Jag tog över mina föräldrars hus för ett år sedan, tidigare har grannen byggt en altan som har en vägg mot vår trädgård. För ett tag sedan pratade jag med grannen som ville bättra på lasyren, han berättade att dom från början hade tänkt måla hela altanen i en ljus kulör men att min pappa ville ha mörk lasyr. Dom gjorde en deal där pappa stod för lasyren och möjligen jobbet, minns inte riktigt (pappa är död, kan inte fråga). Nu tyckte grannen att jag skall bidra med lasyr och/eller jobbet men inflikade samtidigt (efter att jag ifrågasatt det lite) att han och jag inte behöver ha samma avtal som mina föräldrar.
Min granne är trevlig och verkar resonabel men vad gäller rent juridiskt? Känner att jag vill vara påläst om det blir diskussion.
 
Ligger bygget på grannens mark är det grannens val/rättighet.
 
Kanske uttryckte mig oklart. Tänkte mest på vem som skall bekosta eventuellt underhåll. Antar att du tolkade det som en fråga om val av kulör.
 
Nja. Jag var otydlig , grannens sak att sköta och bekosta underhåll av staket/plank mm. Han kan även låta det förfalla om han känner för det så klart.
 
Ha-ha, OK! Då så, då är det väl ungefär som jag trodde.

Tack!
 
O
Jag vet inte om du egentligen måste tillåta honom att beträda din tomt för att underhålla altanen.
Men oavsett, att neka lär inte direkt leda till att man får en positiv grannsämja...
 
Det låter ju som grannen har låtit din pappa bestämma kulören mot att han stod för en del av kostnaden. Och det kanske kan vara vettigt att fortsätta med den dealen, dels för grannsämjans skull, men även för att faktikst ha lite inflytande över hur underhållet görs.
 
Hemmakatten
Fattar inte hur en granne har mage att kräva betalt för arbete och material på sin egen fastighet! Och dessutom mot en ny ägare! Skulle jag aldrig gå med på.
 
Om du inte bryr dig om vilken kulör grannen har på sin vägg, låt honom sköta underhållet av den själv.
 
Nu löste det sig, det blev ingen diskussion. Grannen har målat väggen och vi har pratat efter det och han är jättetrevlig!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.