Byggtankar123 skrev:
Verkar vara bland de billigaste FTX system som går att köpa idag, kan vara ett alternativ. Det enda jag inte gillar är att den måste placeras inne i rummet, hade gärna se möjlighet att placera den i kattvinden och dra rör in i rummet.
Det borde fungera. Bara att dra lite spiro... Det kommer bli lite trixigt med frånluften dock då den sitter mitt på aggreggatet så det kommer bli en "custom-bit" för att få det att passa :)
 
Guson skrev:
Det betyder att om du skall kyla med friskluft från naturen, som på sommaren ofta är i storleksordningen 20 grader, så behöver du fläkta på med flera hundra kubik i timmen för att hålla nere temperaturen. Du kan ju prova vad som händer om du sätter en kupevärmare på 5-600 W i ett rum ungefär lika stort som biorummet med stängd dörr och vad det nu är för ventilation i det rummet som experiment.
Jo tack då hänger jag med. Har haft en bygglampa på ca 300-400 watt i rummet nu och det blir bra varmt. Att installera en luft-luft pump med kylmöjlighet kanske är enda vägen att gå?
 
har kontaktat en ventkille i stan nu som får komma och titta nästa vecka. Han var mer inne på att ventilera bort värmen och gärna med någon värmeväxlar apparat ex: Mitsubishi vl100. Tyvärr låter den för mycket, 37 dB(A) vid högsta läge för flöde på 105 m3/h så den går bort.
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation-vl100/

Ventkillen sa även om man bara ventilerar finns risk att man måste ha på sig vinterjacka under vinterhalvåret om den inte går att styra på något smart sätt.
Skall man ventilera bort värmen så bör man med fördel värmeväxlar på smällkalla vintern för att inte elda för kråkorna, medan på sommarn vilja ha in så kall luft som möjligt.

Men det finns ju värmeförflyttare med tempsensor, med ljudnivå ca 20db(A) på 3m avstånd och kan flytta ca 30m3/h. Skulle man sätta en vid projektorn och en vid elektroniken så kanske det räcker och tilluft utan värmeväxlare??? :blink: Då fläktarna styrs av temp sensor så borde det även kunna funka på vintern.
 
Med tanke på att både förstärkare och projektor genererar rätt mycket värme (kolla anslutningseffekten) och 4 personer ger sin värmestrålning så hade jag nog installerat ett FTX aggregat på vinden och även förberett den med ett kylbatteri med tanke på en varm sommar
Då slipper du kallras på vintern och ev. kondens och får även ett behagligt klimat på sommaren. Har du en vanlig väggmonterad luftkonditionering och befintlig ventilation så får den jobba rätt mycket att kyla ner luften som kommer in och sedan går den kylda luften ut via den vanliga ventilationen till ingen nytta.

Ett FTX med kylbatteri/ac reglerar lufttemperaturen via tilluften och är lätt att reglera, frånluften kyler samtidigt tilluften innan kylbatteriet sänker temperaturen ännu mer vid behov.

Med tanke på att det är ett nybygge så hade jag nog satsat på FTX med kylbatteri även om det blir lite dyrare.
Kanske hade jag även hört av mig till en bra ventilationsfirma med erfarenhet av ventilation med komfortkyla och värmeåtervinning.
 
NetNut,
jag håller med om att det skulle vara en bra lösning. Men det blir så galet dyrt bara, dessutom har jag inte någon kallvatten ledning nära till hands.

Det man skulle kunna göra är att installera mini FTX och en luftvärmepump för att då koppla bort rummet får huset ventsystem. Blir en lite mer kostsamt installation än att bara sätta in luftvärmepump, men man spara en del i uppvärmning då inte huset ventsytem behöver ta hand om den kalla luften.
https://www.delat.ws/download/Vento-expert-a50-1w.pdf
 
Vad tror ni om miniFTX
 
Rent spontant skulle jag satt en ec kanalfläkt som gav ca 100l/s. (100l/s x 1.2 x 10 grader =1.2kw) så på sommaren får den väl gå på fullt för att putta ut värmen. Utan kyla blir det som det blir. Och vintertid använder du ju värmen för uppvärmning och då behöver du ju minflöde på 4l/s per vuxen. Styr den genom en vanlig potentiometer.
Sen någon ljuddämpare och lite uteluftsventiler eller egen lösning så är du ju hemma.
Alternativt en luft-luft som kyler och sen en liten skit fläkt på 16l/s för att klara luften.
 
Förstår inte den formeln,men är det beräknat med tillluft på 20 grader?
Hur förändras resultatet om man har, låt oss säga 15, 10, 0, -5, -10 grader på tilluften? Kanske är det bara de varmaste sommardagarna som extra kyla behöver tillföras? Och resten av året måste man istället vrida ned fläkten för att inte frysa ihjäl?
Om man skulle ha en fläkt på 100-130 l/s kommer man då uppleva drag inne i rummet pga den höga omsättning luft, menar rummet är ju så litet, 35m3?
 
Grader i formeln är antal grader man kan sänka inomhustemp med uteluften. 20 grader inne och 10 ute ger 10 grader skillnad. -20 ute ger 40 graders skillnad.
Nä Det behöver inte ge drag om man inte envisas med att ta in liften på ett ställe.
 
Funderar på om jag bara skall vända luftflödet i rummet och sätta in en ac (luft-luft värmepump).

Mitt förslag på att vända luftflödet i rummet. Frånluft donet placeras vid fönstret. Fönsterventil och dörrventil stängs. Ny tilluft via yttervägg, placering 1 eller 2?
Finns det risk med kondens vid placering 2? Fördelen är att man kan montera in en ljuddämpare för att minska ljudet ut ifrån.
Frånluften är dimensionerad idag till 5 l/s vilket är lite lite, men jag tänker att man kan "sno" ytterligare 5 från övriga huset genom att öppna ventilen lite. Frånluft fläkten kan forceras från 75% till 100% hastighet om man vill. Så ca 12-13 l/s skulle kunna vara möjligt att uppnå. OM man kan sno lite flöde???

Detta skulle blir en relativt enkel lösningen, kanske inte den billigaste iom luf-luftvärmepumpen men betydligt billigare än att göra FTX system.

http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=8609file.php

Att bara sätta in en EC kanalfläkt är såklart billigare men kommer jag verkligen klara att ventilera bort värmen med en sådan. Det känns mer osäkert.
 
Kommer göra enligt placering 2 för tilluften enligt ovan skiss, efter diskussion med en ventfirm. Kommer då behöv material för håltagning i yttervägg, ljuddämpare, någon flexibel slang för enkelheten av montaget och tilluft don (självdrag). Har koll på allt utom själva håltagningen i ytterväggen. Vad behöver jag för prylar?

//Niklas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.