Hej!
Min brorsa har nyss köpt ett radhus. De flyttade in för några dagar sedan och kände då att det fanns en "kemisk" lukt i badrummet. Han anlitade ingen besiktningsman utan besiktigade det själv tillsammans med en snickare (mycket dumt tycker jag). Då de besiktigade radhuset var fönstret öppet i badrummet, så det fanns ingen lukt då och ingen reagerade på det öppna fönstret.

Vad är bästa sättet att få reda på orsaken? Kan man anlita en besiktningsman för felsökning? Eller en byggfirma?

Har man hela ansvaret själv som inte misstänkte ett öppet fönster? Är inte detta ett dolt fel? Badrummet renoverades för några år sedan av en professionell firma. Om de gjort något fel, kan de hållas ansvariga?

Tacksam för all hjälp!
 
Enl en besiktningsman jag en gång anlitade kan flytskackel avge en visst doft flera år senare , även vissa tätskikt kan lukta mysko. Var det från något stängt utrymme med inspektionslucka eller bara generellt när man kliver in i badrummet?
 
Det är inte rengöringsmedel från flyttstäd som luktar?

Om det finns något fel i lagens mening går inte att bedöma utifrån den information du har gett. Det blir varken mer eller mindre dolt pga öppna fönster.
 
Det luktar generellt men inte från rengöringsmedel. Frågan är vem kan anlita för att få reda på orsaken, om man inte kan hitta något själv?
 
Är det ett gammalt radhus? en gammal våtrumsmatta från -75 som tvättats med ett starkt avfettningsmedel/tvättmedel kan lukta APA en bra tid efteråt. Testa att dra över golvet med en borste, varmvatten och lite såpa och se om lukten försvinner, då kommer det ifrån den gamla mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.