D
När jag skulle få bort markradonet letade jag på nätet men hade svårt att hitta bra tips. Jag tänkte berätta hur jag gjorde.

Vi hade 310 Bq/kbm (enbart från mark) och de båda offerterna för sanering låg på runt 40000. De erbjöd dessutom inte särskilt bra fläktar (AC) och ingen fördelning av sug med dränrör.

Jag köpte spirodelar och en Östberg Kanalfläkt CK 125 C EC. Fördelen med EC-fläktar är att de inte skall paja efter några år och att det finns inbyggd möjlighet till effektreglering.

Vår krypgrund är delad i två fack med en vot/stödmur. I det ena facket utnyttjade jag en befintlig ventilationsglugg, i det andra fick jag göra ett hål med spett och bilning (det igenputsade hålet på mitten gick rakt in i voten: ritningen fr 1947 stämde inte).

I vardera hålet matade jag in 4 st av Biltemas 100 mm 2,4 m långa orangea dränrör, pluggade i änden och rejält silvertejpade över varje kopplingsmuff för att få sug i hela längden av vardera fack. Sedan kopplade jag rören på varsin 100 mm spiromuff (än en gång rejält med silvertejp). Spiromuffarna sitter på utsidan mer seriöst fast med montageskruvar i böjen (till vänster) och T-röret (till höger). Jag fyllde öppningarna med fogskum innan jag putsade över.

Jag har ställt fläkten på c:a 30 % av maxeffekt och redan det ger påtagligt undertryck när man känner i ventilerna som finns kvar.

Ventilerna har jag inte hittat någon info hur man ska göra med. Jag har därför lämnat dem öppna, då det verkar vettigare att frisk, torr luft sugs in utifrån än att varm, fuktig luft skall dras ner genom golvbjälklaget ned i krypgrunden. Höjden på krypgrunden är 25 resp 15 cm så jag har inte möjlighet att åla mig in och lägga plast på backen.

Återkommer nästa vinter med mätresultat.

Ventilationssystem med dränrör och spiromuffar installerat längs husgrund för markradonsanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Åsa Lund
Bara lite svart färg på så är det hundra procent bra 🖒
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Justerad ventilation på husvägg med gråa böjda rör längs svart sockel, uppvisar förbättring efter omarbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fixade till din installation lite. :)

Varför blev installationen så lång? Det är ju inte direkt snyggt med spiro tänkte jag.
 
Vänta, du kanske har ett t-rör strax före fläkten och suger från tvåpunkter? :)
 
D
Ropia skrev:
Vänta, du kanske har ett t-rör strax före fläkten och suger från tvåpunkter? :)
Precis så. Vilket jag beskrev i inlägget. Men röret förlängdes alltså med en meter eftersom första försöket till håltag gick rakt in i stödmuren. Ritningen från 40-talet stämde inte.

Detta är den sida av tomten som nästan aldrig besöks.
 
Jag hade pluggat ventilerna till grunden. Friskluft kondenserar på sommarhalvåret när den kommer in i din kalla krypgrund. Undertryck är en vedertagen lösning som fungerar. Försök plasta marken.
Lägg in en trådlös hygrometer som du kollar första sommaren så har du koll på fuktigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
S
inte vidare snyggt och väldigt synligt
 
D
Martenw skrev:
Jag hade pluggat ventilerna till grunden. Friskluft kondenserar på sommarhalvåret när den kommer in i din kalla krypgrund. Undertryck är en vedertagen lösning som fungerar. Försök plasta marken.
Lägg in en trådlös hygrometer som du kollar första sommaren så har du koll på fuktigheten.
Kanske skall skaffa en hygrometer. Vad kostar en hygglig sådan?

Går tyvärr inte att plasta marken, omöjligt att komma in.

Det enda jag har gjort är att öka genomluftningen av krypgrunden, med det ständiga, svaga suget.

Min amatörmässiga slutsats till varför jag hoppas att det skall gå bra med min lösning är att jag har "konverterat min krypgrund till torpargrund", dvs tidigare drogs markradonet in i krypgrunden (som var dåligt ventilerad med endast två ventiler i ena facket och en i det andra, utan uppenbara fuktproblem) och vidare upp i huset. Nu med större luftombyte borde det väl fungera ännu bättre map fukt.
 
Redigerat:
Jag hade som Martenw beskrev pluggat ventilerna.
Kan bli mycket kondens om grunden kyls från mark.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Excel
Vesslan666 skrev:
Jag hade som Martenw beskrev pluggat ventilerna.
Kan bli mycket kondens om grunden kyls från mark.
Håller med, köp en hygrometer, i aug-sep kommer dessa värden gå upp över 75%. Har byggt en liknande lösning, fast med platta på mark.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
Ok. Tack för alla svar. Jag mäter och ser. Hygrometer beställd från Conrad.

Man jag väntar med ev pluggning. Oroas av att få in fukt uppifrån. Inomhusluften brukar ju vara fuktigare än uteluften.
 
Redigerat:
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
S
datja skrev:
Ok. Tack för alla svar. Jag mäter och ser. Hygrometer beställd från Conrad.

Man jag väntar med ev pluggning. Oroas av att få in fukt uppifrån. Inomhusluften brukar ju vara fuktigare än uteluften.
det ända det kommer visa är att du har olika fuktigt. för du har väl inte plast mot marken?
 
Uteluften som du efter din installation suger in i krypgrunden sommartid kan hålla 80-90 procent... Den kondenserar, dvs fäller ut fukt på ytor i din kalla grund. Men kolla mätarn noga, får du över 65 proc med över 10 c varmt så täta. Googla Mollier diagram så har du riskzonerna.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
D
Jag kan nu meddela att min egen radonsug har fungerat helt utmärkt. Gjort en ny långtidsmätning denna vinter och årsmedelvärdet har sjunkit från 310 Bq/kbm till 40 Bq/kbm. Dessutom försvann jordlukten man ibland kunde känna i hallen på bottenvåningen.

Anordningen är snyggare än på de gamla bilderna, målad och fin. Jag sparade omkring 35 000 kronor på detta och arbetet tog ungefär 2 helgdagar.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Någonting så "basic" som en radonsug tycker jag absolut att man kan fixa till själv för ganska få tusenlappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.