Finns det någon skillnad mellan byggdelarna i Elfa och Pelly systemen, alltså är de kompatibla med varandra? Eller skiljer det några milimeter bara för man inte ska kunna använda dem tillsammans?
Vilket rekomenderar ni?
 
  • Gilla
Jen.asp
  • Laddar…
Bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på. Det är mycket snack om Elfas höga priser och IKEAs låga kvalitet. Var hamnar Pelly skulle ni säga? Har redan en mindre konsollbokhylla från Pelly (av bra kvalitet såvitt jag kan bedöma) men ska nu inreda en fem meter lång garderob. Vad ska man välja?
 
Lyfter på denna tråd. Då jag har ett hyllsystem Elfa eller Pelly vet ej vilket, men vill bygga vidare och undrar om någon vet om dessa är kompatibla så att man slipper åka tillbaka och byta.
 
De är kompatibla. Iaf funkar dessas konsoler utmärkt i både Byggmax (som säljer Pelly) och Lundbergs skenor. Jag har precis den lösningen hemma numera, dock bara enkla konsoler än så länge.
 
Lundbergs liknande system är kompatiblet med Elfa, det bekräftade Lundbergs när jag ställde frågan.
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
Enligt uppgift från bekant som jobbar på Elfa håller de toleranserna bättre, samt klarar belastningstestet bättre.

De gör visst praktiska konkurrentanalyser då och då.

Notera dock att min källa inte på något sätt är opartisk, dock är det en så nära bekant så jag tror ärligheten mot mig väger tyngre än lojaliteten mot företaget..
 
Grr. Byggmax har bytt ut Pelly mot något annat skräp (minns ej namnet, HK eller liknande). Snålare lack, mycket tunnare plåt. Kände direkt att något var fel och mycket riktigt var det så (det fanns några Pelly kvar i affären att jämföra med).

Elfa, Pelly och Lundbergs passar ihop. Elfa och Lundbergs har 445 mm mellan fästhålen i väggen. Pelly 320 mm. Lundbergs trådhyllor har sämre finish än Elfas med tunnare lack och snedklippta kanter. Pelly verkar mycket gedigna. Elfa klart bäst finish av alla tre, med hållbar vit blank lack (vitare/blankare än Pelly).

Använder Elfa inne och Pelly i garaget. :)
 
Har fått fila på nån av dom för att passa i den andra nån gång då det var på gränsen till att passa...
 
Köpte nya Elfa-konsoler till två gamla Pelly-skenor och det passade inte. Verkar som att godset i de gamla skenorna är lite för tjockt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.