som precis kommit riktigt än heller, det får göras i absolut sista stund och försöka rädda de lökar som går att rädda :)
Jag har grävt ungefär 10-15cm nu, det är dock lite ojämt här och var, måste det vara helt plant eller räcker det att när man kör med paddan på gruset att jämna till?

Har beställt 3 kubik 0-18 bärlager idag och skall enl. leverantör komma under slutet på nästa vecka ungefär :)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Verkligen rolig tapet! Med rätt inredning kan den där tapeten verkligen komma till sin rätt. Gäller att hålla nere färger och former så att det inte ser rörigt ut.
 
Kul att se att det går framåt , detta har blivit ett av mina favorit projekt att följa!

Bering skrev:
Hittade även en ståltråd som jag började dra i, visade sig att den var kanske 10 meter lång och ett riktigt sattyg att få upp ur jorden, vet inte om den fyllde någon funktion men jag kan aldrig tänka mig det!
Kan detta vara en del av en åskledare? Antingen den delen som går ner i jorden från själva åskledar "antennen", eller en del av en ring som läggs runt huset för att skydda vid marknedslag?
 
Anna_H skrev:
Verkligen rolig tapet! Med rätt inredning kan den där tapeten verkligen komma till sin rätt. Gäller att hålla nere färger och former så att det inte ser rörigt ut.
Ja den passar väldigt bra till mitt teak-bord som jag fick från min mor! Även den tv-möbel jag har passar den väldigt bra till :) Ska se om jag kan få till en shysst bild här där man ser lite mer (När jag städat också)

kalle55 skrev:
Kul att se att det går framåt , detta har blivit ett av mina favorit projekt att följa!

Kan detta vara en del av en åskledare? Antingen den delen som går ner i jorden från själva åskledar "antennen", eller en del av en ring som läggs runt huset för att skydda vid marknedslag?
Kul att höra! :D
Oj, det har jag inte en aning om, det känns väl spontant som att det verkligen kunde vara så, fast den gick bara nere i marken, såg ej att den har varit i kontakt med någonting annat!
Om den inte satt i kontakt med pergola-stången där såklart, det kan den ha gjort :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.