largab skrev:
Serverado finns bara på ett fåtal nät. Dessutom så krävs? En digitalbox till varje enskild TV mottagare. Antenn-TV har en klar fördel i att det är "gratis" samt kräver ingen extra box. Det tillsammans med en cromecast i varje TV löser många behov. FiberTV är inte speciellt smidigt om man har 5-7 TV apparater i ett hushåll.
Här får vi vara lite försiktiga med "fiber-TV". Det är sant att IP-TV har många nackdelar, men jag får min DVB-C-kabel-TV via fiber. Det är det vanliga till större flerbostadshus, och inte så vanligt till villor idag, men vi var några stycken som träffade just det teknikfönstret rätt.

Så jag har ett "vanligt" kabel-TV nät i huset, helt utan externa boxar till TV-apparaterna, och jag kan se på olika program på alla apparaterna. Dessutom så sänder man en hel räcka kanaler analogt helt utan avgift om man så skulle önska.

YMMV förstås.
 
Ja, vissa leverantörer kan fortfarande erbjuda den lösningen, Utsikt i Linköping tex i vissa områden. Mycket praktiskt. Tyvärr blir bilden lite tråkig i moderna TV-apparater. Men allt är ju en vanesak
 
largab skrev:
SVT och SR borde vara skattefinansierat. Detta licensbaserade inkomstssystem är väldigt orättvist då många fuskare gör att de som vill göra rätt för sig får betala för mycket.

Fö, de rätta svaren på frågorna är:
1/ Nej
2/ Nej
Jag tror att det var tänkt att de statliga kanalerna inte skulle vara skattefinansierade pga av att de då blir oberoende av hur mycket det får i budget av regeringen. I sämsta tänkbara fall skulle alltså då regeringen kunna påverka utbudet av program i de statliga kanalerna med hjälp av budgeten som påtryckningsmedel.

Nu är det lagt som TV-licens för att regeringen inte ska kunna påverka, ju fler som betalar i stället för att åka snålskjuts, desto bättre och fler program!
Fundera och hjälp till att få bättre utbud.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
tommib
Ymer skrev:
Jag tror att det var tänkt att de statliga kanalerna inte skulle vara skattefinansierade pga av att de då blir oberoende av hur mycket det får i budget av regeringen. I sämsta tänkbara fall skulle alltså då regeringen kunna påverka utbudet av program i de statliga kanalerna med hjälp av budgeten som påtryckningsmedel.

Nu är det lagt som TV-licens för att regeringen inte ska kunna påverka, ju fler som betalar i stället för att åka snålskjuts, desto bättre och fler program!
Fundera och hjälp till att få bättre utbud.
Ja, det är ju inte regeringen som beslutar om skatterna, det är riksdagen. Å andra sidan utser regeringen alla ledamöter stiftelsen som ägre SVT/SR/UR så de kanske har liiiite att säga till om ändå. Det är också så att SVT/SR/UR har en extremt tydlig vänstervridning i sin personalstyrka (men de får inte forska på det eftersom det skulle kunna uppfattas som åsiktsregistrering) så det där oberoendet är rätt tveksamt ändå.

Så, jag avstår gärna Pravda-light.....
 
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2700141 skrev:
Ja, vissa leverantörer kan fortfarande erbjuda den lösningen, Utsikt i Linköping tex i vissa områden. Mycket praktiskt. Tyvärr blir bilden lite tråkig i moderna TV-apparater. Men allt är ju en vanesak
Som LSA skrev så brukar det utöver analogteve även finnas DVB-C i sådana nät, dvs ingen kvalitetsförsämring jämfört med IPTV. Det bästa av två världar. :)
 
TowaTei skrev:
Som LSA skrev så brukar det utöver analogteve även finnas DVB-C i sådana nät, dvs ingen kvalitetsförsämring jämfört med IPTV. Det bästa av två världar. :)
Ok, jag var otydlig/läste slarvigt. Alla TV-apparater har inte DVB-C inbyggt, då får man nöja sig med analog signal om marint vill ha box. Då blir bilden dassig
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Jag har försökt läsa om detta då jag skulle vilja byta till en fiberleverantör som inte har TV i mitt stadsnät, men frugan vill ha "play-TV med fjärrkontroll", jag tycker play via mobilen + chromecast kunde duga (men får väl motvilligt tillstå att utbud är magert och tekniken ofta strular).

SVT-play funkar faktiskt bra via TV-ns inbyggda webläsare, netflix finns även det inbyggt i TVn (båda via WiFi). 1,2,4,6 och kunskapskanalen går ju att få gratis via marksänt. Men det saknas några reklamfinansierade kanaler (som enl mig ändå inte sänder nåt att se men...)

Så om någon har tips på en billig lösning med "reklamTV"-kanalerna som funkar bra och är billigt så är jag intresserad!
 
BirgitS
JohanLun skrev:
Jag har försökt läsa om detta då jag skulle vilja byta till en fiberleverantör som inte har TV i mitt stadsnät, men frugan vill ha "play-TV med fjärrkontroll", jag tycker play via mobilen + chromecast kunde duga (men får väl motvilligt tillstå att utbud är magert och tekniken ofta strular).

SVT-play funkar faktiskt bra via TV-ns inbyggda webläsare, netflix finns även det inbyggt i TVn (båda via WiFi). 1,2,4,6 och kunskapskanalen går ju att få gratis via marksänt. Men det saknas några reklamfinansierade kanaler (som enl mig ändå inte sänder nåt att se men...)

Så om någon har tips på en billig lösning med "reklamTV"-kanalerna som funkar bra och är billigt så är jag intresserad!
När vi kollade marknaden för 1,5 år sen blev Boxer med 8 valda kanaler billigast just för att man kunde välja ut de kanaler man är intresserad av i stället för att behöva betala för ett stort paket. Just nu kampanjpris: https://www.boxer.se/tv/kanalpaket-boxer/
 
BirgitS skrev:
När vi kollade marknaden för 1,5 år sen blev Boxer med 8 valda kanaler billigast just för att man kunde välja ut de kanaler man är intresserad av i stället för att behöva betala för ett stort paket. Just nu kampanjpris: [länk]
Om jag fattat rätt är boxer uppköpt av nån av de andra, de verkar köra både via fiber och marksänt, men det är rörigt att förstå vad som är vad... köra via fiber verkar kräva utrustning, och deras "app" för att streama har fått dåligt betyg. Men det är möjligt att detta är det bästa alternativet trots allt... Men kanske kan man vänta lite till så har reklamfinansierad linjärTV dött helt, tycker inte de levererar nåt att ha längre... Då räcker marksänt SVT för nyheter och liknande, allt annat streamas från webben...
 
BirgitS
JohanLun skrev:
Om jag fattat rätt är boxer uppköpt av nån av de andra, de verkar köra både via fiber och marksänt, men det är rörigt att förstå vad som är vad... köra via fiber verkar kräva utrustning, och deras "app" för att streama har fått dåligt betyg. Men det är möjligt att detta är det bästa alternativet trots allt... Men kanske kan man vänta lite till så har reklamfinansierad linjärTV dött helt, tycker inte de levererar nåt att ha längre... Då räcker marksänt SVT för nyheter och liknande, allt annat streamas från webben...
Comhem köpte upp Boxer i höstas men än så länge har det inte medfört någon förändring som vi har märkt av eller som går att se på Boxers webbplats. Det är marksänt som vi har, kompletterat med deras box för inspelning på hårddisk så vi ser i princip aldrig program i realtid utan spelar in det vi är intresserade av och tittar på det när det passar oss (spolar förbi all reklam så slipper man den och det är värt en del).
 
J
JohanLun skrev:
Jag har försökt läsa om detta då jag skulle vilja byta till en fiberleverantör som inte har TV i mitt stadsnät, men frugan vill ha "play-TV med fjärrkontroll", jag tycker play via mobilen + chromecast kunde duga (men får väl motvilligt tillstå att utbud är magert och tekniken ofta strular).

SVT-play funkar faktiskt bra via TV-ns inbyggda webläsare, netflix finns även det inbyggt i TVn (båda via WiFi). 1,2,4,6 och kunskapskanalen går ju att få gratis via marksänt. Men det saknas några reklamfinansierade kanaler (som enl mig ändå inte sänder nåt att se men...)

Så om någon har tips på en billig lösning med "reklamTV"-kanalerna som funkar bra och är billigt så är jag intresserad!
Det smidigaste och billigaste sättet jag känner till att se reklamkanalerna, de få gånger man vill se något är via kodi, och sedan ett addon som heter Retrospect. Funkar fantastiskt bra. Alla playkanaler, alltså även SVT finns där. Vanligtvis läggs de ut samtidigt som sändningen börjar, vilket betyder att man sett färdigt innan livesändningen tagit slut, eftersom reklamen tyvärr inte kan skickas med.
Det finns mängder av sätt att se kodi, tyvärr funkar det inte så bra via chromecast eftersom utvecklarna inte vill gå den vägen. Jag kör med en mi box, och den är väldigt bra eftersom den även dubblar som chromecast, alltså mottagare då. Retrospect är en app som även min fru gillar att använda, och det hör inte till vanligheterna. Mi har en väldigt bra fjärrkontroll, och vill du inte köpa över nätet kolla in nvidia shield TV. Är i princip samma burk men dubbelt så dyr och med handkontroll. Jag kan dema lite om du är intresserad av något särskilt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2700235 skrev:
Ok, jag var otydlig/läste slarvigt. Alla TV-apparater har inte DVB-C inbyggt, då får man nöja sig med analog signal om marint vill ha box. Då blir bilden dassig
Nej, men väldigt många (alla Samsungs modeller har det exv. och de är de mest sålda). Och DVB-C har redan HD med i grundstandarden, så man behöver inte leta efter en "2:a".

(Och det stog DVB-C redan i mitt första inlägg. Ja, de sänder även analogt, som jag har använt på en gammal 14" tjock-TV, men det var några år sedan nu.)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Det smidigaste och billigaste sättet jag känner till att se reklamkanalerna, de få gånger man vill se något är via kodi, och sedan ett addon som heter Retrospect. Funkar fantastiskt bra. Alla playkanaler, alltså även SVT finns där. Vanligtvis läggs de ut samtidigt som sändningen börjar, vilket betyder att man sett färdigt innan livesändningen tagit slut, eftersom reklamen tyvärr inte kan skickas med.
Det finns mängder av sätt att se kodi, tyvärr funkar det inte så bra via chromecast eftersom utvecklarna inte vill gå den vägen. Jag kör med en mi box, och den är väldigt bra eftersom den även dubblar som chromecast, alltså mottagare då. Retrospect är en app som även min fru gillar att använda, och det hör inte till vanligheterna. Mi har en väldigt bra fjärrkontroll, och vill du inte köpa över nätet kolla in nvidia shield TV. Är i princip samma burk men dubbelt så dyr och med handkontroll. Jag kan dema lite om du är intresserad av något särskilt.
Läste lite om detta. Tror jag fått tipset förut om kodi och även då kommit på att det ju är XBMC som jag körde på XBOX1 i massor av år tills jag tillslut pensionerade min XBOX och ersatte först med en android "hdmi-stick" och därefter chromecast+netflix och nu kör jag Samsung Tizen med Plex för lokalt streamat innehåll +4KNetflix + SVT-play via TVns webbrowser.

Men åter till grundfrågan, funkar altså retrospect för dessa kanaler, hyfsat driftsäkert och användarvänligt även för icke tekniknördar? Är det på gränsen till vad som är lagligt?
 
Installerade Kodi på min PC bara för att testa, Retrospect verkar funka, men den har som jag förstår "bara" playinnehållet som finns på nätet, vilket väl inte är allt som sänds... Detta antar jag dock är 100% lagligt då strömmarna väl kommer från ursprungsplatsen...

Finns ju SmartIP-TV också, men där "köper" man tillgång till okodade kanaler från en server i nåt land som inte bryr sig om att avkoda och vidaresända svenska kanaler, som jag förstått är det lagligt att ta emot okodade kanaler (det förbjudna är att inneha en pirat-avkodningsutrustning), men jag tycker detta känns i gränslandet på vad som är ok...

Jag förstår att det finns en konkurrenssituation för vilket "kabelbolag" man ska välja och att licensvillkor gör att bolagen tvingas sända kodade strömmar - men detta känns lite 1990-tal om jag ska vara ärlig. Nog borde man kunna enas om att sända ut IPTV på ett sätt så man enkelt utan boxar kunde ta emot alla reklamfinansierade kanaler...
 
J
JohanLun skrev:
Installerade Kodi på min PC bara för att testa, Retrospect verkar funka, men den har som jag förstår "bara" playinnehållet som finns på nätet, vilket väl inte är allt som sänds... Detta antar jag dock är 100% lagligt då strömmarna väl kommer från ursprungsplatsen...

Finns ju SmartIP-TV också, men där "köper" man tillgång till okodade kanaler från en server i nåt land som inte bryr sig om att avkoda och vidaresända svenska kanaler, som jag förstått är det lagligt att ta emot okodade kanaler (det förbjudna är att inneha en pirat-avkodningsutrustning), men jag tycker detta känns i gränslandet på vad som är ok...

Jag förstår att det finns en konkurrenssituation för vilket "kabelbolag" man ska välja och att licensvillkor gör att bolagen tvingas sända kodade strömmar - men detta känns lite 1990-tal om jag ska vara ärlig. Nog borde man kunna enas om att sända ut IPTV på ett sätt så man enkelt utan boxar kunde ta emot alla reklamfinansierade kanaler...
Japp, retrospect kör bara playkanalerna, så det är helt ok och helt lagligt. Tror iofs nån kanal har livematerial, men även programmen som går just nu fungerar så länge som kanalen har dem i sitt playutbud.
Det övriga vågar jag inte diskutera här, men kan hålla med dig till viss del. Att man inte vill sända ut resten utan boxar är nog för att man är rädd att det hamnar i fel händer. Upphovsrätt etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.