Att skapa en trädgård efter nybygget kan kännas övermäktigt, men det finns hjälp att få. Här berättar vår expert Cajsa Jacobsson hur det går till skapa en ny trädgård med hjälp av en trädgårdsdesigner.

Du kan läsa artikeln här: Skapa ny trädgård med en trädgårdsdesigner
 
Läckert. Jag tycker man kan se rätt lätt om en trädgård är skapad med hjälp av en trädgårdsdesigner, resultatet brukar bli lummigare och mysigare med rumskänsla. Men hur jobbigt är det att underhålla en sån trädgård i framtiden? Själv så funderar jag just nu på hur vi ska planera vår trädgård, som just nu mest består av schaktmassor. Jag tycker att det verkar ganska enkelt på plana tomter, men vår där det lutar åt alla möjliga håll känns svår att få till
 
Om man vill ha en lättskött trädgård så anger man det när man ger uppdraget. Det gjorde vi.
 
Har en med moderna mått ganska stor trädgård (~2500kvm) som jag gärna skulle fått översedd av en trädgårdsarkitekt.
Men 20-25kkr har jag inte att lägga på detta, finns det några andra alternativ?

(Och finns det några schyssta ritprogram för att rita själv?)
 
F
Jag pratade med en handelsträdgård som hade en som brukade hjälpa
till med sånt. Trädgårdsarkitekt tror jag inte att han var, kostade inte heller 20000 utan mer runt 2000kr ( vilket jag tänker förhandla bort när jag köper växter från samma ställe).

Inga fina ritningarnutan här var det rutat papper med ganska svårtydda krumelurer.

Lite
Svårt att ta till sig kundens krav, dvs stor öppen gräsyta för fotboll, studsmatta och krocket utan hade okynnesplacerat träd och buskar för att skapa "rum". Jag vill inte ha rum, jag hatar rum utan frågade efter öppen planlösning med tydlig gräns men det var lite svårt. Tycker också att valen av växter sneglar mer mot mossig gräsmatta och röd tegelfasad från -74 än modernt och nytt. Är inte helt nöjd.
 
"Om man vill ha en lättskött trädgård så anger man det när man ger uppdraget."

Undrar bara, finns det någon som vill ha en svårskött trädgård?
En enda stor gräsytan som underlag för en robotklippare verkar populärast i villaområdena. Men det är knappt något som jag skulle beskriva som trädgård.

För att skapa lite mer liv och vackra rabatter utan att gräset tar över efter några år kan jag tipsa Ecolat kantband. Populär sedan länge i t.ex. Holland och Belgien. Finns nu också i Sverige.
http://pondteam.se/svenska/produkter/veta-mer/ecolat-i-tradgarden.aspx
 
Redigerat:
  • Gilla
Ester
  • Laddar…
Ja, det finns ju faktiskt de som gillar att pyssla trädgården :).

Vi anlitade en tjej som var i slutet av studierna till trädgårdsarkitekt vid Alnarp för ca 5000 kr (minns inte riktigt). Hittade henne via Lödde plantskola där hon jobbade extra.

Per ville ha en lättskött och jag lite mittemellan, tycker att hon lyckades bra. Lättskötta tycker jag att buskar, träd, stelagda ytor och gräs är t ex. Rosor och vanliga rabatter är inte lättskötta, inte en köksträdgård heller. Men det en upplever som ett nöje tycker den andra är en börda.
 
Det jag menade med frågan om de var lättskötta var om planteringar i allmänhet så att säga sköter sig själva eller om man måste rensa ogräs. Kanske en dum fråga? jag gillar fina trädgårdar men gillar inte att rensa ogräs.. :)
 
G
13th Marine skrev:
Har en med moderna mått ganska stor trädgård (~2500kvm) som jag gärna skulle fått översedd av en trädgårdsarkitekt.
Men 20-25kkr har jag inte att lägga på detta, finns det några andra alternativ?

(Och finns det några schyssta ritprogram för att rita själv?)
finns massor av bra verktyg för att rita sin trägård. men hur ska du kunna anlägga den om du inte har tjugo tusen?

en stor trädgård kostar minst det tiodubbla..
 
Vad bra, kan du tipsa om några?

Vi vill planera vidare på en existerande trädgård, så man kan nyttja befintlig placering och flytta växter.
Sedan kan man alltid plantera trädgården i omgångar.

På sikt kommer jag lägga mer än 20kkr i trädgården, men det är inget jag kan lägga på ett bräde just nu.
 
F
Var iväg till hanelsträdgården och kollade lite växter. Förslaget med enkla skisser kostade under 2000kr. Växterna om man slaviskt följer förslaget och inte köper minsta ynkliga modellen landar på ca 20 gånger mer.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.