Jag håller på att planera vårt husbygge och behövde därför en grovskiss på en nedanvåning. Så detta kom jag på med lite kort varsel. Jag är osäker på om rummen är för små eller lagom. Jag söker inte ett jättehus och eftersom vi ska bygga med lera i ytterväggarna så är de 600 mm. Kommunen har sagt att huset ej får vara bredare än 7 meter men ska vara långsmal så jag tänker att det blir bra med 17000 mm på längden och 7000 på bredden.

Tar tacksamt emot förslag!
 
Handritad skiss av planlösning på rutigt papper med anteckningar och symboler för möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förlåt för dålig kvalité
 
BirgitS
Det finns tillgänglighetskrav, dvs krav för att det ska gå att bo i huset även om man råkar bli rullstolsburen, som måste uppfyllas. Badrummet uppfyller inte de kraven och troligen inte heller sovrummet.
 
Som jag misstänkte alltså. Måste göra huset lite längre kanske. Tack BirgitS
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Nja, med en bra planlösning borde det gå att få dit det nödvändiga på lite drygt 90 kvm som din skiss är på. Men eftersom det är lite speciellt att bygga så smalt tror jag att det vore bra om du fick hjälp av en arkitekt med att ta fram en bra planlösning.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Med så stränga regler (bredd < 7 meter) kanske det är dumt att bygga med så tjocka väggar.

Om ni bygger med "moderna" material så behövs ju inte 600 mm tjocka väggar, utan ni kan vinna en hel del på bredden.
Och som jag ser det är det just att husets innerutrymme är så smalt som gör att det känns trångt på ritningen.
 
Tanken är att en arkitekt ska titta och rita upp alla ritningar till bygglovet och konstruktionen osv. Detta är för att få in offerter på tex grundarbete och murning (kommer murad ca 4-500 mm upp innan väggarna byggs ovanpå. Men ska kontakta den arkitekt jag tittat lite åt och se vad hon säger. Igen - tack! Verkligen jättesvårt att rita hus!
 
M
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Ja det är såklart sant. Min pappas stenhus är bara 6,5 m (iofs med en liten gavel) men samma längd och eftersom de också har öppen planlösning känns deras hus stort!

Lera behöver vara lite tjockare för bl.a. bärighet och för att den termiska effekten ska komma till godo. Eventuellt funkar 500 mm också. Eller 450 mm men då måste kanske mer trä in i konstruktionen föronen att hålla upp taket. Svår balansgång. Man kanske ska skippa två badrum där nere och göra ett större. Men då tummar man på komforten såklart.
 
Micke64 tack - känns som jag tröskat igenom ALLA sidor men tydligen inte!
 
Redigerat:
Framförallt den första lösningen kändes mycket lik vår i avseendet att köket är ett rum i sig! Älskar detta forum! (y)
 
Inget vardagsrum?

Som jag ser det har du ritat ett jättelångt hus med sovrum i ena änden, kök i andra änden och däremellan entré och en riktigt bred korridor. Det blir inte bättre av att du i en potentiell mysig hörna satt sovrumsdörren längst mot ytterväggen och en platsbyggd bokhylla mot innerväggen, vilket gör den helt oanvändbar. Bara genom att flytta dörren närmast bokhyllan istället så blir det väldigt mycket bättre, men jag menar att det är bättre att göra en total omdisponering.

Några förslag:
Lägg vardagsrummet i bortre änden, istället för matplats och grovingång, ger ett mer kvadratiskt rum istället för ett 3*10 meter långt oanvändbart rum nästan utan väggar.
Sätt badrum och tvättstuga/grovingång mittemot entrén, bakom trappan.
Bredvid det köket, och matplatsen där du ritat köket.

Tänk också på att dörrar från KLK och badrum normalt sett öppnas utåt.

Är planen för övrigt att ha ett badrum på övervåningen också, eller att aldrig ha övernattande gäster?
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Tack för input. Helt rätt om dörrarna, de ska gå utåt. Vardagsrum som så känner jag också att det inte blir något bra av, iofs har vi tänkt ha tvn däruppe men ändå, kul att kunna titta på varandra när man sitter för att slappna av. Jag har faktiskt helt ritat om det och minskat ytterväggarna tjocklek en aning. Men andras syn på den första ritningen är fortfarande lärorikt. Ska se om jag har en bild på den "nya" sen.
 
Hej.
Örementhuset var ju väldigt likt, men jag slänger in ett annat som jag kom att tänka på, från Arvesund.
Arkitektritningar av ett hus med fasadvy, bottenvånings- och loftplan från Arvesund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.arvesund.com/sv/alsen_115/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.