Bygger Hjältevadshus "Staffansgården planlösning 2" det är 1½ plan med vinkel. Har inga långsmala vardagsrum utan två lite mindre rum. Trappan sitter långt från entrén
 
Till skaparen av tråden.
Bygger du nytt så kan du isolera bättre än vad de förr i världen har kunnat.
För att krångla till det är med uppvärmningen så kolla
Villa Varms uppvärmningslösning.
De rekar ej Frånluft eller bergvärme *ler*

Själv så lutar jag åt 1 plan och ej för litet sådant.
Lockas lite av 1.5 plan.
Faluhus 1 plan Ängsgården har ett loft.
Har inte sett det i verkligheten men modellen lockar mig just nu.
Tänker rita mitt hus själv.
 
Vad olika det kan vara! Bor i ett 1,5 planshus med trappan i vardagsrummet och det är jag inte nöjd med. Inget kul att ha allt folk (läs ungarnas kompisar mfl) som ska upp till övervåningen rännandes genom halva huset. Nästa hus ska ha trappen i hallen! Vi vill inte ha ett till 1,5 planshus pga snedtaken, det blir svårmöblerat och dessutom ser huset inte kul ut utifrån med ett tak större än själva huset. Proportionerna blir fel.
Enplanare går bort pga att de tar för mkt tomtyta. Vi ska bygga 1 3/4 eller 2 planare nästa gång.
 
Jag ville bygga 2-plans, sambon ville bygga 1-plans - kompromissen blev 1,5 plan!
 
Jag måste tillägga att det känns bra att ha en övervåning där man slipper känslan att någon skulle kunna stå och titta in.. kompromissen kanske är 1,5plan med inredningsbar övervåning  ;D
 
Den som behöver uppåt 160-180 kvadrat får vettig produktionskostnad om man väljer 1½ eller 2-plan. Tycker man inte om snedtak kan man ändå välja 1½-plan fast med masardtak, då är inte snedtaksproblemet nämnvärt. Ger även snygg karaktär åt huset om det inte råkar ligga mitt i ett funkistätt stadsområde...

Vi tittar på detta nu eller kanske 2-plan med kinaknäckt valmtak - får se vad det blir längre fram, först var vi också inne på 1-plan, men vill gärna komma "upp" lite med tanke på omgivningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.