Åtta skulle det vara,inte 8)
 
Till Ceasar ! Garanterat vill de inte vara med er när de är tonåringar det är mycket sällsynt. Snetak i min mening är bara negativt om man låter det vara det, det finns så mycket man kan göra som ser snyggt ut även med snetak.

Jörgen och Sanije
 
"Och det är ju bara trappen som blir "döyta" som ska städas som inte finns i en plan med SAMMA BOYTA."


Det är de facto en hel del mer som är rena döytor i ett 1,5 planshus..

Ta bara de irriterande & totalt menlösa snedtaken som äter upp massor med annars användbar yta...

Bokhyllor, Tvbänkar, databord etc. är alla för höga för att placeras mot en "snevägg"

I de flesta "snedtaksrum" är hela 3 väggar av 4 oanvändbara för ovan möbler..

I ett enplanshus används ALLTID alla väggar för möblering.. Oavsätt hur höga möblerna är..

Om man har 3 rum på Halvplanet, hur många kvadrat av halvplanet är användbart??

Mycket lite...

Vad jag vet är det flera av våra bekanta som har problem med möbleringen av halvplansrummen..

Inte så mycket när ungarna är små... Men när de blir äldre & vill ha egen tv (Tv-spel är populärt om ni inte märkt det) Datorer för att chatta med polarna & spela ännu mer spel..
När ungarna är små så är det enkelt med endast en bokylla placerad på den enda vägg som är ledig..

Men när det tillkommer fler möbler som är högre än en säng i samma "Snedtaksrum"... Ja då finns det helt enkelt inte plats längre..

Så visst f..n finns det enormt mycket oanvändbar yta i 1,5 planshus....

Det är det ingen som helst snack om...
(Trappan är endast YTTERLIGARE en utrymmestjuv, som dessutom drar med sig mängder med damm uppifrån..)

Det är en så obra lösning att jag nästan drar mej till att hävda att om man inte får plats med ett "riktigt" hus på tomten... Då har man köpt fel tomt...

:)

 
hej och hå Dilbert....Adrenalin... ::)

Förmodar att du bygger ett "riktigt" hus till skillnad från oss, får jag förmoda, mindre intelligenta som kanske inte ännu märkt att tv-spel är populära...

"Fel tomt"?, vill bara påpeka att det kanske inte bara är tomten som styr utan även max tillåten byggarea för att få bygglov. Men får man inte plats med huset så får man väl låta bli då.



 
Dilbert:

Oj då... Det var inte meningen att göra dig upprörd.

Lite frågor, hur många bokhyllor vill du ha i ditt hus?
Hur många väggar per rum har du höga bokhyllor på? Om du svara 3 utav 4, då förstår jag att du måste ha en plan!
Staplar du skaer upp längst väggarna?

Redan under min ungdom var tv-spel populärt! Och de kompisar som hade en egen ovanvåning kunde spela tv-spel trots snetak ;) Kanske till och ed lite oftare för dom störde inte föräldrarna på samma sätt....

Men smaken är som baken. Fördelarna är många med mer än ett plan. Klart det finns fördelar med ett plan också, men vi ska inte överdriva.
 
Jasså, det finns en risk för läckage om man bygger takkupor, det visste inte jag. Vi som faktiskt bygger två takkupor, en åt varje håll :D
Känner flera som har takkupor på sina hus och ingen av dom har haft läckage vad jag vet...däremot takfönster har jag hört kan vara en risk.

Döytor? Jag tycker att det är bra med lite döytor, faktiskt. Inte så trångt och instängt. Men jag kanske är konstig?! :-/
Det tar inte särskilt lång tid att städa dom heller.
Och vi kommer nog att kunna gå på restaurang trots våra döytor hemma ;D Inte ett dugg orolig över det.

Och beträffande snedtak så har jag inget problem med det heller ;D

Tur att alla är olika. Vore trist om det bara fanns enplanshus, fast jag tycker om dom husen med.
 
Självklart ska man välja hus efter eget tycke och smak och det tror jag nog att dom flesta gör oavsett vad andra tycker. :)
Men det är ju alltid kul att höra andras åsikter och argument. Ibland kommer det ju upp saker som man kanske inte tänkt på själv och ibland så kommer det upp argument som gör att man häpnar och inte kan låta bli att göra ett inlägg. :p

Inget hus är fel, så länge den som bor där trivs och är nöjd. ;)
 
Håller med dig helt och fullt micke_011.
Endel intar försvarsinställning direkt och verkar känna sig kränkta om någon ifrågasätter deras argument och tycker annorlunda.
Själv menade jag inte att gå till attack, utan bara säga hur jag tycker... ;D

Så jag hoppas att Lacariuz väljer hus efter sin egen känsla. 8)
 
Jag tänker så här. När man ändå bygger är det väl lika bra att man bygger det man vill ha utan att förbygga sig. Nu vet jag inte hur er familjebild och planer ser ut. Jag tycker dock att det är klokt att innan tänka efter om framtiden så man inte om x år och x barn står där och måste bygga ut eller flytta. tro mig där har jag varit.

Vi flyttar snart in i vårt projket som är ett 1,5 plans i vinkel på ca 210kvm. Då är vi en damilj på fem och till sommaren sex personer.
 
Tillbaka till ursprungsämnet i denna tråd.

Mitt råd till er är att bygga för framtidens behov, sätt er och tänk till på hur de hus ni tittar på kan fungera för er om tio år då ni kanske har två eller tre barn. Finns det möjlighet att ha ett datorrum? Finns det möjlighet att undehålla gäster samtidigt som barnen är medräknade? OSV.

Själva ska vi bygga 190-200 kvadrat, självklart behöver vi inte all den ytan nu eftersom det är bara vi två. I framtiden däremot med två barn (kanske en sladdis som nummer tre) hemmakontor, gästrum osv, osv.

Vi kommer att bygga i fulla två plan, både för att vi avskyr snedtak men också för att man kan utnyttja bostadsytan på övervåningen fullt ut.

Det är bäst att satsa lite extra när man ändå ska bygga, det är billigare att göra det nu istället för att bygga till senare.


Lacariuz skrev:
Hejsan!

detta är mitt första inlägg här på forumet, så jag hoppas jag har hamnat rätt. Det är så att jag och min flickvän funderar på att bygga ett hus men vi vet inte riktigt vad vi ska ha för storlek på huset. När vi har pratat med hus försäljare och lite äldre personer så säger dom flesta att vi ska sattsa på ett lite större 1 plans hus på runt 140 kvm.
Men det känns som att det kan vara lite lite, det första huset vi fastna för var ett 1,5plans hus på 170kvm men alla säger ju att det är alldeles för stort.

Så nu skulle vi vilja ha lite syn punkter från er som har byggt eller håller på, vad skulle ni sattsat på ?
Har nån ångrat att ni byggt för litet eller för stort?

Mvh Andreas o Susanne
 
Vi byggde ett vinkelhus på ca 150m2 och tycker att det är lagom stort. Från början var vi helt inne på att bygga ett 1 1/2 plans hus, men med tiden och diverse husvisningar så bestämde vi oss för ett en-plans hus. Och vi är mycket nöjda med vårat val.

Hade vi haft friheten att bygga vilket hus som hellst, så hade det antagligen blivit ett 1 3/4-plans hus. Men det sa kommunen nej till, endast 1-plans och 1 1/2-planshus var tillåtet med en takkupa.

ps. Bygg inte för stort.....men inte heller för litet. ;)
 
Jag har tidigare haft ett 2 planshus med sovrum och allrum uppe, vardagsrum, kök, tvätt mm nere. Men vad trött man blir på trappor efter ett tag, bestämde då oss för att aldrig mer hamna i ett 2 plans hus igen. Ännu värre då med 1,5 plan, då har man ju dessutom dessa eländiga snedtak. För övrigt var mitt första krav vid nästa hus ryggåstak, inte särskilt genomförbart med 1,5 plan. Så äntligen bor man i ett 1 plans hus. Dessutom är det ju så att "alla" 1,5 planare har den väldigt begränsade möjligheten att få till en vettig planlösning pga den orsaken som star_daddy nämner i sitt inlägg , citat "De flesta 1,5-planshus har en längsgående hjärtvägg som tar bort mycket av den öppna känsla som i dag är "standard" när man kommer in i ett hus".
I så gott som alla 1,5 plan från Älvsbyhus/Smålandsvillan/Modulent etc så får man det typiskt långsmala svårmöblerbara och trista avlånga vardagsrummet.
Trappan hamnar alltid fel i dessa hus, hur kul är det när man kommer ner från övervåningen att trampa i grus och blöta mitt innanför entredörren??
Håller i mångt och mycket med både Dilbert och star_daddy.
 
Trappan hamnar inte alls alltid fel i dessa hus, vi ändrade vår trappa, just för att slippa behöva gå i grus och blöta...det finns lösningar för det mesta, bara man ser dom ;)
Fast om vi någongång ska bygga ett hus igen, så blir det nog ett enplanshus eftersom vi då räknar med att barnen är utflugna och inför vår ålderdom... ;D
 
Vi bygger 1,5 plans. Gjorde om planlösningen så det blev ett kontor/sovrum på bottenvåningen. Med detta och extra isolering mellan planen kan framtida barn ha en våning till sig själva.
Känns också skönt att inte använda så stor yta av tomten men ändå få mycket yta inne.

När vi började leta hus var det otänkbart med snedtak, vi hade en massa argument mot 1,5 plans. Men när vi hittade TOMTEN och det inte var lämpligt men 1 plans så var det bara att tänka om. Det har tagit lite tid men nu ser jag mer fördelar än nackdelar med vårt val.

Huset är 154m2, fyra sovrum/kontor. Det är ju stort nu men känns ändå ok, kommer från lägenhet på 77m2. Tror att det är bättre att det är lite för stort just nu, så länge man kan betala för "extra" rum, än att behöva flytta när/om man får barn.
//Saren
 
Jag håller med om att smålandsvillans vardagsrum är väldigt svåra att möblera, speciellt om man skall ha tvn där. Problemet som jag ser det är att det är "styckat" på mitten av dels ingången och dels fönstren. Det som återstår är en vänsterdel och en högerdel som man kan göra som man vill med (men som inte är vidare lättmöblerat). Det blir lite trångt, men referensmöbleringen som man gjort funkar hyfsat... men oftast vill an ha ett matsalsbord med 3+3 stolar och då bör man ställa det i mitten an rummet för att det ska bli bra. Det är förmodligen så man har tänkt sig, och att man sen har tvbord, högtalare etc på övervåningen...

Hade jag fått välja skulle jag byggt ett enplans vinkelhus... det får bli nästa gång... hehe

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.