Hej!

Tänkte så 20 kvadrat gräs idag i västerläge i Göteborg men såg sedan att det blir ett par frostnätter nästa vecka.

Bör jag vänta?

Tänkte lägga fiberduk över. Finns det andra bra tips för tät och snabb uppväxt?

Alex
 
F
Jag hade sått. Skall själv så 6-700 kvadrat i slutet av denna veckan.

Viktigt att inte låta det stå torrt för långa perioder bara innan fröna etablerar sig.
 
harry73
Bredvid jobbet anlade kommunen en ny park och sådde gräs i januari eller februari. Sedan dess har de varit frost och snö. Nu börjar gräset ta sig ordentligt
 
F
mg765 skrev:
Det enda som händer om du sår för tidigt är att det tar lite längre tid innan det gror. Fiberduk är absolut att rekommendera!

Du kan förgro fröna i ett par skottkärror för riktigt snabb etablering: [länk]
Du verkar ha full koll på gräsmatta så jag kastar mig rakt in....

Har precis grävt sönder min snudd på paradgräsmatta och skall precis så nytt. Det handlar om ca 450 kvadratmeter på en stor kvadratisk yta plus ca 150 kvadrat å lite stickytor.

Fröna jag tänkte använda är Granngårdens Slottspark http://www.granngarden.se/Granngården/Gräsfrö-Granngården-Slottspark,-15-kg/p/1185958 rödsvingel och ängsgröe och som om jag fattat rätt är en direkt utmanare till Weibulls Extra Green. Den scorade också väldigt bra i Råd&Röns grästest.

Problemet jag har är att ungarna behöver gräsmattan i år och vill därför etablera gräsmattan så fort det bara går men är inte alls benägen att kompromissa med den långsiktiga kvaliten genom att gå på en mer snabbetablerad skräpblandning. Har varken lust eller råd att rulla ut gräs även om det nog kommer att bli några kvadrat ändå.

Hittade denna blandningen http://www.granngarden.se/Sortiment/Trädgård/Gräsfrö/Gräsfrö-Masterline-Master,-15-kg/p/1169971_BASE med två sorters engelskt raj som om jag fattat rätt dör efter första vintern.

Fö skall den vara finare med rödsvingel och ängsgröe. Vad tror du om en sådan för snabbare etablering första året? Tror du rajgräset försvinner eller kommer man att få leva med det kommande år med? Min tidigare erfarenhet är att det sällan blir helt lyckat..

Metoden du länkade till, tror du den funkar för en så stor yta som 450-500 kvadrat för nyetablering och hur stor/ hur många skottkärror behöver jag för det? Och hur mycket jord skall jag blanda upp fröna med? Det handlar då om ca 10kg frö. Har 7-8 pallkragar jag skulle kunna förgro under duk med en värmefläkt natttid för att få fart på det.

Kan du inte beskriva lite mer hur du gör detta och hur du sen sprider dom förgroddade fröna/jorden?

EDIT: läste länken till den andra byggahus sidan. Har ett källarförråd utan fönster som är kolsvart men håller 18 grader, funkar det? Har gummimatta som jag tänkte lägga ut på golvet och slänga upp 6 pallkragar med ett halvkilo frö och 1 säck toppdress i varje. Kan det vara lämpliga proportioner?

En pallkrage skall då räcka till ca 25-30 kvadrat och så kör jag på lite konventionell sådd med spridarvagn med. Får jag snurr på det så brassar jag en ny sats direkt efter jag har tömt en pall. Har 50kg Yara gödsel som jag tillsammans med 300kg kalk skall harva ner först bara.
 
Redigerat:
fsn skrev:
...
Nu har vi kapat tråden något men jag svarar på frågorna lite kort.

Gällande engelskt rajgräs (Lolium perenne) så är det som det latinska namnet antyder normalt sett en perenn, flerårig grässort som överlever vintern. Teorin i de finare gräsblandningarna är att genom att tillsätta en andel snabbetablerande engelskt rajgräs så ska de under etableringstiden skydda de andra grässorterna. Med tiden ska rödsvingel och ängsgröe som är mer härdiga mot exempelvis torka och slitage konkurrera bort rajgräset.

I praktiken så kommer det fläckvis etableras rajgräs permanent, enligt mina erfarenheter. Beroende på vilka krav man har på gräsmattan så är det fullt dugligt för de flesta, men vi som har höga ambitioner med gräsmattan vill inte ha något rajgräs i gräsmattan.

Metoden att förgro gräsfrön i t.ex skottkärra lämpar sig bäst för att nyså mindre fläckar eller områden i gräsmattan, jag tror det kommer bli väldigt svårt att lyckas med den metoden över en så stor yta som ~500 m2. Jag brukar förbereda fläckarna genom att rugga till ytan och sen försiktigt kratta ut den förberedda jorden. Är man hårdhänt eller sprider ut det med spridarvagn tror jag det finns risk att man skadar fröna/rötterna.

Jag minns inte proportionerna jag brukar blanda men jag har för mig att det var en halv till hel säck med toppdress (25-50L) med ca fem stora nävar med gräsfrö. Jag blandar i gödslet (11-5-18) direkt så det är klart. Jag har inte provat högre koncentration frön än så.

Det går bra att förgro dem i mörker, 15-20 grader är perfekt.

En bättre metod för så stora ytor kanske vore att prova förgro dem genom att blötlägga i X dagar och sedan torka fröna. Då kan du sprida ut dem enklare.
 
Redigerat:
F
mg765 skrev:
Nu har vi kapat tråden något men jag svarar på frågorna lite kort.

Gällande engelskt rajgräs (Lolium perenne) så är det som det latinska namnet antyder normalt sett en perenn, flerårig grässort som överlever vintern. Teorin i de finare gräsblandningarna är att genom att tillsätta en andel snabbetablerande engelskt rajgräs så ska de under etableringstiden skydda de andra grässorterna. Med tiden ska rödsvingel och ängsgröe som är mer härdiga mot exempelvis torka och slitage konkurrera bort rajgräset.

I praktiken så kommer det fläckvis etableras rajgräs permanent, enligt mina erfarenheter. Beroende på vilka krav man har på gräsmattan så är det fullt dugligt för de flesta, men vi som har höga ambitioner med gräsmattan vill inte ha något rajgräs i gräsmattan.

Metoden att förgro gräsfrön i t.ex skottkärra lämpar sig bäst för att nyså mindre fläckar eller områden i gräsmattan, jag tror det kommer bli väldigt svårt att lyckas med den metoden över en så stor yta som ~500 m2. Jag brukar förbereda fläckarna genom att rugga till ytan och sen försiktigt kratta ut den förberedda jorden. Är man hårdhänt eller sprider ut det med spridarvagn tror jag det finns risk att man skadar fröna/rötterna.

Jag minns inte proportionerna jag brukar blanda men jag har för mig att det var en halv till hel säck med toppdress (25-50L) med ca fem stora nävar med gräsfrö. Jag blandar i gödslet (11-5-18) direkt så det är klart. Jag har inte provat högre koncentration frön än så.

Det går bra att förgro dem i mörker, 15-20 grader är perfekt.

En bättre metod för så stora ytor kanske vore att prova förgro dem genom att blötlägga i X dagar och sedan torka fröna. Då kan du sprida ut dem enklare.

Japp, då har vi samma erfarenhet av det förbannade rajgräset. Blev lite exalterad över en metod att snabbare etablera gräs men insåg relativt snabbt att det inte är helt görbart på den ytan. Du tror inte att
Gräsfröna dör om jag blötlägger ett dygn och sen torkar dom igen innan spridning?
 
fsn skrev:
Japp, då har vi samma erfarenhet av det förbannade rajgräset. Blev lite exalterad över en metod att snabbare etablera gräs men insåg relativt snabbt att det inte är helt görbart på den ytan. Du tror inte att
Gräsfröna dör om jag blötlägger ett dygn och sen torkar dom igen innan spridning?
Blötläggningsmetoden (seed priming) går ut på att under ca 3-4 dagar blötlägga fröna och hålla vattnet syresatt genom exempelvis frekvent byte av vatten. Fröna dör inte av behandlingen. Men om man låter de torka helt snustorra så har det negativ inverkan. De ska bara torka tillräckligt för att underlätta spridning.

Här finns en mycket bra vetenskaplig artikel i ämnet: The effects of seed treatments on germination and establishment of Kentucky bluegrass (Poa pratensis L.)

Abstract
Common Kentucky bluegrass seeds were subjected to four hydration treatments: hydropriming, accelerated germination, matric priming and osmotic priming. Seeds from each hydration treatment were subjected to the 15°C or 25°C germination assay either without drying or with drying for 1 week at 25°C. Hydropriming failed to improve germination. Accelerated germination greatly increased germination rate provided the seeds were not dried before sowing. Primed seeds germinated faster than non-treated seeds at either germination temperature, although germination percentage was not increased. Drying the primed seeds slowed germination and this was more pronounced in matrically than in osmotically primed seeds germinated at 15°C. From the subsequent greenhouse seedling emergence test, we conclude that matric priming, using water as the hydrating agent and without post-priming drying was the most satisfactory hydration treatment for KB. Compared to responses of non-treated seeds, this treatment resulted in 49% less time to 50% emergence, 13% greater emergence and 84% higher shoot dry weight.
Om du googlar hittar du flera exempel på hur blötläggningen fungerar rent praktiskt. Det vanligaste jag sett är att blötlägga i en textilsäck. I brist på bra säck offrade jag en gammal tshirt när jag provade denna metoden.

Vänta någon vecka till innan du sprider ut fröna då marken är lite för kylig nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.