Velux anger minst 15grader som taklutning för montage av deras fönster. Om man som vi bara kommer ha 10graders lutning kan man då glömma takfönster? Vi kommer ha ett anslutningsrum där takfönster troligen hade bidragit med välkommet ljus...
 
Vi har ett (nästan) platt tak. I köket finns en takkupa av plast. Funkar fint, och håller tätt. Vet inte fabrikat.
 
Ja just det... sådana finns ju. Frågan är om man fortfarande kan köpa sådana. Sedan är ju frågan om man måste komplettera med ett ytterligare glas/fönster för isoleringens skull...

Någon annan som vet var man kan köpa glaskupor?
 
Vårat är utbytt för kanske fem år sedan, förre ägaren gjorde det.


Det är förvånansvärt vad lite kallras det är från kupan. Vår är gjord av dubbla plastlager (tvåglas)

I vintras när det var kallt, stod jag under och kände efter. Jag har nämnligen varit något skeptisk till denna, just för energiförlusten. Men har fått ta tillbaka min skeptism.

Det ger ju samtidigt ett härligt ljus i köket under hela året, som inte går att fixa med lampor.

Vårt kök ligger i mitten av huset, arbetsytan, och det hade varit svårt utan kupan.

Om något år skall vi göra om taket till en mer "vanligt". Så nu är problemet hur jag skall få till kupan där.
 
Ja, just den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.