Jag har en skaplig gräsmatta men har senaste åren drabbats av revsmörblomma som tagit över allt större ytor. Nu är det dags att ta tag i problemet på riktigt med kemikalier och manuell rensning. Problemet blir ju då såklart kala fläckar i mattan som måste sås. Ni som har robotar, spärrar ni av varenda fläck med hinder när ni sår, eller kommer fröerna lyckas gro ändå?

Har tidigare använt mig av ett "mobilt" hinder som jag flyttat omkring när jag har behövt stödså men då har det rört sig om några få fläckar, inte dussintals.

Och innan någon föreslår omsådd av hela mattan så är svaret nej, det vill jag inte :)
 
S
va fint revfinger ört, rödklöver å andra blommor fanns i barndomshemmets gräsmatta.
 
Ta några fläckar i taget och sätt tex pallkragar runt, det är smidigt.
 
Det brukar inte vara några problem att få gräset att ta sig när man stödsår även om roboten passerar över. Jag brukar inte spärra av i de fallen.

Om det är något lite större område där det ska göras en nysådd så brukar jag spärra av området med hjälp av plankor som den studsar mot.

Några gånger har det räckt att täcka över områden med en fiberduk. Man får se till att få ner duken ordentligt bara så robotens knivar inte trasar sönder duken.

Om det är en robot som alltid följer slingan hem och området råkar ligga precis över slingan så flytta ut slingan under tiden annars blir det bara lervälling och gräset etablerar sig aldrig.
 
  • Gilla
cleese
  • Laddar…
Tack för svaren, det får bli en kombination av flera lösningar helt enkelt! :)
 
Förgro fröna i en skottkärra med planteringsjord innan du lägger ut den så sparar du 1-2v
 
  • Gilla
cleese
  • Laddar…
Roboten gör väl inte större avtryck än gallervälten....

Protte
 
prototypen skrev:
Roboten gör väl inte större avtryck än gallervälten....

Protte
Jag är (var) mer orolig för att roboten kör över fröna gång efter gång efter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.