Läser i dagens Aftonblad om en ny typ av rån har börjat uppträda i Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ran--offer-halls-som-gisslan-med-hot-och-vald

Inte lätt att skydda sig mot, men kunde det inte lösas som följer?;

Man har en kod för liknande situationer typ fyra sista siffrorna i personnumret eller något annat lätt att komma ihåg parallellt med den vanliga koden.

Om man skulle sättas i en tvångssituation så uppger man sin "rånkod"

Vid uttag skulle följande kunna hända automatiskt

- Automaten känner koden och behåller kortet med en gång
och/eller alternativt
- Betalar ut ett mindre belopp och meddelar på skärmen att det inte finns täckning på kontot för fler eller större uttag och sedan låser kortet.

Att det möjligen finns mer pengar på kontot upptäcks då inte av rånaren.

En annan idé kunde vara att denna"rån"- kod finns lättillgängligt på en skriven lapp i anslutning till kortet.
Så som man normalt absolut inte ska göra, men trots detta många gör ändå.

Om kortet blir stulet eller rånat så kan inte den obehörige veta om det är en "riktig" kod eller en "stöldkod" som orsakar att bankomaten behåller kortet.

Likaså om kortet användes i en affär el. likn. så skulle det komma upp i röd text på kassaskärmen att kortet är stulet eller användes av obehörig om "rånkoden" användes.

Detta förslag borde inte vara svårt att införa rent tekniskt om viljan finns.

Fler förslag? :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
"Rånkod" låter ju smidigt. Nog med förslag!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det här med rånkod skulle sprida sig även till rånarna och riskera att trappa upp våldet.
 
Jo att folk har en "rånkod" lär buset få reda på direkt och då kräva att man inte slår in den koden för då blir det en kula i låret.
 
Robert63 skrev:
Det här med rånkod skulle sprida sig även till rånarna och riskera att trappa upp våldet.
Hur tänker du då?

Klart att rånarna liksom övriga allmänheten får reda på att korten eventuellt har 2 (eller flera) koder.

Problemet för rånaren är att dom inte vet vilken kod dom får från rånoffret.

När dom stoppar in kortet i bankomaten så vet dom inte hur stort saldot är.

Innebärande om dom får ut t.ex 800:- och automaten meddelar att saldot är 0:-, vad ska dom göra?

Be rånoffret trolla med knäna?

Finns det inte pengar så finns det inte. Inte mycket att göra då kan jag tänka.

Nästa steg är väl då kidnappning med lösensumma, men då pratar vi om en upptrappning som inte många av småtjyvarna har varken tid eller tålamod eller rentav mod att utföra. :x.

Uppskattar verkligen svar som belyser nackdelar med mitt förslag men högaktar ännu mer dom som kan komma med realistiska och kreativa förslag på hur man skulle kunna skydda sig. :)
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Hur tänker du då?

Klart att rånarna liksom övriga allmänheten får reda på att korten eventuellt har 2 (eller flera) koder.

Problemet för rånaren är att dom inte vet vilken kod dom får från rånoffret.


När dom stoppar in kortet i bankomaten så vet dom inte hur stort saldot är.

Innebärande om dom får ut t.ex 800:- och automaten meddelar att saldot är 0:-, vad ska dom göra?

Be rånoffret trolla med knäna?

Finns det inte pengar så finns det inte. Inte mycket att göra då kan jag tänka.

Nästa steg är väl då kidnappning med lösensumma, men då pratar vi om en upptrappning som inte många av småtjyvarna har varken tid eller tålamod eller rentav mod att utföra. :x.

Uppskattar verkligen svar som belyser nackdelar med mitt förslag men högaktar ännu mer dom som kan komma med realistiska och kreativa förslag på hur man skulle kunna skydda sig. :)
Fetade bekymret i din idé. Om rånaren inte vet vilken kod den får är det upplagt för ökat våld mot brottsoffret. Din idé är pigg men funkar inte så som det ser ut i dag.
 
tommib
Iden är egentligen ok och känd sedan gammalt. Det är inte alls ovanligt på larm att man har en sk. hotkod som beter sig precis som den vanliga koden med tillägg att den skickar ett tyst larm direkt.

Möjligen kan man tänka sig att den betalar ut en slumpmässig låg summa och samtidigt larmar polis men troligen är det för långsamt. Kopplat till bevakningskamera kanske det kan hjälpa lite men rånarna lär sig nog snabbt att maskera sig. Ett problem i sammanhanget är bankapparna som typ alla har i sina telefoner idag. Där kan rånarna tvinga sitt offer att gå in och kolla saldot. Kanske en likadan kod i den appen?

Frågan är väl om det går att få tillräckligt snabb respons från ordningsmakten för att gripa någon men man kan som kortägare ändå använda den för att markera att detta uttag sker under hot. Samtidigt öppnar det en möjlighet att missbruka det hela som användare....

Ja, det är ett bekymmer att risken för våld ökar men med tanke på hur långt vissa redan går är det nog svårt att tro att de skulle trappa upp ytterligare på grund av detta.
 
Är det inte bättre att ta tag i själva grundproblemet?

För det verkade ju som det var ungdomar som var välkända av ordningsmakten sedan tidigare som sysslade med detta.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Pumba skrev:
Är det inte bättre att ta tag i själva grundproblemet?

För det verkade ju som det var ungdomar som var välkända av ordningsmakten sedan tidigare som sysslade med detta.
Absolut. så kan man tycka och så är det,
problemet är väl närmast att om man burar in 10 så blir dom väl "utbildade" under fängelsetiden och medans dom sitter inne så poppar det upp 20 andra "ungtuppar" som vill visa sig på styva linan eller helt enkelt behöver pengar till droger.

Vi får nog se till att skydda oss själv genom olika metoder. Vi varken kan ha eller att det är önskvärt med en polis i "varje gathörn". :x

Om det är som tommib säger att det är vanligt med "hotkod" så har åtminstone inte jag varken hört eller läst någonstans att detta är applicerat på kredit/betalkort. Finns det något sådant inom bankvärlden? och i så fall var?

Att förvänta sig att en polis dyker upp snabbt när en sådan kod användes är nog att hoppas på för mycket.

Min tanke var mest att det skulle skydda tillgångarna på kontot och att det bara blev småpengar att tjäna = olönsamt i.f.h.t straffrisken.
 
tommib
Nej, till bankkort har jag aldrig sett det. Detta var ett annat sammanhang med ett DSC-larm för ca 15 år sedan. Man kan säga att det involverade nycklar till vapenkassuner, utan att säga för mycket...
 
C
Kolla: https://en.wikipedia.org/wiki/ATM_SafetyPIN_software

Även elektroniska lås till kassaskåp brukar ha en sådan PIN-kod som blockerar låset en viss tid och triggar ev. tyst larm.

Inte så dum idé. Problemet är väl som tidigare nämnts att det kräver en hel del kurage att ta till den i en hotfull situation.
Påminner mig om denna;

Tecknad tvådelad bild med två scener: vänstra scenen visar krypteringssamtal och högra scenen enkel lösenordsstöld med våld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Det här med rånkod skulle sprida sig även till rånarna och riskera att trappa upp våldet.
Ja, det räcker väl med att rånaren säger "ger du mig inte den riktiga koden så skär jag öronen av dig".
Vad gör du, eller jag, då?

Snacka om upptrappning :(
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det räcker väl med att rånaren säger "ger du mig inte den riktiga koden så skär jag öronen av dig".
Vad gör du, eller jag, då?

Snacka om upptrappning :(
Hur skulle rånaren veta vilket som är riktig kod eller "rånarkoden" eller "hotkod".

Det är väl inte så att det skulle framgå i klartext att det var en oriktig kod? Det vore obegåvat.

Om koden fungerar i bankautomaten eller i affärskassan men begränsar och samtidigt låser för ytterligare uttag så är det omöjligt att avgöra om det finns en ytterligare större summa eller den mindre summa som betalas ut är det som fanns på kontot. :confused:
 
H
Finns det några kreditkort som ej går att ta ut kontanter på, bara handla?

Jag skulle klara mig långt på ett sådant kort
 
Kanske värt att övergå till att bara ha "kreditkort" och inte ha nåt "kontokort"...

Jag använder mycket sällan kontanter, nästan allt som tidigare krävde det funkar ju med Swish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.