KristinaRT
Ska byta träpanel på framsidan och har ett litet estetiskt och praktiskt problem.
Just nu är det stående smal panel, som täcker ca 1/2 väggen, underdelen av fasaden (under fönster) är tegel. Mellan fönster och ytterdörr finns ett smalt avsnitt panel, ca 30-23 cm, där ytterbelysningen och tryck till dörrklockan idag sitter.

Panelen på hela framsidan ska nu bytas till liggande, och jag hade helst velat ha panel även på denna korta sträcka, men är orolig för att det är en dålig idé både ur teknisk och estetisk synvinkel. Hur fäster man den ordentligt (vet inte om det finns reglar att sätta i) och ser det inte "plottrigt"ut?

Alternativet är att låta plåtslagarna, som ändå kommer sätta nya plåtar runt fönster och i övergång till en helhög bit tegelfasad, sätta en "täckplåt" i färgmatchad alu även på dessa 30 cm. Men då vill jag inte borra hål i denna ytterbelysningen och då måste denna sättas någon annan stans.

Fördelar-nackdelar?

Så här ser det ut
Smal del av vit fasad med stående panel, husnummer 12, ytterbelysning och dörrklocka intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska byta, prova en bit med liggande panel, tror inte det kommer se konstigt ut
 
Bifogar en bild på vårt hus vi håller på att bygga, där vi har liggande panel även på de smala ytorna mellan fönstren, så ser du mer hur det kommer att se ut.

Hus under konstruktion med liggande träpanel och stora fönster på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
KristinaRT
saralucy skrev:
Bifogar en bild på vårt hus vi håller på att bygga, där vi har liggande panel även på de smala ytorna mellan fönstren, så ser du mer hur det kommer att se ut.

[bild]
Snyggt! Jag gillar verkligen liggande panel (y)

Kanske blir bäst att sätta panel även där,ä hos oss, och eftersom det är mellan fönster o dörr borde det ju finnas reglar att fästa i....
 
Tror det kommer bli superbra, och ja det borde finnas något att fästa i!
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jag har liggande panel med en hyfsat smal remsa mellan en dörr och ett fönster. Jag minns inte på rak arm det exakta avståndet men jag tror att det ligger runt 40 cm. Försök att använda smalt foder runt dörren och fönstret så kommer det att bli snyggt.

Visa bilaga 190796[/QUOTE]
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jag är också ett stort "fan" av liggande panel och röstar på att du har det mellan fönstren också. Det kommer att se mer enhetligt, arbetat och "exklusivt" ut än att sätta plåt där. Det ska en duktig snickare kunna fixa.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
S saralucy skrev:
Bifogar en bild på vårt hus vi håller på att bygga, där vi har liggande panel även på de smala ytorna mellan fönstren, så ser du mer hur det kommer att se ut.

[bild]
Snyggt Sara!
Hur har ni fått till mötet mellan det smala "fönsterfodret" och panelen. Är paneländen dold på något sätt eller ligger bara rakt mot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.