Håller med Birgit, oavsett höjd är denna fönsterlösning dum, speciellt då det finns bättre placeringar i sovrummet.
 
M
Jonatan79 skrev:
Håller med Birgit, oavsett höjd är denna fönsterlösning dum, speciellt då det finns bättre placeringar i sovrummet.
Jag förstår inte. Vad är det som är dumt, och i vilket rum? Vilken placering av fönstren är bättre? Gaveln vetter direkt mot en granne och tråkig utsikt jämförelsevis, så där är det inte lämpligt med fönster.
 
BirgitS
Micke64 skrev:
Fönstren i sovrummen är 1.1m ovanför golvet så det ska räcka.
Är fönstren på olika höjd på olika sidor av huset?
Jag undrar för att ha fönster på 1,1 meters höjd vid matplatsen blir väl lite konstigt, det är ju 40 cm över bordet och då ser man ju knappt ut när man sitter där.
 
I sovrummet bakom en säng är ett sådant fönster dumt om jag får tycka till. Visa mig en ritning av tex ett prefabhus som har denna lösning? Jag har sett smala liggande fönster på ca 150cm ovanför sängplatsen, men denna typ av fönstersättning passar nog inte er hustyp tyvärr. Fönster mot grannen spelar väl ingen roll om ni har persienner eller rullgardin, ni sover väl inte med soljus in i rummet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
BirgitS skrev:
Är fönstren på olika höjd på olika sidor av huset?
Jag undrar för att ha fönster på 1,1 meters höjd vid matplatsen blir väl lite konstigt, det är ju 40 cm över bordet och då ser man ju knappt ut när man sitter där.
Ja. Matplatsens fönster är på 1,0 meter. Vårt matbord är idag 78cm vilket ger en marginal på ca 20 cm till fönsterbrädan. Så visst, 0,9 meter vore kanske mer lämpligt. I övriga rum är det just nu 1,1 meter från golvet. I vardagsrummet funderar på ca 50-60cm över golvet.

Exempel på hur vi tänker oss fönstrets nedre kant jämfört med matbordet. Vi vill inte att bordet är högre än fönsterbrädan och foder. En matplats med ett vitt matbord och stolar, fönster ovanför och en hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Instämmer, man vill inte ha fönstret lägre än matbordet, men jag tycker det ger ett trevligt intryck när bordet liksom fortsätter in i fönsterbrädan för då ser man både det som står där och det som finns ute. Men det är ju en personlig åsikt och det är ju lätt för er att måtta hur det blir jämfört mer ert bord, era stolar resp. sängar.

Det är nog ett ovanligt högt matbord du har för de brukar inte vara mycket över 70 cm. Det är ju alltid svårt att uppskatta mått i ett foto men min gissning är att fönsterbänkens höjd över matbordet är något mer än höjden på bordets sarg så kanske 15 cm.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Här är matbordet (från 1970-talet) 74 cm högt och fönstrens underkant är 84 cm över golv.
Det är en uthärdlig skillnad i höjd tycker jag :)

Vintage matbord från 1970-talet med trästolar och en färgglad lampa, nära ett fönster i ett hemtrevligt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Tack för input. Vi har nog ett lite högre bord än normalt. Jag kollade på Ikea och just 74 cm verkar vanligt.

Så kan 10-15 cm till glaskanten vara rimligt? De flesta fönster kommer enligt modulmått, och om jag ska ha överkant i 210cm blir ytterkanten på fönsterkarmen på 70, 80 eller 90cm från golv. 80cm är kanske lämpligast.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.