Hej!

Det är nog enklast att förklara med en bild, så jag la lite tid på att göra en ritning:

Källare, ska bygga tak med spotlights. Gul zon har 2 x 15mm Gyroproc brandgips på sig, bjälklaget sitter på streckad linje på cc ~65cm. Klicka på bilden för bättre läsbarhet.

Ritning som visar källartak med gulmarkerad brandgipset, streckade linjer för bjälklag på cc 65 cm och planerade gles.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om jag MÅSTE lägga mina gles som jag gjort på bilden längst ner, 90 grader mot Bjälklaget, eller om jag kan lägga det i samma riktning om bjälklaget?

På mina gles tänker jag sen montera takgips, en skiva, och göra massa spotlights, ca 20 stycken.

Om jag lägger mina gles som man "ska" göra så blir det väl extremt jobbigt för elektrikern, eller? Hur brukar elektriker gå igenom takgles?

Jag måste tyvärr sätta upp mina gles innan tisdag då elektriker kommer, tacksam för alla synpunkter :surprised:

mvh
 
S
du skall 1200 eller 900 gips = du skall minst ha cc300 28*700 skjut med 70mm
 
SBH skrev:
du skall 1200 eller 900 gips = du skall minst ha cc300 28*700 skjut med 70mm
Yes, absolut, men kan jag fästa glesen i 2 x 15 mm gips-skivor som redan är uppsatta eller måste jag in i träbjälklaget?

mvh
 
S
sjndk skrev:
Yes, absolut, men kan jag fästa glesen i 2 x 15 mm gips-skivor som redan är uppsatta eller måste jag in i träbjälklaget?

mvh
jaha då skall du störra spik. har du ingen under gipsen?
 
SBH skrev:
jaha då skall du störra spik. har du ingen under gipsen?
Jo, kolla bilden så kanske det blir tydligare vad jag menar. VIll bara underlätta för elektrikerns arbete, men det kanske är dumt. Viktigare att taket inte rasar ner, hehe.
 
S
sjndk skrev:
Jo, kolla bilden så kanske det blir tydligare vad jag menar. VIll bara underlätta för elektrikerns arbete, men det kanske är dumt. Viktigare att taket inte rasar ner, hehe.
har du granne ovan dig?
normalt sätter man gles på bjälklaget. och riktiga klassade dosor.
om du sätter gles nu så får du förmodlingen bara slangar till allt
 
SBH skrev:
har du granne ovan dig?
normalt sätter man gles på bjälklaget. och riktiga klassade dosor.
om du sätter gles nu så får du förmodlingen bara slangar till allt
är min lägenhet ovanför, förstår inte riktigt vad du menar "bara slangar till allt", ber om ursäkt. Är väldigt ny på allt detta :surprised:
 
S
sjndk skrev:
är min lägenhet ovanför, förstår inte riktigt vad du menar "bara slangar till allt", ber om ursäkt. Är väldigt ny på allt detta :surprised:
bygghöjd för dosor blir fel när det är gips redan.
 
SBH skrev:
bygghöjd för dosor blir fel när det är gips redan.
Ah, precis, ja får nog skippa dosorna.

Men jag kan alltså inte komma undan att fästa glesen i bjälklaget?

Gles som sitter bara i 2 x 15 mm gips kan ramla ner om man sätter takgips på det?
 
S
sjndk skrev:
Ah, precis, ja får nog skippa dosorna.

Men jag kan alltså inte komma undan att fästa glesen i bjälklaget?

Gles som sitter bara i 2 x 15 mm gips kan ramla ner om man sätter takgips på det?
det får du göra bara längre skruv eller spik.
du säkert även kapa i glesen.
rören tror jag inte att elan borrar in i glesen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.