Är det inte så att marken anses ianspråktagen för det ändamålet de anläggningar som finns där har, dvs. kaj, brygga etc.
Men inte är ianspråktagen som hemfridszon.

Då blir det fullt logiskt att man får renovera det befintliga, men ska hålla en strikt gräns till allt som ger känslan av att det kan hävda hemfrid.
I det perspektivet blir pergola fel i mina ögon, eftersom det främst har en "trivsel/estetisk" funktion, som bryter med nytto/komplementfunktioner som möjligheten att lägga till med båt (och f.d. uthus) haft.

Däremot ologiskt att inte få renovera trappa, som ju ansluter till att kunna bruka kaj etc. Ni har inte velat göra den större/finare/mer pyntad/annan typ av konstruktion som kan ge mer intryck av design/trädgårdselement?

Jag hade satsat på att få igenom en ny trappa av så snarlik typ/modell som den tidigare, men släppt det andra.
Men varför är frågan aktuell, det behövs väl inget tillstånd att renovera en befintlig trapp, hur har frågan om det ens kommit att aktualiseras hos kommunen?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
När anses då att en strand-/älvremsa är ianspråktagen som hemfridszon? Vad krävs för att det ska klassas så? Om nu kaj, brygga, trapp inte innebär att man med automatik därmed kan kalla det hemfridszon?

Om det finns ett gammalt "gångstråk", i form av trädgårdsplattor i gräsmatta, grind i staket runt bostadshus mot kajen, öppning i vägräcket (som. Vägverket gjort), och en trapp direkt ner till kaj/brygga.. för mig blir det en tydlig koppling mellan bostadshusets hemfridszon och tomten vid älven. De binds samman. Tyvärr med en väg emellan, men ändå en tydlig koppling mellan bostadshus och älvremsa. Tänker därför att man eventuellt kan hävda att älvremsan även tillhör hemfridszonen. När till och med få Vägverket så,uppenbart insett att det hör ihop och därför lämnat en öppning i vägräcket. Som ett exempel.
 
Det krävs sannolikt byggnader. Ett båthus eller en bykstuga exempelvis.

Det är för övrigt nog ingen som ifrågasätter att det finns en koppling mellan de två fastighetsdelarna på ömse sida om vägen, men det ändrar inte förhållandet att vägen avgränsar hemfridszonen.

Och att andra gjort något innebär inte nödvändigtvis att de sökt, fått eller har tillstånd för det.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det har funnits en byggnad på älvringen, förr. Man har berättat för mig att det var typ en tvätt-/bystuga.
Tyvärr är den riven, när vet jag inte. Kommunen hävdar att om en byggnad rivs återgår tomten till "allemansrätten" ganska snabbt, typ efter ett år. I mitt fall fanns det dock kvar en stenbeläggning, som kanske funnits i anslutning till stugan, eller om den skapats efter det att byggnaden revs. Hur som helst har stenläggningen funnits mycket länge.
Borde jag inte då få ersätta den gamla stenläggningen med en ny? Marken är ju ianspråktagen på det viset.
 
Älvremsan, skulle det stå. Inte älvringen... :)

Och bystuga, inte bystuga...
 
Haha, fel igen. Bykstuga, inte bystuga.
Grrrr, dessa stavningsprogram...
 
Hej Stina, jag läste igenom tråden igen, det slog mig att man kan se på ditt dilemma på olika vis.
Mina funderingar är följande:

Vill du få möjlighet att ha kvar pergolan, renovera trappan, utföra mindre åtgärder för att snygga upp älvkanten för allmänhetens bästa eller för att i tron få hemfridszonen utökad?

Att utöka din hemfridszon på allmänhetens bekostnad (allemansrätten) kommer inte att godkännas, strandskyddsdispens för att uppföra byggnad av något slag för dig som privatperson, enskild fastighetsägare, kommer inte heller att gå igenom.

Att bryggan får renoveras är endast av det skälet att du som ägare kan hållas ansvarig vid skador på personer som använder den, tar du bort bryggan skall rivningslov sökas. Om du är osäker på vad du får göra eller inte, kontakta länsstyrelsen, kommunen har förvisso tagit över delar av det ansvaret, men länsstyrelsen är mera opartiska.

Jag är fullt medveten om att dina grannar kan anse sig berättigade att avhysa "obehöriga" från sin älvremsa, det kan de inte, får inte göra det, rent juridiskt.
Även om de i ordningställt strandskyddszonen på sin mark, gäller fortfarande allemansrätten, i vårat område, Dalarna menar jag då. Undantag förekommer, regler om upphävda strandskydd finns men lite luddiga, bestäms från fall till fall.

Jag vill inte ge dig några förhoppningar att du kan få dispens, eller att skyddet upphör, det är, vill inte skriva omöjligt, men räkna med att det är helt omöjligt.

Läs på om lantbruk, skogsbruk, fiskerinäring där finns kryphål om man får tillstånd till det där du bor.

Hälsningar P-A:confused:
 
Jag är intresserad av lite samma sak.

Vi äger en jordbruksfastighet, som har varit i min mans släkt sedan år 1863. Huset ligger likadant som trådskaparens, det vill säga hus + trädgård, sedan mindre grusväg och sedan på andra sidan är vår strandlinje med en gammal tvättstuga och en brygga. Har jag några möjligheter att hävda hemfridszon här? Vår tvättstuga står ju kvar, även om den nu inte används som tvättstuga längre. (Den är betydligt äldre än 1975, eller när nu strandskyddet kom i bruk). Eftersom fastigheten varit i samma släkt sedan den skapades så finns det ju också god dokumentation på att det är just en tvättstuga och inte en sjöbod, till exempel. Markplätten runt omkring används av oss som en mindre hage för korna, då det är ett aktivt jordbruk.

Jag har inget problem med att allmänheten kommer dit, men det händer aldrig. Det ser privat ut och känns ganska privat. Jag vill få rätt till att till exempel göra ett altangolv vid bryggan eller kanske att bygga ut tvättstugan lite, så därför är jag intresserad av vilka kryphål som finns för att klassificera marken som hemfridszon.

Jag har dock inte hört av mig till kommunen ännu, så jag vet inte om strandskyddet är "aktivt" eller inte vid vår strandlinje. Kommunen är dock inte känd för att vara särskilt samarbetsvillig.
 
WaterLily skrev:
Jag är intresserad av lite samma sak.

Vi äger en jordbruksfastighet, som har varit i min mans släkt sedan år 1863. Huset ligger likadant som trådskaparens, det vill säga hus + trädgård, sedan mindre grusväg och sedan på andra sidan är vår strandlinje med en gammal tvättstuga och en brygga. Har jag några möjligheter att hävda hemfridszon här? Vår tvättstuga står ju kvar, även om den nu inte används som tvättstuga längre. (Den är betydligt äldre än 1975, eller när nu strandskyddet kom i bruk). Eftersom fastigheten varit i samma släkt sedan den skapades så finns det ju också god dokumentation på att det är just en tvättstuga och inte en sjöbod, till exempel. Markplätten runt omkring används av oss som en mindre hage för korna, då det är ett aktivt jordbruk.

Jag har inget problem med att allmänheten kommer dit, men det händer aldrig. Det ser privat ut och känns ganska privat. Jag vill få rätt till att till exempel göra ett altangolv vid bryggan eller kanske att bygga ut tvättstugan lite, så därför är jag intresserad av vilka kryphål som finns för att klassificera marken som hemfridszon.

Jag har dock inte hört av mig till kommunen ännu, så jag vet inte om strandskyddet är "aktivt" eller inte vid vår strandlinje. Kommunen är dock inte känd för att vara särskilt samarbetsvillig.
Snart kommer denna tråd ligga till grund för vad man kan, får, inte kan, bör etc etc.
Har ni jordbruksfastighet gäller andra regler för strandskyddet, förutsatt att ni har en verksamhet, på papperet, sedan om ni inte lyfter någon inkomst att tala om, är ointressant.

Ni kan, till skillnad från Stina, få dispens.

Ni kan precis lika svårt som Stina, utöka hemfridszonen, det är stor skillnad på sakfrågan.

Dispens på del av fastighet ger inte per automatik rätt att utföra åtgärder, byggnationer behöver fortfarande lov, sökes vid kommunen, likaså riva, gräva.....

Jordbruksfastigheten ger er möjlighet att ha djurhållning, stänga in dem, med grindar, för allmänheten, som fortsättningsvis kan vistas på området, läs allemansrätten, jordbruksverket kommer att ha sina åsikter om hur en ev. djurhållning passar för området eller ej.

Men ni har rimliga chanser att få dispens, inte utökad hemfridszon.

Mvh P-A
 
Vi har som sagt ett aktivt jordbruk. Det har varit mjölkgård hela 1900-talet, och vi har nu köttdjur, så att Jordbruksverket skulle komma och ha några åsikter på om djurhållning passar för området är inte särskilt troligt. Jag tycker att reglerna gällande dispens verkar lite luddiga, så det var därför jag skrev ett inlägg i tråden så att jag skulle kunna få ta del av tips och råd från andra. :)
 
WaterLily skrev:
Jag är intresserad av lite samma sak.
Jag tror, precis som Pagno, att du får bästa svaren på dina undringar om du kontaktar er länstyrelse.
 
Hemmakatten
Vi fick strandskyddsdispens för att bygga en bastu/gäststuga med kök, wc mm om 40kvm vid en strandkanten. Men det finns tre avgörande skillnader jämfört med er situation.

Det viktigaste (tror jag) är att det fanns en båtbod från 40-50-talet som var lika stor som stugan vi byggde. Det fanns också en brygga.

Det andra är att markremsan närmast sjön var "kryssmarkerad" i detaljplanen från 1962, dvs uthus får finnas.

Den tredje skillnaden är att vi inte har någon väg emellan. Hemfridszon är inte definierad trots att det är nästan 100 m mellan hus och sjöstugan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Som redan skrivits - hemfridszon går ej att åberopa, dvs allemansrätten gäller. MEN - när du och din familj befinner er på ER brygga osv, så bör allmänheten avlägsna sig eftersom det stör er. Framförallt om det är en liten brygga. Värt att notera.

När det gäller renovering, så är min erfarenhet att det bästa är att helt enkelt renovera. Rätt av. Sök inga dispenser. Om en trappa måste bytas - byt den. Samma sak gäller brygga, trädäck och kajlinje. Det handlar till stor del om att säkerställa att allmänheten/tredje man inte skadar sig. Tumregeln bör väl vara att inte ta mer i anspråk än tidigare.

Ett tips kan vara att kontakta Lantmäteriets flygfoto-gäng. De har väldigt detaljerade flygfoton - ofta tagna vintertid - så långt tillbaka som 30-40-tal. Jag har använt dessa som stöd när kommunen har kontaktat mig då de haft synpunkter på åtgärder inom strandskyddsområde utförda utan dispens. Exempelvis trädäck, trappa och brygga. Skickas digitalt och kostar en mindre slant. Trevligt att ha i vilket fall om man har en gammal fastighet.

I vissa kommuner är det ok att kreativt underhålla och renovera badstuga, brygga och trappor utan dispens, men om man låter solstolarna stå ute en vecka blir det ett väldans liv... Det om något signalerar "privatisering".
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.