H
funderarensthlm skrev:
Om fog skulle funka (utan övermålning), ska man då foga hela väggen? Alltså inte bara foder utan också golvsocklar. För ett enhetligt resultat.
nä du behöver inte foga allt, de kommer aldrig synas att du bara fogat en del.
ibland när vi bygger lägenheter så fogar vi bara vissa socklar i ett och samma rum och de märker man aldrig
 
Jag hade nog lämnat det som det är, blir lätt lite kladdigt med fog. Här skulle du få rätt mycket på tapeten.
 
H
leby skrev:
Jag hade nog lämnat det som det är, blir lätt lite kladdigt med fog. Här skulle du få rätt mycket på tapeten.
Håller inte med, ta någon som kan foga bra och lägg en tunn fog runt blir riktigt snyggt och ingen kommer tänka på att de är en fog där.

sen finns de alltid de personer som hatar fog i alla lägen men jag är inte en av dom som ni nog förstår
 
man tycker ju olika, ts gillar inte som det ser ut så kanske ditt råd om fog hul passar ts bäst.
 
Jag ser inget större fel egentligen...
Tycker det ser bäst ut på gamla foder om tapeten går bara lite över hörnet och inte täcker hela fodersidan.

Det fulaste här är att det är vågigt. Något som förmodligen beror på att det knappt går att köpa vettiga tapetknivar nuförtiden (så avrundade mot anhålls-sidan att det inbjuder till krokiga snitt).

Sedan i hörnen lyfter man ut tapeten medans den är våt och tar det sista med en vass sax för att slippa flikar.
 
Tror inte det är något man skulle tänka på i största allmänhet, men, du vet om det och kommer störa ihjäl dig på det så något behövs göras. Är det en firma som tapetserat så hör med dom i all vänlighet om det finns något dom kan göra, ställ inte krav utan var bara trevlig. Annars hade jag antingen skurit om det går, eller lagt en mjukfog, och då hade jag nog lagt den även runt socklar om du är duktig på det. Börja annars runt fodret och se hur det ser ut
 
Jag hör er och känner lite för båda alternativen. Skulle vilja göra något åt hur det ser ut men känner samtidigt att det finns en risk för att det blir ännu värre och ser helknäppt ut (att foga mot tapet verkar inte höra till vanligheterna). Får ta mig en ordentlig funderare.
 
Här är två andra bilder på dessa områden. De är tagna när det är mörkare i rummet. Tycker själv att det ser ännu värre ut då. Framträder på ett annat sätt. Ni kan också se skärmärken i fodret från tapetkniven. Verkar ha dragits flera ggr.
Mörk bild på en vägg med tapet nära ett dörrfoder, skärmärken från tapetkniv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkt fotografi som visar skador och skärmärken på vit dörrfoder och vägg där tapetkniven använts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Verkar som du stör dig på de tillräckligt för tt inte släppa de, då tycker jag helt klart du ska göra något åt de.
Testa något av alternativ som har tagit upp i tråden.
 
Jäkligt vågigt är det.

- Som sagt, florerar en del kassa tapetknivar även i fackhandeln.
- Sedan har easy-up tapeterna en nackdel. Sätter man dom torra mot ett hörn så är det ett lotteri hur mycket tapeten "lägger in sig" i hörnet vilket ytterligare ökar risken för vågighet. Man kan väta tapeten något med en svamp för att göra den lite mjukare och följsammare.
 
OM du ska laborera med akrylatfog nu efteråt rekommenderar jag en lättavlägsnad maskeringstejp före avjämning och/eller en våt svamp i längdriktningen. Lätt att det blir ännu sämre om inte handlaget och tekniken är den rätta.
 
Re Magham, vad hade du gjort? Tapeten sitter ju där den sitter och det finns inte mycket kant kvar att skära i. Eventuellt lite grann...
 
Jag hade inte gjort nånting. Efter ett tag tänker man inte på fel ens om dom är synliga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ok ut, absolut innanför standarden.
Vill du ha bättre får du betala fördet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.