Hej!
Visste inte riktigt var jag skulle lägga upp frågan, men vi är på väg att starta upp ett nybygge. Tvåplansvilla på 220 kvm vid en sjö.

Jag är nyfiken på vad alla här inne har för åsikter om vad man absolut måste ha med i ett nybygge om man bortser det uppenbara med fyra väggar, tak, kök osv.

Jag tänker mer på saker som är lite utöver standard.

Ge mig dina tre viktigaste saker som du absolut måste ha i ett nybygge, sånt som man skulle ångra sig bittert om man inte passade på att göra när man väl byggde nytt.
 
T
Det jag kommer på direkt är att fundera på vart på tomten det kan vara praktiskt med el i framtiden. Exempelvis vid infarten för belysning, så man kan förbereda med tomrör vid markarbetet.
 
Ett ordentligt lönnrum känns som en självklarhet med så många kvadrat att röra sig med! Kanske kombinera det med en bunker inför det stundande kriget?
 
  • Gilla
Hlm_OH och 1 till
  • Laddar…
harry73
Bastu med sjöutsikt

Tänk på en bra utedörr i närheten, uterum eller relaxrum inomhus
 
Redigerat:
a) Inga trösklar
b) inga trappor (lite svårt i en tvåvåningsvilla dock :surprised: )
c) Uteplatser med lä för olika vindar
d) Lättskötta, oömma innerytor, inget fancy
e) Gott om förvaringsutrymmen, och garderober i entréhallen

Svårt att rangordna, men "saker som är lite utöver standard" är jag inte intresserad av.
 
Bastu
Golvvärme
Stor dusch
 
Takyta i Söderläge utan en massa skorstenar och ventilationshuvar, för solceller.

Gjuta in utblås för centraldammsugare i plattan är smart, för att slippa ett utblåse som väsnas så mycket placeras det lämpligen på nån sida där man inte vistas så mycket.
 
* Två diskmaskiner
* Kylrum/jordkällare tillgängligt inifrån huset
* Ordentligt med uttag för såväl nätverk som 230V
 
Golvvärme, Utespa, så stort garage som budgeten tillåter. Kamin, stora badrum, där både badkar och dusch får plats. Badrum tillgängligt från master bedroom, stora förvaringsytor.
 
En massa eluttag, även utomhus och i badrum, astronomiskt ur som styr en del av belysningen, ugn i lagom höjd, vattenutkast och avlopp utomhus, nära till alla bänkar och skåp i köket, sköna golv, skjutdörrar till alla rum, även toaletten, kaminer i flera rum, trappa från övervåningen utomhus, pentry i ett rum.
 
Jag som är så frusen av mig , och framförallt om fötterna, skulle välja golvvärme! Sen skulle jag föredra ett inglasat uterum, för att förlänga säsongen.
 
Golvvärme
Kamin med tilluftsrör ingjutet i plattan
Stor dusch med två duschar
 
P
  • Mycket förvaring, gärna med skjutdörrar
  • Utrymme för ett stort bibliotek, inklsive sköna läsfåtöljer och plats för konversation med ett fåtal vänner
  • En skuggig plats för varma sommmardagar
 
Källare.
 
Golvvärme. Bra ljudisolering, både ljud utifrån och mellan rum och våningsplan. Generös takhöjd. Eldstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.