Förstår inte riktigt idén med två altandörrar i burspråket där matbordet står och ingen altandörr i vardagsrummet.

Nu är det väl aldrig så varmt att man har grillpartyn ute så långt norrut som du bor, och bara mygg och jäkelskap, men jag bär ut väldigt mycket mat hela våren och sommaren och skulle inte vilja klämma mig förbi matbordet varje gång. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
NetNut skrev:
Såg att ni hade skippat skjutdörrarna till garderoben, jag hade nog behållt dem, eller åtminstone en som är bredare, samtidigt hade jag även satt skjutdörr till toaletten bredvid. En kollega har skjutdörr till sin ena toalett, funkar perfekt och är en smidig och annorlunda lösning.
Sedan hade jag även haft en lucka i badrummet till tvättnedkastet, smidigt att slänga både underkläder och handdukar före/efter man duschat.
Flytten av toaletten gör att vatten och avloppsdragningen kommer att bli lite dyrare då de hamnar längre ifrån varandra.
Har ni funderingar på centraldammsugare ?
Tycker också att tvättstugan borde ha "egen" utgång och att ni flyttar fram hemmabion 1-1,5 meter "framåt" igen.
Med tanke på utrymningsbehov så hade jag nog satt åtminstone ett fönster i hemmabiorummet - skulle det vara så illa att en brand startar och spärrar utgången mot hallen så är man fångad i rummet utan möjlighet att ta sig ut, sedan ger det samtidigt dagsljus - en mörkläggningsgardin fixar mörker när det behövs. Eller en dörr ut i förrådet.

Vad skall ni har för uppvärmning och ventilation ? Behövs bra luftombyte i hemmabiorummet om man sitter några stycken och har en hyfsat bioanläggning då den ger en del värme.
Vi valde bort skjutdörrar eftersom de är dyrare samt eftersom den bara syns i vårt sovrum ändå.

Bra idé att ha tvättnedkastet från badrummet istället! På så sätt blir det också enklare för hela familjen att nyttja det. Vi måste dock kolla upp vattenskaderisken...

Avloppsdragningen blir marginellt dyrare men det är värt det för att få toaletten lite mer avskild.

Ja vi tänkte installera centraldammsugare :)

Bra tanke med utrymningsmöjligheter från hemmabion! Vi har lagt till en dörr till förrådet, ritning kommer snart.

Uppvärmning blir bergvärme. Ventilation blir FTX och när det gäller ventilationen i hemmabion kommer vi att ta höjd för god ventilation.
 
Robert-san01 skrev:
Ta bort garderoben som inkräktar i tvättstugan, flytta pumpen till den väggen och ta upp en dörr ut där teknik är idag?

Det är alltid trevligt med en groventré och det passar perfekt att ha den rakt in i tvättstugan.
Det känns mer naturligt att behålla teknikdelen mot en yttervägg ifall den "brummar".

Angående groventrén har vi velat fram och tillbaka men eftersom det bara är skog på baksidan och trädgården är på södersidan och framsidan tror vi att vi inte kommer att nyttja en groventré eftersom det blir en lång omväg att gå in där. Vi får dessutom betydligt mer bänkyta i tvättstugan utan groventré.
 
JFrisk skrev:
Om du inte är 100% säker på bion så ta in en akustiker som kan titta på proportioner m.m. samt placera ut dosor för högtalarkablar etc. se även till att dra ordentligt med dosor generellt och framförallt i det rummet.
Ritning av ett hemmabiorum med markerade ändringar; nytt elektronikutrymme och dörr mot förrådet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se ritningen ovan, eftersom vi har flyttat fram hemmabion har vi kunnat skapa ett utrymme för elektroniken (till höger). Vi har också lagt till en dörr mot förrådet längst ner. Den är inte i vägen för sittplatserna på rad 2.

Du har rätt i att det är bättre att ha en dörr på sidan av förrådet (har även fått den synpunkten tidigare), anledningen till att den satt i mitten var att arkitekten tänkte att det skulle vara enkelt att komma åt båda sidorna av förrådet. Men det leder förstås till de nackdelar som du beskriver. Vi kommer troligtvis att sätta dörren på sidan istället.

Vår granne är akustiker och vi kommer att ta hjälp av honom ifall proportionerna ska ändras. Vi kommer också att ta hjälp av en firma för att planera kabeldragningen.
 
Anna_H skrev:
Förstår inte riktigt idén med två altandörrar i burspråket där matbordet står och ingen altandörr i vardagsrummet.

Nu är det väl aldrig så varmt att man har grillpartyn ute så långt norrut som du bor, och bara mygg och jäkelskap, men jag bär ut väldigt mycket mat hela våren och sommaren och skulle inte vilja klämma mig förbi matbordet varje gång. ;)
Hehe så långt norrut bor vi inte ;) du har rätt i att det kan vara en idé att ha en altandörr i söderläge (har även fått den synpunkten tidigare), då finns även möjlighet att bygga till ett uterum om man skulle vilja (och får bygglov :D)
I sånt fall är det kanske läge att ta bort den altandörr som är närmast ytterdörren eller vad tycker ni? Vi tänker oss att matbordet utomhus är utanför burspråket mot sydväst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Låter rimligt. På vintern används inte dörrarna, på sommaren kan man om det behövs skjuta matbordet lite mot den kant som dörren inte är på så blir det gott om plats att passera.
 
Vi ska skicka in bygglovet snart och håller på med de sista ändringarna.Vore jättetacksam för era tips kring möblering av vardagsrummet eftersom detta påverkar hur vi kommer att placera fönstren samt fönstrens storlek (bortse från exempelmöbleringen på bilden). Vi har tankar på att ta bort fönstren i öster och ha två fönster mot söder istället men har inte bestämt oss.

Ritning av enplanshus med markerade fönster och rum, inklusive vardagsrum orienterat mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar det närma sig bygglovsansökan :)
Kom gärna med några sista synpunkter om vad ni tycker.

Arkitektritning av ett enfamiljshus med två våningsplan och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av en tvåvåningshusets fasader mot öster och väster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar över husets norra och södra fasad inför bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt ett eller två fönster i biorummet, för att kunna använda till annat om så önskas i framtiden. Ett fönster går alltid att mörklägga vid biotittande. Men är lite krångligare att få till den dagen man vill gör något annat i rummet. Bara att ha det som gästrum utan fönster känns lite fel.....
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
roli skrev:
Jag hade satt ett eller två fönster i biorummet, för att kunna använda till annat om så önskas i framtiden. Ett fönster går alltid att mörklägga vid biotittande. Men är lite krångligare att få till den dagen man vill gör något annat i rummet. Bara att ha det som gästrum utan fönster känns lite fel.....
Eller altandörr med glas så att man kan ta sig ut i trädgården åt fler håll.
 
Som i alla moderna hus tycker jag att det är för många ytterdörrar. Även om de är täta då de är nya blir de dragiga med åren. Jag har bott en vinter med ständig snö på golvet innanför den enkla ytterdörren och sedan dess hatar jag dörrar direkt ut.
 
Vi kommer tyvärr troligtvis att få avslag dels för att vi överskrider BTA 275 och att komplementbyggnad på 60 kvm ingår i BTA och inte får sitta ihop med huset :(
Märkligt att en carport inte får sitta ihop med huset.
Nu måste vi tänka om, förslag?
 
BirgitS
Några förslag:
1. Separera förråd+carport med någon meter från resten.
2. Ta bort burspråken, både matrummet och allrummet är tillräckligt stora ändå för att fungera.
3. Ta bort 2 dm på höger sida, jag tror att vardagsrummet och barnsovrummen blir tillräckligt stora ändå.
 
Välkommen i klubben för oss som blivit bortfintade av den detaljplanen! :) (TN här)

På ritningen anges ju BTA till 275, borde inte arkitekten känna till att öppenarea ingår i BTA? (Dock inte i BRA, om det nu är ett sånt misstag). Hur många kvm måste ni kapa bort? Är det bara det som tillkommer pga extra väggar som uppkommer pga separation eller har arkitekten glömt att räkna in carporten också?
 
  • Gilla
JoFoJ
  • Laddar…
Med rätt motivering och fantasi går det att få till. Glöm inte att det finns 15m2 på bta på huvudbyggnaden om ni nyttjar Attefallstilägget. Det kostar typ 5000kr extra och en uppsättning extra ritningar men det kanske det är värt?
 
  • Gilla
JoFoJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.