Hej!

Vår diskmaskin av märket Electrolux, modell ESF 614, är väldigt lynnig. Jag har läst några olika trådar här om maskiner som har samma symptom, att de inte tar in vatten, men vår maskin kräver bara lite uppmärksamhet för att börja fungera igen.

För ett par veckor sedan stannade den kort in på programmet och jag märkte att det var i "ta in vatten"-fasen. Jag hade något vagt minne av att detta hänt med en maskin i min ungdom, och att det då räckte med att jag rengjorde inloppsfiltret för att få igång den igen. Sagt och gjort, jag baxade ut maskinen, skruvade av inloppsslangen och pillade ut filtret. Det var inte speciellt smutsigt men jag rengjorde ändå det lilla som fanns och skruvade på slangen igen. Ett test visade att maskinen nu fungerade som den skulle, så den baxades tillbaka och fick köra färdigt sitt program.

Idag verkade maskinen känna sig lite förbisedd igen, så den stannade på samma ställe som för två veckor sedan. Baxade ut den igen, skruvade av slangen och kollade filtret. Inget smuts den här gången. Jag testade att trycka igång maskinen utan slang och hörde att inloppsventilen surrade. På med slangen igen...och visst funkade den igen! :x Den körde hela sitt program som om inget hade hänt.

Har min diskmaskin problem med ömhetsbrist och vill bli ompysslad då och då? Jag har ju liksom inte lagat något utan bara hanterat den lite de gånger den stannat.

Det är ju svårt att laga något om felet inte kvarstår när maskinen baxas ut...:rolleyes:
 
Prova att sparka på den nästa gång, man vet aldrig......

Protte
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ajabaja, sparkar används endast på TV-apparater o katter.
 
Sparkar jag kanske den bli arg istället...och då kanske det inte räcker med att pyssla lite med den nästa gång...:surprised:
 
Keld skrev:
Ajabaja, sparkar används endast på TV-apparater o katter.
Men framför allt på isiga/snöiga vägar i norra delen av landet.
Eskimåns rullator :)
 
Ingen som har någon seriös tanke om vad det kan vara som strular med maskinen?
 
Dålig lödning och när du drar ut maskin så blir det kontakt igen i fjorton dagar.

Protte
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Liten översvämning kanßke
När du drar fram den så skvimpar det bort och då kan ventilen öppna .
 
A
Nu ser jag vad du har
Jag trode inte att dessa fanns kvar utan det var en total recall för 15 år sedan.
Har du tur är det inloppsventilen själv som spökar den går att få tag på.
Kan vara pressostaten som sitter fram eller nivå rören till denna.
Är det inte detta så finns det en pärm full av ombygnads anvisningar för denna maskin med bla byte eller modifiering av bottenplatta byte av pump mm.
 
prototypen skrev:
Dålig lödning och när du drar ut maskin så blir det kontakt igen i fjorton dagar.

Protte
Var skulle denna lödning finnas i så fall?

Liten översvämning kanßke
När du drar fram den så skvimpar det bort och då kan ventilen öppna .
Samma fråga...:) Var skulle denna översvämning finnas?

Nu ser jag vad du har
Jag trode inte att dessa fanns kvar utan det var en total recall för 15 år sedan.
Har du tur är det inloppsventilen själv som spökar den går att få tag på.
Kan vara pressostaten som sitter fram eller nivå rören till denna.
Är det inte detta så finns det en pärm full av ombygnads anvisningar för denna maskin med bla byte eller modifiering av bottenplatta byte av pump mm.
Nu blir jag lite orolig...varför var var det en total recall på dem?! :eek:

Var hittar jag en sådan pärm? Den verkar mycket intressant! :rolleyes:

Saken är den att sambon gärna vill byta diskmaskin, men ekonomin är begränsad och det finns så mycket annat som kostar pengar, så jag vill helst förlänga livet på denna maskin så länge som möjligt. Den funkar ju helt OK bortsett från att den ibland jävlas lite med vattenintaget.
 
Den glappande lödningen kan finnas varsomhelst något elektroniskt/elektriskt är ihoplött.
Tex i inloppsventilen eller programverket.

Protte
 
Det är inte ventilen innan maskinen som bråkar med dig då.?
 
Om du menar avstängningskranen i blandaren dof, så nej, den är det inget fel på.
 
A
Nej utan inloppsventilen i diskmaskinen sitter innanför där tilloppsslangen sitter
Den stängs mekaniskt vid överfyllning
Överfyllning skall förhindras av pressostaten
Servicebulletinerna beskriver byte av av hela bottenplattan
Ombyggnad av bottenplattan
Ombyggnad byte av pump
Ombyggnad byte av nivåsystem

De ombyggnadssatser som krävs har utgått
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.