Hej
Det är länge sedan jag inhandlade mitt larm och det har tagit tid att dra kablar på ett snyggt sätt i huset. Men nu tag jag kommit så långt att jag ska koppla in mina sirener. Har sir 1992-v-lp inomhus och det enda jag hittar information om är hur dessa sirener utan tamper kopplas in. Men hur kopplar jag min? Så här ser det ut.

Bakstycke till elektronisk anordning, möjligen rökdetektor, med terminaler för anslutningar och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så bifogas beskrivningen.

Vore väldigt tacksam för hjälp. Hur ska jag dra sladdarna och var ska jag sätta motstånden och hur hur stora ska de vara (4,7 kOhm?).

// G!
 
D
SPC eller? Det ligger redan ett 2.2motstånd i kretskortet mellan BHO och TR på SPC, så du ska ha ett 2.2 motstånd i serie mellan TR - tamper 1 på siren, slingan sluts sedan med BHO - tamper 2. Är det flera sirener så blir det en längre slinga bara men med samma princip som ovan.
Frågan är dock vad nyttan av detta är, med tanke på att sabotage indikerar att locket är av och i teorin skulle man kunna klippa 12V-ledarna utan att få sabotagefel.
Hade satsat på bättre sirener om det nu inte rör sig om enbart brandvarning.
 
RilleRock
Upp skrev:
Hej

Vore väldigt tacksam för hjälp. Hur ska jag dra sladdarna och var ska jag sätta motstånden och hur hur stora ska de vara (4,7 kOhm?).

// G!
12V >>> + Plint 1
0V >>> VDC1 - Plint 3

VDC2 är endast entoning signal.
 
Tack för hjälpen. Jag känner mig dock extremt korkad. Trodde jag hade en idé om hur jag skulle koppla men får inte ihop svaren. Försökte rita upp det i ett word-dokument. Räcker det med att koppla sirenen så som jag ritat? Det är ett SPC 5320 som jag ska koppla in sirenen till.
Och eftersom jag redan köpt den så är det den jag kommer använda nu men har ni förslag på andra bättre sirener så tar jag gärna emot dem. Jag kanske byter siren någon gång i framtiden när jag fått allt att fungera.

/ G
 
Om jag kopplar 12V -> + och 0V till kontakt till AT-switch och sen en sladd mellan AT-switch och - ?
Är det mer korrekt? Borde bli något som bilden

Schema över elektrisk koppling med 12V och 0V till AT-switch och markerad pil vid kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämmer det? Jag trodde jag skulle behöva en koppling till BHO och TR (vid pilen) men det verkar alltså inte stämma, och behöver jag koppla in ett motstånd någon stans och i så fall var?
 
Ingen som kan hjälpa mig?
 
RilleRock
Upp skrev:
Om jag kopplar 12V -> + och 0V till kontakt till AT-switch och sen en sladd mellan AT-switch och - ?
Är det mer korrekt? Borde bli något som bilden

[bild]

Stämmer det? Jag trodde jag skulle behöva en koppling till BHO och TR (vid pilen) men det verkar alltså inte stämma, och behöver jag koppla in ett motstånd någon stans och i så fall var?
De var kreativt :D

Worddokumentet var rätt gällande få ljud i den.

Motstånd in på BHO, fisköga moståndets andra ända med tråd till
AT = Alarm Tamper/sabotage, från AT till TR.

I övrigt så är det ett bra larmdon för indikering men som inbrottslarmssiren hade jag
hellre valt en typ SP203 men behållt ovan till annat roligt.
 
Tusen tack. Då tror jag att det klarnat för mig.

Jag borde bjuda på en öl, men jag misstänker att ni bor i ett annat landskap än Uppland, så det kan bli lite svårt.
 
  • Gilla
Jeppesson
  • Laddar…
D
Ställer frågan igen varför du vill ha tamper på dessa. Magnetkontakten talar bara om att den är emot väggen, så är du rädd att någon ska riva ner den från väggen?
I övrigt kommer den inte indikera om sirenen fungerar eller inte. Det får du testa själv med sirener som dessa.
 
RilleRock
Upp skrev:
Tusen tack. Då tror jag att det klarnat för mig.

Jag borde bjuda på en öl, men jag misstänker att ni bor i ett annat landskap än Uppland, så det kan bli lite svårt.
Annars får du fråga igen
Ja skall upp till Stockholm nästa vecka :p
 
RilleRock
DMOL skrev:
Ställer frågan igen varför du vill ha tamper på dessa. Magnetkontakten talar bara om att den är emot väggen, så är du rädd att någon ska riva ner den från väggen?
I övrigt kommer den inte indikera om sirenen fungerar eller inte. Det får du testa själv med sirener som dessa.
Switchen indikerar inte baktamper utan den indikerar om sirenen är i sin sockel eller ej.
Sockeln är sedan den som skruvas fast i väggen.
 
Tänkte att eftersom den finns och jag råkade beställa en siren med tamper (visste ärligt inte att det fanns en variant utan) så tänkte jag att jag kunde koppla in det när jag ändå håller på. Sen beställde jag ju tydligen "fel" siren också, och det kan ju vara lite surt, men det är det ändå värt för att få prova göra det själv.:p
 
Jag har samma siren. Det krävs 5 trådar om man ska anv 2 olika sirensignaler för inbrott och brandlarm samt koppla in sab kontakten tolkar jag det som? Eller har jag fel? Kopplar man sab slingan i serie med utesirenen?
 
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Jag har samma siren. Det krävs 5 trådar om man ska anv 2 olika sirensignaler för inbrott och brandlarm samt koppla in sab kontakten tolkar jag det som? Eller har jag fel? Kopplar man sab slingan i serie med utesirenen?
Yes om du skall ha olika karaktär på ljuden.
Default pulsar brand och inbrott låter fast om man valt en systemutgång till larmdonet.

Sabslingan I serie är ganska vanligt i mindre anläggningar.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.