Skall beställa nya fönster till badrum och tvättstuga, och undrar om det finns några rekommendationer eller riktlinjer om vilket isoleringsvärde (ex U-värde) man bör ha i utrymmen med hög luftfuktighet.
Det jag vill undvika är naturligtvis invändig kondens på fönstren!
 
Kondens har nog mest med dålig ventilation att göra. Köp standardfönster va god kvalitet så blir det bra.
 
Jovisst har ventilationen stor betydelse, men märkligt om det inte finns riktlinjer för lämpliga badrumsfönster?
Trodde att det mesta var genomreglerat i byggbranschen

Det får bli treglas och U-värde 0,6.
 
Låter lite överdrivet lågt men skiljer det inte mycket i pris så. Minst lika viktigt att täta ordentligt runt fönstren.
 
Ulf_RTCW skrev:
Jovisst har ventilationen stor betydelse, men märkligt om det inte finns riktlinjer för lämpliga badrumsfönster?
Trodde att det mesta var genomreglerat i byggbranschen

Det får bli treglas och U-värde 0,6.

Från vilken tillverkare får du 0,6på hela konstruktionen? På bara glaset visst, men med karm å allt?!

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jovisst, 0,6 är på glaskassetten, men jag renoverar fönstren, så det är bara den jag byter ut.
Har ingen aning hur man räknar ut värdet på hela konstruktionen.

Min fråga berodde på att jag kan se skador på insidan av badrumsfönstret, skador orsakade av kondensfukt.
Därför undrade jag om man resonerar på något särskilt sätt när man väljer fönster till fuktiga utrymmen.
 
Den invändiga kondensen beror på fuktig innermiljö alt dålig ventilation. Kör vilket u-värde du vill om ventilationen funkar som den ska (y)
Antar att ditt isolerglas är uppbyggt med varm kant och 1-2 energiglas + argon?

Med vänlig hälsning, fremax
 
Lägre u-värde ger mindre kondens (varmare innerruta)
 
Johannes Carlsson skrev:
Lägre u-värde ger mindre kondens (varmare innerruta)
Absolut men med dålig ventilation spelar det ingen roll, har 0,9 på badrumsfönstret och det blev kondens innan Pax Caliman kom på plats .

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.