Hej,

Vi ska i sommar byta samtliga fönster/dörrar i vårt hus ifrån "1909".

Pardörr och ytterdörr till groventré är redan inhandlat.

Men fönster/altandörr återstår.


Det lutar åt att vi kommer beställa ifrån Växjöföretaget Kronfönster, då dem har allmoge träfönster i gammal stil. Riktigt bra u-värde på deras 2-glas fönster om man ska tro på deras spec: Superenergiglas u-värde 1,0.

Bifogar bild på deras allmogefönster.
Ett sådant exempel i följande mått : B140 x H130 och med spröjs enligt bilden kostar ca 5500kr om man köper flera fönster.

Vi tänkte innan en eventuell beställning åka och känna/klämma på deras fönster, men tänkte även höra mig för här på forumet innan.

Någon som har erfarenhet ifrån Kronfönster? Eller rekommendation på annan bra leverantör?

Kollar man t.ex. på Elit fönster så är ju deras motsvarande fönster väldigt mycket dyrare.

Hemfint.se är ju en annan leverantör av "kulturfönster", men jag får en lite lustig känsla av deras hemsida..

Väldigt tacksam för de svar jag kan få. Altandörr i allmogestil från Kronfönster med öppna spröjsade fönster, vita ramar och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allmoge träfönster från Kronfönster, tvådelat med spröjs, vit ram, isolerglas, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir så klart inte aktuellt. Ni skall renovera de fönster ni har i dag.
Du ser väl post och spröjs på moderna fönster inte passar in på ett hus som byggdes (senast) 1909?
 
  • Gilla
Astridsmatte och 2 till
  • Laddar…
Om det är så att ni har originalfönstren kvar och att dom inte är i helt bedrövligt skick så ska ni självklart renovera dessa.
 
  • Gilla
Astridsmatte
  • Laddar…
Den fönsterleverantör jag har erfarenhet av är RM-fönster, och det är bara bra erfarenheter. Lite dyra förvisso men de känns väldigt gedigna. Jag köpte bl.a. ett antal liknande din översta bild, fast lite större och med tre öppningsbara fönster i, i stället för två. Jag är tyvärr osäker på pris,,,men har för mig kan ha legat på runt 10' styck för den varianten.
 
Hej,

Att renovera de fönster som idag finns är inte ett alternativ.

1. Dem är inte original, skulle gissa på 70-tal. Och har inte heller några spröjs.
2. Dem är i dåligt skick. Så att lägga ner krut på att renovera kopplade 70-tals fönster gör jag inte.

Tack för ditt tips bonnier, men som du säger, 10k kr styck kontra drygt 5k kr styck hos kronfönster är ju en hel del :)
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Priset var alltså för "mitt" fönster, lite större och med tre öppningsbara, fast också för kanske 2-3 år sedan.
 
Ja det har du rätt i.
Kan ju vara värt att ta in en offert ifrån dem.
 
Microkatten
Kronfönster verkar vara ganska fokuserade på plastfönster. Så här står det på Kronfönsters hemsida om deras träfönster:

"Problemet med massivt trä är flera. För det första så innehåller det knaggar och kvistar. Dessa lackas såklart över, men de finns där under färgen och de kommer att blomma upp så småningom. Nästa problem är vidstyvheten. Trä är ett levande material som förändras av värme och kyla, fukt och torka. Vi säger att de ”slår sig”. Tillverkar man fönster eller dörrar av massivträ som är för stort så kommer de slå sig med tiden.
Så vårt förslag, när du ska köpa träfönster, kontrollera om fönstret tillverkas av massiv furu, eller som på Kronfönster Titan av fingerskarvad furu. "

De verkar inte ha kunskap om hur man tillverkar fönster av massivt trä, som man har gjort i hundratals år utan problem. När det gäller spröjs så säger de

"Detta fönster är extrautrustad med äkta spröjs, alltså spröjs både på insidan och utsidan."

Äkta spröjs brukar betyda kittad spröjs, d.v.s. det Kronfönster kallar "glasavdelande" spröjs.

Nej, jag skulle inte köpt från Kronfönster, utan välj någon som gör kvalitets-fönster med riktig spröjs och stilenlig profilering som passar med ert hus. RM-snickerier har bra rykte, eller försök hitta någon duktig finsnickare lokalt. T.ex. i mina trakter finns det flera små snickerier som är bra på fönster, det finns säkert några i Kalmar-trakten också.
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Åkte igår till Växjö och tittade på deras fönster.
Främst modellen titan som görs av fingerskarvad furu som du skriver.

Blev positivt överraskad måste jag säga.
Så ska ta in offert ifrån dem och ett par andra till.
Fönstren uppfyllde de krav på äldre stuk som vi har. Kändes riktigt fina.
 
För info:

Har tagit in ett par offerter nu.
Och det gäller 11 fönster och en helglasad altandörr.
Har valt 3-glas, allmogeprofil.

Offerten ifrån Kronfönster ligger på ca 8-10k kr mer än den jag fått ifrån ett byggvaruhus som säljer Helsingedörrars fönster. Dessa har ett u-värde på 1.2 jämfört med Kronfönsters 0.99.
Har även fått en offert på SP-fönster (Traryd). Och den offerten är nästan 10k kr dyrare än Kronfönsters.

Har även försökt få tag i RM, men ej fått respons ifrån dem ännu.
 
Vi köpte från helsingedörren (Byggohem.se) för ca 2 år sedan. Vi bytte ut alla fönster och dörrar i huset (som byggdes 1928). Än så länge är vi nöjda. De var bra att ha och göra med.
Det blev lite strul och förseningar med ytterdörren. Men till sist löstes det och den dörren blev nästan gratis. Kan rekommendera dem.
 
Ok. Ja vi köpte ytterdörrarna av dem.
Har precis monterat ena, och den är vi nöjd med.

Dock har dem spröjs som är löstagbara, och det blir inte lika snyggt som på kronfönsters fönster tycker vi.
Dem har allmogeprofil med duplexlist som får spröjsen att se ut som att dem är genomgående genom rutan.

Plus att U-värdet är något bättre. Det är väl i och för sig marginellt.

Får fundera lite till :)
Du har ingen bild på era fönster ifrån Helsingedörr?
 
stirra dig inte blind på u-värden för det är bara försäljardribbel. Om du inte har ett superisolerat hus i övrigt kan du i princip välja vilket fönster du vill. Det är bara moderna hus där man isolerar massor som kan räkna hem de med väldigt bra u-värden.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
P
Vi köpte från Kulturfönster i Norrland som senare blev Bostadens dörr och fönster och numera tror jag det heter Hemfint. Kopplade 2+1 glas med genomgående spröjs i yttre glaset. De är helt ok med tanke på priset och jag tror de är tillverkade på andra sidan Östersjön.

Vinäs fönster är väl ett alternativ till RM annars men ligger också mycket högre prismässigt.
 
ahlgren88 skrev:
Ok. Ja vi köpte ytterdörrarna av dem.
Har precis monterat ena, och den är vi nöjd med.

Dock har dem spröjs som är löstagbara, och det blir inte lika snyggt som på kronfönsters fönster tycker vi.
Dem har allmogeprofil med duplexlist som får spröjsen att se ut som att dem är genomgående genom rutan.

Plus att U-värdet är något bättre. Det är väl i och för sig marginellt.

Får fundera lite till :)
Du har ingen bild på era fönster ifrån Helsingedörr?
Vår fönster från Helsingedörren har oxå genomgående spröjs. Fanns en hel del olika val vi kunde göra. Det viktigaste för oss var att efterlikna originalutseendet. Vi kollade på U-värdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.