Hej, startar ytterligare en tråd kring detta ämne.Vill också passa på att tacka academia för en mkt informativ tråd kring ämnet.

Till saken jag har nyligen flyttat in i en lägenhet som är byggd 1963 och som inte är renoverad det minsta sedan byggnadsåret. I hallen har har jag gråa vinylplattor 25x25 cm som jag misstänker innehåller asbest och gör inte dessa det så gör säkert limmet under det. Ingen fara med detta då det ska läggas in nytt marmoleum golv i hallen så småningom, och således kommer varken golv eller lim att bli "stört". Tänker jag rätt här?

Däremot så har vi haft en pågående badrumsrenovering (badrummet är från stambytet 93 och alltså ingen anledning till oro) och när jag drog bort mjölkpappen så lossnade en platta i ett hörn, använde inte mycket kraft utan den flöjde med när jag drog tejpen. Har plastat in den i dubbla plastpåsar för att skicka iväg på analys och noggrant tejpat igen hålet där den satt med tjock gul tejp, samma som mjolkpappen var tejpad med. Räcker detta som skydd för att inte inte ska spridas fibrer? Givetvis går vi inte där det är tejpat eller utsätter området för friktion och slitage på annat sätt.

Bifogar bild på golvet samt på det tejpade området, observera att det var plattan närmast vägg som lossnade och det området är helt täckt av tejp.

Ska aven tilläggas att jag inte har konstaterat asbest utan behandlar golvet utifrån att det kommer att förekomma, har barn som kryper runt här hemma och vill därför riskminimera.
 
  • Gamla slitna vinylplattor på golv misstänkta för asbest, vissa med skadade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrumsgolv med en upptejpad kvadratisk yta där en platta har tagits bort för asbestanalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser definitivt ut som vinylasbest. Ditt analysprov ger dock 100% besked.
Även om slitage av vinylplattor (gå på dem etc) i teorin kan sprida asbestfibrer vid slitage genom åren, så är det i minimala mängder. Skulle inte bli mer koncentration i inomhusluften än det redan finns utomhus, grovt sagt. Asbestfibrerna är starkt bundna i vinylen. Samma sak med limmet, så tillvida att limmet inte är söndertorkat och pulveriserar. Sönderbrytning eller slipning av plattorna/limresterna är en annan femma dock.
Tejpen räcker gott och väl som skydd.
 
Tack för svar, som sagt kommer att lägga nytt golv uppe på det gamla, så ingen slipning bearbetning är aktuell. Har jag förstått det hela rätt om jag antar att det blir "isolerat" och inte utgör någon risk under det nya golvet?
 
Redigerat:
En till undring, har ingen lust att skrapa i limmet och kommer således enbart få resultat på själva plattan, då det knappt sitter något lim på plattan. Är det ens värt att analysera, eller ska jag bar utgå ifrån att det är asbestvinyl och lägga på ny marmoleum?
 
Snabelhund skrev:
Tack för svar, som sagt kommer att lägga nytt golv uppe på det gamla, så ingen slipning bearbetning är aktuell. Har jag förstått det hela rätt om jag antar att det blir "isolerat" och inte utgör någon risk under det nya golvet?
Det är korrekt. Du bör dock klistra ett par varningsklistermärken på plattorna du "gömmer", så att eventuella framtida ägare får information när de någon gång kanske vill byta golv.
Snabelhund skrev:
En till undring, har ingen lust att skrapa i limmet och kommer således enbart få resultat på själva plattan, då det knappt sitter något lim på plattan. Är det ens värt att analysera, eller ska jag bar utgå ifrån att det är asbestvinyl och lägga på ny marmoleum?
Beror helt på dig själv. Jag själv hade utgått från att det var asbest i både vinyl och lim. Samtidigt är ett analysprov inte dyrt, och kan ju vara skönt att bara veta vad man har att göra med.
 
S
Snabelhund skrev:
En till undring, har ingen lust att skrapa i limmet och kommer således enbart få resultat på själva plattan, då det knappt sitter något lim på plattan. Är det ens värt att analysera, eller ska jag bar utgå ifrån att det är asbestvinyl och lägga på ny marmoleum?
sämsta är att sån gammal "matta" och lim kan börja lukta riktigt illa
 
Jag förstår, vad beror det på? Vilka faktorer spelar in? Har inte märkt någon lukt än, men borde jag ta det i beaktande?
 
Staffans2000
Vinylplattor! Vafalls, har karln LP-skivor på golvet? Nåja, är det kramgoa låtar 1-53 så går det väl an -tänkte jag.

Det är inte linoliumplattor istället?

Staffan
 
S
Staffan2000 skrev:
Vinylplattor! Vafalls, har karln LP-skivor på golvet? Nåja, är det kramgoa låtar 1-53 så går det väl an -tänkte jag.

Det är inte linoliumplattor istället?

Staffan
vinylgolv började läggas i slutet av 1940. runt år 1956 började man tillverka vinylgolv med asbest som fyllnadsmatrial. produkt slutades göra runt 1974
 
S
Snabelhund skrev:
Jag förstår, vad beror det på? Vilka faktorer spelar in? Har inte märkt någon lukt än, men borde jag ta det i beaktande?
i princip fukt som stängs i i golvskikten. sen finns det som inte får lukt.
när jag var aktiv snickare så har man varit på jobb det bara luktar "normalt" tills man river upp golvet.

förstår om inte vill riva bort golvet. (blir plattorna och limmet)
 
SBH skrev:
i princip fukt som stängs i i golvskikten. sen finns det som inte får lukt.
när jag var aktiv snickare så har man varit på jobb det bara luktar "normalt" tills man river upp golvet.

förstår om inte vill riva bort golvet. (blir plattorna och limmet)
Påverkas detta av att vi bor i flerfamiljshus? Dvs att vi har lägenhet under oss? Tänker mest att det blir ett annat ekonomiskt utgångsläge om vi ska sanera, då vi har plastmatta i tre av fyra rum, och förmodat svartlim under dessa...
 
S
bättre förhållanden att det är ett tak under dig. att det inte blir lukt. men finns som inga garantier.
hade jag valt så hade jag velat få bort allt.
saneringen blir ju bara i eran lägenhet. beroende på yta 3 dagar för sanering(kan gå snabbare)
vore schysst om föreningar gick in med lite stöd när det gäller sånt här.
 
@academia, har läst dina inlägg kring ämnet och upplever att du är väldigt påläst och saklig kring ämnet. Blev lite nyfiken på din bakgrund, är du väl påläst lekman eller arbetar du med asbest proffesionellt s.a.s?
 
Snabelhund skrev:
@academia, har läst dina inlägg kring ämnet och upplever att du är väldigt påläst och saklig kring ämnet. Blev lite nyfiken på din bakgrund, är du väl påläst lekman eller arbetar du med asbest proffesionellt s.a.s?
Har tidigare jobbat kommunalt med farligt avfall, inom miljö o hälsoskydd, så asbest är ett material som mest blev närmare bekant därigenom.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Snabelhund skrev:
En till undring, har ingen lust att skrapa i limmet och kommer således enbart få resultat på själva plattan, då det knappt sitter något lim på plattan. Är det ens värt att analysera, eller ska jag bar utgå ifrån att det är asbestvinyl och lägga på ny marmoleum?
Kommer du att göra olika åtgärder beroende på svaret, om ja, då ska du ju analysera för att veta vad du ska göra. Men det låter som om du ska lägga nya golvet ovanpå oavsett vad det gamla innehåller och då finns ingen anledning att analysera annat än av nyfikenhet kanske..
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.