Tidigare vedhög under död björk vid röd stuga, potentiell plats för odling av buskar eller blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser på bilden vedhögen nedanför döda björken är nu borta vill odla nått där kanske ett par buskar eller nått annat förslag ?? är inge bra på odling kanske lite blommor av nått slag det som odlas bör sköta sig själv det ska inte bli en rabatt att sköta utan lite vildvuxet ...
 
Bärbuskar tycker jag! Röda vinbär. Krusbär. Och kanske plantera in smultron. De revbildande ska det vara, som sprider sig. :)
Det vore också fint att använda det döda trädet som klätterstöd för en blommande klätterväxt. Tex. klematis:
Lila klematisblommor och gröna blad i trädgård som klätterstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan du läsa om olika sorter. Välj kanske två olika, en som blommar tidigt och en som blommar sent:
https://www.blomsterlandet.se/Tips-.../Klangvaxter/Klematis/Klematis-hela-sommaren/

Lycka till!
 
Y
Jag hade undvikit bärbuskar då det lockar till sig möss.
Låg mängder med kärnor i min villas isolering efter att mössen dragit in bär ifrån ett träd intill.

Något jag gillar är Schersmin med dess underbara doft, sen är ju syrener en klassiker också.
 
Först främst blir det en klätter växt på trädet det döda har en annan tråd om det här .
men kanske ville ha nått annat busk liknande ej bär buskar kanske helt enkelt en stor buske eller ett par små gärna nått som blommar och drar till sig fjärilar och humlor ...
 
KristinaRT
Fjärilsbuske, syren, rosor, schersmin, rhododendron och/eller azalea (om du har sur jord)?
Eller kanske gammeldags perenner som löjtnantshjärta eller pioner?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Enkelblommande rosor som sätter nypon om man vill gynna insekter och fåglar.

Annars är min erfarenhet att de bästa insektsmagneterna är rikblommande perenner av olika slag. Mestadels småblommiga, alt många små individuella blommor som utgör en större (t ex allium och buddleja/fjärilsbuske).

Överlägset bäst här hos oss är kungsmyntan. Sedan är allium, trädgårdsklint, vit- och rödklöver och vitplister, samt krokus också effektiva dragare av humlor och bin mm. Sälg/vide/pil som blommar på våren är också mkt viktiga dragväxter när yrvakna och hungriga humlor vaknar.

Även fruktträd (blomning) drar insekter.
Vi har en äkta kastanj, och när den blommar så är det som att gå in i en bikupa när man står under. Har för mig att även lindens blommor drar insekter.

Slutligen några tröstens ord: alla blommande ogräs är excellenta när det gäller att stimulera djurlivet... :eek::(:):|
 
KristinaRT
Lind är rena magneten för insekter!!!

Jag tror en rabatt med robusta gammeldags perenner som fordrar minimalt m skötsel hade varit jättevackert mot den röda fasaden och stammen!
 
kommer inte göra en rabatt vill sätta som sköter sig själv....
 
BirgitS
Alla växter kräver en del skötsel, framför allt de första åren innan de har växt till sig. I början måste man hålla undan gräs och ogräs så att det man har planterat får tillgång till vatten och näring i stället för att kvävas.
 
Som sagt var det kommer bli nått som sköter sig själv , har många olika buskar som sköter sig själv på tomten i dag.
 
Jag har läst tråden och funderat en del utan att skriva, jag förstår din infallsvinkel "qvintus4", men precis som BirgitS skriver så är det tyvärr så att ska man anlägga en "odling" oavsett sort, så lär man behöva hålla efter det tills dess att det etablerat sig. Att du redan har buskar som sköter sig själv beror nog på att de är etablerade redan och att du kanske drar en repa med klipparen runt dem emellanåt?

Enklast av allt är väl att låta det vara en "sommaräng", dvs låta naturen ombesörja vad som ska få växa på platsen. kanske med lite hjälp av de fröer du själv skördar i naturen och bresår på platsen? De kan bli väldigt vackert. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Keexet skrev:
Enklast av allt är väl att låta det vara en "sommaräng", dvs låta naturen ombesörja vad som ska få växa på platsen. kanske med lite hjälp av de fröer du själv skördar i naturen och bresår på platsen? De kan bli väldigt vackert. :)
Även en äng kräver skötsel, den måste slås varje sommar, och den är mycket jobb de första åren med att få bort allt gräs så att blommorna får plats att bre ut sig.
 
Y
Jag har intalat mig själv att rhododendron är en tråkig men fantastisk sak som sköter sig själv och bara växer.

Grön hela året vilket gör än gladare än dött ris under vinterhalvåret, och som en bonus så blommar den ibland.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
A
Oldboy skrev:
Vi har en äkta kastanj
Spännande med en äkta kastanj. Hur fort växer den? Skördar du kastanjerna?
 
emjohan skrev:
Spännande med en äkta kastanj. Hur fort växer den? Skördar du kastanjerna?
Den har växt från ca 2 m till ca 8 m på 16 år, så det är väl rätt normal tillväxt jämfört med övriga träd här.

Kastanjerna går att äta. De är små men goda enl min bättre hälft. Ju längre och varmare säsong, desto större blir de. Normal storlek är att själva taggbollen (yttre skalet) är stor som en valnöt, och innehåller 4 kastanjenötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.