Hej,
jag har tittat en hel del på den finska hustillverkaren Jukka Talo. De har ett mycket stort utbud och en hel del fina hus. Tyvärr kan jag inte finska och all information, hemsida och kataloger, är på finska. Finns det någon som har byggt med dom eller funderat på det? Vad jag inte riktigt har förstått är om man kan få husen stomresta eller ej och vad det i så fall kan kosta. Är även tacksam för att information om en svensktalade försäljare.

Daniel
 
Hejsan,

kollade in hemsidan och lyckades inte hitta info om de exporterar till Sverige. Du har förmodligen rätt i att du behöver hitta någon som kan svenska... eller be någon på forumet om hjälp!

Börja med att kontakta någon av deras representanter på Åland (där han bör kunna svenska) eller Helsingfors (han har åtminstone ett finlandssvensk namn, så chansen är god att han kan svenska lika bra som du kan).

Gör såhär:

1) gå till deras hemsida
2) välj "EDUSTAJAT" (betyder representanter/försäljare)
3) använd rullmenyn bredvid "Pikahaku" (snabbval), välj endera "Ahvenanmaa" (Åland) eller "Helsinki" (Helsingfors).

Lycka till!
 
Vi planerade att bygga med Jukka-talo för ett knappt år sedan. De hade mycket fördelaktiga priser, och vackra hus. Vi hade tänkt bygga något ur Miljöö-serien. Husen levereras normalt stomresta i Finland. Resten får man sköta själv. Vi fick löfte om att få stomrest i Luleå. Vet inte hur det blir om man vill bygga längre från finska gränsen. Jag har skrivit en del om Jukka-talo tidigare, så titta i mina gamla poster.

Säljaren vi hade att göra med lämnar dock en del att önska, men det skall man inte döma hela företaget för. Efter att ha valt husmodell skickade vi in skisser för att få offert på ett hus med en egen planlösning. Dessa fick vi aldrig svar på, trots flera påminnelser.

Tyvärr fick vi sedan avslag på vår ansökan om förhandsbesked på den tänkta tomten, så nu står vi utan tomt, och bygget har runnit ut i sanden.

Men som sagt, titta i mina gamla inlägg, så hittar du något.
 
Hej!
Tack för tipsen. Arny, hade du kontakt med någon från Finland eller finns det någon svensk representant?

Daniel
 
Vi har varit i kontakt med jukka-talots säljare på Åland. Visa Konttinen. Har träffat honom i Mariehamn och han har varit och tittat på vår tomt i Västerås.

Han verkar kunnig och hjälpsam. Utbildad arkitekt och byggnadsingenjör och han kan bra svenska. Om det flyter på så väljer nog vi Jukka-talot och en variant på Sointu 164.

Det enda som vi är lite osäkra på än så länge är vad i deras paket som kan ingå i en leverans till Sverige. Därför är vi lite osäkra på priset också..

Huset kostar i Finland annars 63 660 Euro stomrest i grundutförande inkl kök, ftx-aggregat fönster och dörrar.
 
Vi hade kontakt med en säljare i norra Finland. Han pratade inte svenska. Enligt honom skall Jukka-talo ha sålt några hus i Stockholmstrakten, med jag vet inte vilken säljare som haft hand om dessa försäljningar.
 
Hej,
Sointu 164 har verkligen en trevlig planlösning. Det är lite svårt att få ut priser och framförallt med att göra en totalbudget. Vad räknar ni med att få lägga ut för att huset skall bli nyckelfärdigt, utan tomt, markarbeten o.sv.

Daniel
 
Kollade in Jukka Talo's hemsida, och på en av dem redovisade de resultat från en undersökning om kvadratmeterpris för några finländska husleverantörer. Jukka Talo var billigast (annars skulle man knappast ha skyltat med undersökningen, heh). Det stod nästan ingenting om hur den var utförd, men jag kan ana att det var exklusive tomt, anslutningar V/A etc - "snittpriset" var 903 Euro/m[sup]2[/sup] 2003 (ca 8 100 kr) för Jukka T.
 
Hej Jensen!
Spännande att ni har börjat bygga med Jukka-talo! Vilken modell har ni valt och vad fick ni betala? Är det mer material än köket som måste köpas till eller ingår det mesta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.