Behöver hjälp med avlastning/bära av för en altandörr. Har sökt på forumet och läst liknande trådar men vill gärna försäkra mig om att jag tänker rätt. Även försökt att få ett vettigt svar från byggrådgivning på byggvaruhus samt snickare på vilken dimension för en avbärning men inte fått några klara svar. Planerar att sätta in dörren under påskhelgen så börjar bli dags att ta beslut om hur det ska göras.

Huset är ett 1,5-planshus byggt 1944 och väggarna består av stående spontade plank, uppskattar tjockleken på planken till cirka 75-85mm. På insidan av väggen sitter en papp för att minska drag samt tretex, utanför verkar det vara en luftspalt, någon form av skiva samt puts. Dörren skall sitta i gaveln på nedervåningen och alltså inte på längsgående väggar som takstolarna vilar på.

Dörren är en dubbeldörr med karmyttermått på ca 1400mm x ca 2200mm. Planerar att ta upp ett ca 1450mm brett hål för att ha plats för drev samt inpassningsmån, är det för mycket med 25mm på vardera sida? När allt är klart så skall jag gipsa ovanpå tretexen/insidan så där kan jag göra ingrepp. Vill ej röra mer puts än nödvändigt då jag inte vill ha förändringar i strukturen i fasaden. Jag vill alltså helst göra en avbärning helt från insidan.

Byggmax säljer en 4 meters limträbalk med dimensionen 56x225mm som jag tänkte använda.

Planerar att göra enligt följande:
Öppna upp tretexen där dörren och balken skall sitta.
”Fräsa”/hugga ett jack i väggen lika djupt som balken är tjock samt 300mm extra på vardera sidan om hålet för dörren, alltså totalt ca 2050mm brett. Planerar att ta upp jacket med hjälp av cirkelsåg och stämjärn enligt principen såga tätt och sedan knäcka bort det kvarlämnade materialet samt jämna till med stämjärn.
Därefter limma ytan inne i jacket med konstruktionslim, lägga dit balken, pressa upp dem med hjälp av kilar, skruva den på plats rakt igenom till resterna av väggen bakom samt skråskruva åt sidorna med kraftiga skruv.
Därefter ta upp hålet under avbärningen för dörren och montera dörren.

Min fråga är alltså, räcker det med dimension 56x225 eller ska jag ta grövre?
Funkar det att göra så som jag planerat eller finns det något bättre sätt att angripa problemet på?
Räcker det med 300mm överlapp på vardera sida om dörren?

Inga bilder för tillfället men kanske kan ordna under veckan.
 
Ditt tillvägagångsätt är helt korrekt. Tänk på att du måste skruva fast alla stående plank i balken.

Angående dimension så beror det helt på om det ligger golvreglar mot denna gavel, om inte så är din balk enormt överdimensionerad.

Om det är golvreglar så behöver jag veta avståndet på dessa för att beräkna korrekt men balken du anger klarar en golvregel på 3,5m spännvidd iallafall.
 
Tack för ditt svar Huggan!

Jag ska försöka svara enligt bästa förmåga angående golvreglarna. Golvet på övervåningen vilar på ett golvbjälklag som ligger parallellt med takstolarna. Borde ju sitta en balk på gavelväggen också som tar upp kraften från "änden" på golvet. Vill minnas att spannet mellan dessa är ca 1 meter, samma som takstolarna, golvet känns stabilt, sviktar inte eller liknande.

Bjälklaget på bottenvåningen ligger parallellt med bjälklaget på övervåningen.

För att stilla mitt sinne så överdimensionerar jag hellre men vore positivt om jag kan gå ned ett snäpp i dimension. Upptäckte när jag kom hem idag att cirkelsågen sågar precis 56mm djupt med god vilja och medvind. Vore toppen om det räckte med 42x180 limträ.
 
Nyfiken på hur detta gick hur du gick tillväga då jag befinner mig i samma situation förutom att golvbjälklaget på våningen ovanför ligger tvärs om takstolarna som har inre avstånd 80 cm i ett hus byggt 1934.

Lutar åt att fräsa/såga/hacka ur 3tumm plankvägg och fälla in limträbalk. Så vilka dimensioner blev det och hur tycker du resultatet blev?




B Booone skrev:
Tack för ditt svar Huggan!

Jag ska försöka svara enligt bästa förmåga angående golvreglarna. Golvet på övervåningen vilar på ett golvbjälklag som ligger parallellt med takstolarna. Borde ju sitta en balk på gavelväggen också som tar upp kraften från "änden" på golvet. Vill minnas att spannet mellan dessa är ca 1 meter, samma som takstolarna, golvet känns stabilt, sviktar inte eller liknande.

Bjälklaget på bottenvåningen ligger parallellt med bjälklaget på övervåningen.

För att stilla mitt sinne så överdimensionerar jag hellre men vore positivt om jag kan gå ned ett snäpp i dimension. Upptäckte när jag kom hem idag att cirkelsågen sågar precis 56mm djupt med god vilja och medvind. Vore toppen om det räckte med 42x180 limträ.
 
Bumpar tråden

Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Nyfiken på hur detta gick hur du gick tillväga då jag befinner mig i samma situation förutom att golvbjälklaget på våningen ovanför ligger tvärs om takstolarna som har inre avstånd 80 cm i ett hus byggt 1934.

Lutar åt att fräsa/såga/hacka ur 3tumm plankvägg och fälla in limträbalk. Så vilka dimensioner blev det och hur tycker du resultatet blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.