A
Hej, jag har planer på att bygga hus men skulle behöva hjälp vad man kan göra annorlunda. Uppskattar om någon vill ta sig tid att titta igenom mina enkla skisser och komma med lite tips.

Jag hoppas ni förstår mina ritningar. En del dörrar, fönster och mått är inte utsatta. Behöver hjälp om det här är något att jobba vidare på.

Jag ska återkomma med bättre ritningar. Tack. :)
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhet med badrum, balkong, WIC och öppet ner plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel husritning med markerade rum som vardagsrum, bastu, tvätt och garage utan mått eller detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
planlösning känns som något ganska individuellt och troligen något du bestämmer bäst själv?
Hur fritt kan du ändra? Kan du flytta trapp och allt? Ser ut att vara två bärande väggar, kan du bestämma resten själv?

Hur många är ni som ska bo i huset? Tycker sovrummet på nedre plan känns som ett gästrum med tanke på placeringen. Blir det en groventré mellan garage och vardagsrummet? I så fall känns "gästrummet" knasigt placerat.

Balkongen gränsar mot taket över relaxen, blir inte det märkligt om ni inte tänkt göra terrass eller liknande på taket också?

Kan vara trevligt att ha fönster vid köket, men åter igen är det en personlig åsikt vilket mycket av detta är.

Lycka till med husbygget
 
A
Tack för lite åsikter. Jag kan bestämma och flytta runt helt och hållet. Just nu är det jag och min sambo, men vi blir förhoppningsvis några fler i framtiden. Sovrummet är tänkt som ett gästrum/förvaring. Som sagt en del fönster har jag inte placerat ut än. Proportionerna på bilderna stämmer inte riktigt. Balkongen kommer att vara ovanför vardagsrummet och WIC ovanför tvättstugan. :)
 
Det första man ska tänka på är tyvärr budget och sedan försöka komma fram till vilken storlek och div lösningar som ryms inom budget. Huset verkar stort, spa-avd gigantisk, om ni har råd så kanske det är en bra ide men gör hemläxan om kostnaderna innan ni kommer för långt i planeringen. Hur stort har ni tänkt er och vad är byggbudgeten? (ej tomtpris)
 
A
Bottenvåning ca 91 kvm, garage 26 kvm och spa-avd nästan 40 kvm. Har funderat hur man kan använda ytan bättre vid spa delen, men har inte kommit på något vettigt. Uppskattar gärna något tips från någon som är mer erfaren.

Är medveten och beräknar att det kommer att kosta strax över 5 miljoner. Tack!
 
Så ca 220m2 plus garage? Verkar lite överdrivet för 2 pers, även för en familj faktiskt. Det går garanterat att hitta mycket smartare och mer personliga lösingar med er stora budget, jag skulle gå till en duktig arkitekt direkt, speciellt om ni redan har tomt klar, värt varenda krona.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Med några fler framöver verkar det saknas ett sovrum där uppe och de två sovrummen verkar vara onödigt stora (i alla fall om dubbelsängen är i rätt skala).

Det kan vara bra att ha förvaring på flera ställen i huset så man kan ha t.ex. julsaker på annat ställe än i sovrummet.
 
Ett klart regelbrott är att det måste vara sluss mellan garage och boyta, dvs två dörrar mellan garaget och gästrummet. Däremot behövs inte sluss mellan garage och tvättstuga, så det går att sätta dörren där istället och använda själva tvättstugan som sluss.

Verkar lite konstigt att ha en gigantisk relaxavdelning som inkluderar en stor bastu och en jättestor WC, som man kommer till genom tvättstugan?

Känns lite amerikanskt med totalt fyra badrum (varav relaxen är ett) och bara tre sovrum, är även lite allergisk mot stora badrum som man bara kan komma till genom ett sovrum. Förstår heller inte varför du kallar ett så stort badrum för WC, det får väl gott och väl plats dusch/bad också?

Om du byter plats på stora sovrummets badrum och själva sovrummet kan du ha stor terass ovanpå det stora badrummet nere istället för en liten vädringsbalkong.

Garaget är lite kort om det är en normal bil du ritat in. Man kommer att vilja förvara däck och sådant längst in och kunna gå runt bilen, så uppåt ett par meter utrymme utöver bilens längd behöver man ha.
 
BirgitS
Anna_H skrev:
Känns lite amerikanskt med totalt fyra badrum (varav relaxen är ett) och bara tre sovrum, är även lite allergisk mot stora badrum som man bara kan komma till genom ett sovrum. Förstår heller inte varför du kallar ett så stort badrum för WC, det får väl gott och väl plats dusch/bad också?
Gjorde samma misstag själv först men sen såg jag att det står WIC, Walk-in-closet.
 
Amandamh skrev:
Bottenvåning ca 91 kvm, garage 26 kvm och spa-avd nästan 40 kvm. Har funderat hur man kan använda ytan bättre vid spa delen, men har inte kommit på något vettigt. Uppskattar gärna något tips från någon som är mer erfaren.

Är medveten och beräknar att det kommer att kosta strax över 5 miljoner. Tack!
Det är helt fantastiskt med en stor spa-avdelning. En god vän byggde en sådan om 50 m2, och han använder den varje dag. När han kommer hem från jobbet landar han in där och ställer om sig. Också ett riktigt skönt ställe att pilsnerhänga på när man besöker. Jag hade öppnat upp mot altanen och placerat bubbelbadet där. Istället för bubbelbadet inomhus hade jag byggt en pool om 2x1 m2, där vattnet skulle ha fått vara kallt, en skön grej till bastun. Loungegruppen hade jag också gjort större. Och toan betydligt mindre. En vinkyl är ett måste. Underbart rum, behåll det och förädla.
 
Anna_H skrev:
Ett klart regelbrott är att det måste vara sluss mellan garage och boyta, dvs två dörrar mellan garaget och gästrummet. Däremot behövs inte sluss mellan garage och tvättstuga, så det går att sätta dörren där istället och använda själva tvättstugan som sluss.

...

Garaget är lite kort om det är en normal bil du ritat in. Man kommer att vilja förvara däck och sådant längst in och kunna gå runt bilen, så uppåt ett par meter utrymme utöver bilens längd behöver man ha.
Räknas det inte som sluss som det är ritat då? En dörr från garage till mellanrummet, en dörr från mellanrummet till gästrummet.

Jag håller med om garagelängden. Garaget kan väl gå ut till husets framsida? 8 m är ingen orimlig garagelängd tycker jag.
 
A
Jonatan79 skrev:
Så ca 220m2 plus garage? Verkar lite överdrivet för 2 pers, även för en familj faktiskt. Det går garanterat att hitta mycket smartare och mer personliga lösingar med er stora budget, jag skulle gå till en duktig arkitekt direkt, speciellt om ni redan har tomt klar, värt varenda krona.
Det blir nog att ta kontakt med någon arkitekt i så fall. Tack för hjälpen.
 
A
BirgitS skrev:
Med några fler framöver verkar det saknas ett sovrum där uppe och de två sovrummen verkar vara onödigt stora (i alla fall om dubbelsängen är i rätt skala).

Det kan vara bra att ha förvaring på flera ställen i huset så man kan ha t.ex. julsaker på annat ställe än i sovrummet.
Tanken är att allrummet ska kunna göras om till ett sovrum. Just nu ligger sovrummen på ungefär 13 och 15 kvm. Förvaring är något som jag måste jobba vidare med. Tack!
 
Redigerat av moderator:
A
Anna_H skrev:
Ett klart regelbrott är att det måste vara sluss mellan garage och boyta, dvs två dörrar mellan garaget och gästrummet. Däremot behövs inte sluss mellan garage och tvättstuga, så det går att sätta dörren där istället och använda själva tvättstugan som sluss.

Verkar lite konstigt att ha en gigantisk relaxavdelning som inkluderar en stor bastu och en jättestor WC, som man kommer till genom tvättstugan?

Känns lite amerikanskt med totalt fyra badrum (varav relaxen är ett) och bara tre sovrum, är även lite allergisk mot stora badrum som man bara kan komma till genom ett sovrum. Förstår heller inte varför du kallar ett så stort badrum för WC, det får väl gott och väl plats dusch/bad också?

Om du byter plats på stora sovrummets badrum och själva sovrummet kan du ha stor terass ovanpå det stora badrummet nere istället för en liten vädringsbalkong.

Garaget är lite kort om det är en normal bil du ritat in. Man kommer att vilja förvara däck och sådant längst in och kunna gå runt bilen, så uppåt ett par meter utrymme utöver bilens längd behöver man ha.

Slussen är något jag ska fundera på. Jag var nog lite otydlig när jag skrev WIC, ursäkta för det. Håller helt med om ett badrum endast i anslutning till ett sovrum är väldigt onödigt. Förvaring är nästa problem. Blir att bygga ett litet förråd i vilket fall. Tack för lite feedback.
 
Redigerat av moderator:
A
Guson skrev:
Räknas det inte som sluss som det är ritat då? En dörr från garage till mellanrummet, en dörr från mellanrummet till gästrummet.

Jag håller med om garagelängden. Garaget kan väl gå ut till husets framsida? 8 m är ingen orimlig garagelängd tycker jag.
Jag ska kolla upp om det går och fundera vad som blir bäst. Kan nog bli att förlänga garaget i så fall. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.