Kan jag göra det, bestrida fakturan och kräva att det görs om utan att anlita en oberoende besiktningsman först?
 
Inte va de vackert iaf
 
Jag är extremt tolerant, men detta liknar själva fan, hade hållt inne betalningen !
 
rsa skrev:
Nu kräver målaren en oberoende besiktningsman som jag ska betala. Det går på ca 5000kr. Är det verkligen jag som ska betala det? Även om det på något sätt slutar med att taket blir fixat bra så har jag ändå betalat 5000kr mer än vad det var tänkt :mad:

Suck... :(

Bifogar några fler bilder (i dagsljus och med "vanlig" taklampa).
Jag hade sagt till målaren att om han vill ha in en besiktning så får han stå för kostnaden om det blir anmärkningar, blir det blankt papper så tar du kostnaden. Se till att inte målaren väljer vem som ska besikta.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Som jag sagt i annan tråd. Det går förmodligen utmärkt att fixa till det där om man tar upp "bulorna" på tillräcklig sträcka. Sedan får man ju fråga sig vad det är värt att bråka mer. En besiktningsman kanske tycker att detta är helt normal byggstandard om man får tag på fel.
 
Tyvär har du drabats av inkompetens, men för att veta om du kan klaga måste ,man veta hur många lux enheter det är i photot.
 
Ragganof skrev:
Tyvär har du drabats av inkompetens, men för att veta om du kan klaga måste ,man veta hur många lux enheter det är i photot.
På vilken yta? taket? Detta är ju fullständigt ointressant eftersom detta är ett photo där man kan "välja" hur ljus en bild ska bli genom t.ex. slutartiden tillsammans med bländaren.
 
Styrman_jansson skrev:
På vilken yta? taket? Detta är ju fullständigt ointressant eftersom detta är ett photo där man kan "välja" hur ljus en bild ska bli genom t.ex. slutartiden tillsammans med bländaren.
Sorry tänkte inte igenom det. :)
Men personen bör skaffa lux mätare och se om taket ser bra ut i tolerans nivå:en
Är osäker på svenska, men norska är 150 vilket enligt mig är absurt lågt.
 
Som jag skrev i en annan tråd. Att få det synligt på mobilkameran är svårt. I verkligheten, med ögonens linser och slutartid ser det mycket värre ut!!
 
Ja, om man änns kan fånga det på en mobilkamera är det väldigt dåligt jobb.
Det är spacklat på tok för smalt.

Men ända sättet är att mäta ljusinsläpp.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Det hade jag aldrig godkänt,,,, ser inte bra ut.

gjorde sj ett sånt jobb, å det sys inte något alls att det är spacklat. Så antigen har dom gjort ett extrem dåligt jobb, eller så har dom inte kunskap.

Dom får göra om eller, eller betala en firma som gör om det åt er, men dom får betala fakturan
 
Den oberoende besiktningsmannen utlåtande blev:

Entreprenaden godkännes.

Fel för vilka Besiktningsman anser entreprenörer ansvariga.
Allmänt: Undermålig spackling, slipning, målning i ett flertal utrymmen.
Markanta ojämnheter.
Lokalt synliga skruvskarvar.


Jag ville att målaren skulle göra om alla tak. Några av dem skulle målas om och på resterande skulle underarbetet göras om + målning. Problemet blev att målaren hävdade att inte alla tak ska göras om eftersom enligt protokollet är vissa godkända. Han erbjöd sig dock att komma och diskutera vad som skulle bättringsmålas. :x Som om att lägga på mer färg skulle få bort det dåliga underarbetet, tror inte det! Efter många mail, brev och mycket tid blev det till slut en kompromiss. Jag betalar 25% av den totala kostnaden och vi avslutar allt "samarbete".

Borde kanske ha dragit det längre, men med det utlåtandet från besiktningsmannen och med en målare som verkligen inte tycker att det är något större fel på det arbete som han utfört kändes det inte som att jag kom längre. Tid är också pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.