Rekommenderar inte cat i backen, körde ganska mycket cat hos polaren mellan deras hus på deras företag. Åskan slog sannolikt ner en dag och slog ut switchar och NAS utrustning i 3 olika hus för 20 000 det var ganska tråkigt. Kör en fiber istället med vlan för de olika saker du vill skicka igenom
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
tommib
Själv har jag Zyxel GS1910-24 som har fyra SFP-platser men den säljs inte längre. Köpte den för 990 kr på dustin. Har också en Mikrotik router med SFP som väntar på inkoppling. Varför passera via telias fiberkonverter liksom?

Jag hade nog också valt fiber i backen pga det som Sammy_j säger, även om riskerna troligen är rätt små. Det är såpass billigt att dra färdigkontakterad fiber att jag hade dragit i två på en gång.

10Gbe-SFP-er är troligen rätt dyra fortfarande men 1Gbe räcker långt det med. Om du har något speciellt som är extremt bandbreddskritiskt kan du ju dra en separat trunk för det.
 
Jag har tittat lite på GS1910-24 också. Fördelen är att den klarar LACP också, det gör inte Mikrotik CSS.
Jag har funderat på att koppla in fibern direkt i en switch och sen ta ut det otaggade till en port där routern sitter. Vi har TV via ett vlan på samma så vore smidigt att skippa Utsikts CPE. Dock vet jag inte hur det ser ut med stöd för 1Gb SC SFP när det är en SFP+ port på CSS. Ena porten ska stödja 1.25Gb SFP också.

Jag har tittat på dessa för koppling mellan switcharna:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-10gbps/sfp-multimode-srlrm/
Har ingen direkt erfarenhet av SFP..
 
Varför inte vara slänga in en fiber förlängare och dra fibern rakt in till huset och sen flytta hela fiberomvandlaren. Finns väl färdig kontrakterad fiber att köpa.
 
Lite roligt att du skrev det. Fibern kommer in i huset, i förrådet under trappan till övervåningen. Dock är det så fullt i mediaskåpet att det aldrig gått att stänga dörren.
Jag har redan förlängning för att flytta fibern ut i garaget och kan på så sätt dra ner på alla grejer som är i huset. Det enda som blir kvar i huset då blir en switch och sen två fiberkablar i röret ut i garaget. En till anledning till att flytta från förrådet är att det alltid är ca 26-28 grader varmt där inne pga grejerna.
 
tommib
Ah... men vad har du för grejer då? Om du sätter router och switch i förrådet under trappan så kan du sätta ev servrar och annat i garaget via trunk. Då kommer du få ett hopp i det interna nätverket hur du än gör (två om du kör fiber och sätter en switch i varje ända).

Jag kör just den kopplingen med fiber in i switchen, otaggat ut på en port till routern och sedan tillbaka till porten bredvid. TV till tre portar och telefon till en. Har inte orkat fippla runt med routing av TV in på hemmanätverket, Telias TV-boxar vill nämligen ha otaggade paket, dessutom slipper man massa trafik som sunkar ner prestandan. TV-boxen står ändå på samma ställe hela tiden och om man mot förmodan skulle flytta på den kan man ändå patcha om.

Planen är iofs att koppla fibern rakt in i routern och sedan ta ut internet till ett par portar (vidare till switch) samt TV/telefoni på resten. Måste bara hitta tid att konfigurera routern...

SFPerna kan jag inte hjälpa dig med, jag köpte en från Ukraina (jodå...) via Ebay som hade rätt frekvenser. Funkar finfint. Direktronik är väl generellt vettiga så de säljer säkert inte obrukbara grejer.
 
Först sitter en CTS HES-3106 som tar in fibern via en singlemode SC fiber, därefter min PfSense-låda (PCEngines APU). Efter brandväggen sitter en gammal 8-portars dum netgearswitch.
Att dra fibern direkt till en switch vore det ideala. Dock misstänker jag att jag behöver en switch som klarar vanliga SFP också?
Vad hade du för utrustning tommib?

Lägger in en bild också, så ni förstår problemen med att stänga dörren :)
Översikt av rörig nätverksskåp med diverse utrustningar och kablar inklusive en PfSense-låda och en Netgear-switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom tommy började med fiber så :)

Tidigare brukade det ryka något nät/moderkort per år pga åska men efter att nån här på forumet tipsade om zyxwl switcharna så köpte jag två st.

Nu mer har jag en fiberlänk dragen mellan byggnaderna (Det går i nödfall att få igenom en lc-lc fiber genom ett 16 mm rör om man delar kontakterna). Att köra en trunk med alla Vlan på funkar fint på zyxel - jag har inte provat att köra med aggregering även om switcharna ska stödja det också.

vill man göra det lite snyggare/bättre så kan man beställa utomhusfiber från tex ebay till riktigt hyffsade priser. Jag har en 2 pars liggande som reservdel då jag "fuskade" och drog en vanlig inomhusfiber mellan byggnaderna (förvisso i just ett 50 mm rör under marken och sen i ett vp 6 genom vägg). Den dagen den fibern ger upp så drar jag i utomhusfibern och fixar ett större hål genom väggen
 
Redigerat:
tommib
Nätverksutrustning och kablar med RouterBoard, Zyxel switch och keystonepanel i ett mediacenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite gott och blandat. Just nu pågår en rejäl installationsvända med Cat6 till alla rum på bottenvåningen och åtta uttag till mediacentralen där nere.

Prylarna är en ATA-box från Telia, en RouterBoard 750GL, En till router från Mikrotik (RB2011UiAS-RM), ej inkopplad ännu. En Zyxel GS1910-24 och sen en keystonepanel. Det kommer en till keystonepanel inom kort. På hyllan nedanför står två servrar, hemmabyggen i små LianLi-lådor. Under dessa (ej i bild) en APC UPS.

Så fort jag får lite tid över ska jag snygga till installationen. Just nu är det prio på funktion...

ps. Det ska vara tommi, inte tommy ;) ds.
 
Funktion går före utseende, iaf till en början :) Var är inkommande fiber? Kan inte se den på bilden.
Jag börjar fastna mer och mer på att ha fibern in i switchen i huset, och sen router och allt annat i garaget. Då är bara frågan vad för switch som har både sfp och sfp+...

Edit;
D-Link DGS-1510-28X såg intressant ut. 24gbit, 2 SFP och 2 SFP+. Dock dubbelt så dyr som Mikrotik CSS. Finns en 16- (20)portars också, vilket är samma antal som jag har uttag i huset men det är väl lite som att skjuta sig själv i foten.
 
Redigerat:
tommib
Inkommande fiber är i ett annat rum och går till fiberconvertern för tillfället eftersom jag drog av min patchfiber när jag skulle in med tiotalet cat6 i samma rör (40mm). Det gick bra så länge jag matade men sen blev det trögt och vi bytte så att frugan matade och jag drog. I samband med det såg jag att lampan plötsligt slocknade på switchen vid 24. Suck. Ungefär en halvmeter senare kommer en skadad fiber ut ur röret. För närvarande är det omkopplat via en Cat6 från fiberconvertern som sitter bredvid inkommande fiber. Du ser SFPn ligga på högra servern dock.

Som sagt, planen är att fibern ska direkt till routern, jag har bara inte orkat konfigurera det än. Sen måste ersättningsfibern dyka upp också, det tar nog några veckor till (Ebay...). Och sen ska den i röret också, på något sätt...
 
Om jag inte är alldeles ute och cyklar så är sfp+ bakåtkompatibelt så att du kan ha vanliga sfp i sfp+ portar men du kan ju då bara utnyttja 1G på den sfp:n.
 
Tråkigt när det blir så. Jag beställde min patch från eBay också. Hade lagom gett upp när den kom..
Vad har du för kontakt på din fiber från ISP:n?

När jag läste om Mikrotik CSS så står det att ena porten stödjer 10G och 1.25G medan andra bara stödjer 10G.
 
tommib
Kontakten är en SC-UPC (blå, fyrkantig). Den är numera kopplad till ett skarvdon i en sån fiberbox istället för direkt i CPEn. I CPEn sitter en kort patchfiber, typ 50 cm, som hänger ut och kan kopplas vid behov till detta skarvuttag. Anledningen till att det är så är att utrustningen ägs av samfälligheten och ska vara standardiserad. Nu blev det en liten abbrovink i och med denna skarv så att jag kan koppla in min egen patchfiber och strunta i CPEn (som egentligen bara är en mediaomvandlare).

Ang Mikrotik CSS så tolkar jag texten som att det är SFP+-burar som stödjer både SFP och SFP+ (som sjobergsson skriver ovan)
 
Redigerat:
Vad har du för SFP när du kör fibern i switchen? Riktigt intressant att höra om andras lösningar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.