Hej

Har satt helt nytt gips i ett sovrum. Takgips respektive väggips. Spacklat skarvarna med pappremsa.

Ska nu måla med nordsjövit på väggar och takfärg i taket.

Behöver jag grundmåla gipset innan dessa färger läggs? Jag har googlat massor på detta och ser olika uppgifter. Enligt byggmax hemsida där jag köpte gipset skall det grundmålas.


Hur brukar man göra? Fördel/nackdel?

Tacksam för svar
 
Jag har aldrig grundmålat gipsväggar. Två strykningar med vanlig vägg-/takfärg bara.
 
Har aldrig grundmålat gips
 
Det är ju inte fel, man kommer se eventuella missar lättare i underlaget samt få en enhetligare grund vid spackel och gips.
 
  • Gilla
Masern och 1 till
  • Laddar…
Ok. Tackar för svar.

Struntar nog i att grundmåla då. Jag läste dock nånstans att gips suger upp alltför mkt av vanlig väggfärg.
 
  • Gilla
barroberg
  • Laddar…
BirgitS
Hantverkaren som var här och satte upp en ny vägg målade gipsskivorna med grundfärg först.
 
Jasså? Sa han varför?
 
Grundfärgen gör att färgen fäster bättre.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Målarna som målade vårat ryggåstak och väggar av gips grundade först sen två strykningar täck.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
BirgitS
plan-g skrev:
Jasså? Sa han varför?
Nej, jag frågade inte eftersom jag för länge sen fick lära mig att man grundar innan man målar med den önskade väggfärgen.
 
  • Gilla
e-hufs och 1 till
  • Laddar…
S
plan-g skrev:
Ok. Tackar för svar.

Struntar nog i att grundmåla då. Jag läste dock nånstans att gips suger upp alltför mkt av vanlig väggfärg.
nordsjö rekommenderar Original Grundfärg vägg och tak.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Nu änvänder jag bara nordsjös proff produkter(är exakt samma produkter, bara andra namn och billigare)
Men gissar på att det är "grund +" så kan det va en ide att använda i taket som första stryk och sedan ett toppstryk med takfärg.
Grunda väggar är det få som gör om det inte är specielt underlag
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
S
Ragganof skrev:
Nu änvänder jag bara nordsjös proff produkter(är exakt samma produkter, bara andra namn och billigare)
Men gissar på att det är "grund +" så kan det va en ide att använda i taket som första stryk och sedan ett toppstryk med takfärg.
Grunda väggar är det få som gör om det inte är specielt underlag
proffsmålare som jag känner kvinnor som män använder grund på vägg och tak. rätt eller fel men det är så dom gör
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Dom måste ju lämna garanti på jobbet, det behöver inte hemmamålare göra och då spar domgärna dom pengarna.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Säger dom eller gör dom?
Sak samma nej det behövs inte på ny gips. Har målat 10 tusentals m2 väggar och aldrig haft prolem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.