harry73
Hur mycket väger stugan?
Och vad har du tillgång till?
Största risken är nog att man gör det för komplicerat.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
När vi lyfte vårt hus, ca 60 ton, så sköt vi under stålbalk och lyfte med domkraft.
Om du gör på samma sätt nu, skjut under två stolpar 70X70 som fixerats mot varandra, på lämplig plats, de skall vara bredare än släpet, och pumpa upp en bit i taget, kan ju bli mer än en decimeter, och palla upp på ett säkert sätt.
Backa under släpet och säkra under stugan mot flaket.
Ta bort stolparna genom att sänka ned stugan på uppallningen.
Säkra med spännband och kör försiktigt till avsedd plats.
Ställ av stugan genom att rivstarta bilen eller gör enligt ovan fast tvärt om eller försök att hasa av den.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S
quick skrev:
[bild]

Så här löste vi det. Väldigt smidigt :p
kanon (y)
 
GustavN
Lyft upp den på markrör, de tål höga vikter, och rulla lekstugan på dom. Talja som du drar upp den på släpet, bäst om de är tippbart. Använd reglar 2tum4or som hävarmar runtom lekstugan att lyfta den till rätta. Du kan även skruva dit reglar sen som stöd.
 
Jag flyttade en lite större lekstuga genom att göra en räls av trallvirke som jag såpade, sedan drog vi den med en vinsch. Gick enklare än jag trodde.
 
quick skrev:
[bild]

Så här löste vi det. Väldigt smidigt :p
Jo vi kollade pris på transport och 2 timmar kostar 2000 kr.
 
FreQa skrev:
Jo vi kollade pris på transport och 2 timmar kostar 2000 kr.

För oss kostade det gratis. Perfekt med släktingar som både har kranbil och en lekstuga till övers.
 
Har man en kranbil så behöver man väl ingen annan lekstuga... :rolleyes:
 
  • Gilla
Bänkt Osten och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Har man en kranbil så behöver man väl ingen annan lekstuga... :rolleyes:
Verkligen inte. Men tyvärr så ville han gärna ha kranbilen med sig hem igen men lekstugan fick vara kvar här hemma.
 
Jag och en kompis baxade upp ett L-stöd på ett släp mha en handwinch och en farmardomkraft. Det var inte speciellt jobbigt, men dock tidskrävande. Du borde kunna göra något liknande med stugan...

L-stöd lyfts på släp med handwinch och farmardomkraft på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går lite i samma lekstugeflyttstankar.
Vet inte om jag ska transportera den liggande eller stående.
Diametern nertill är 2m och höjden ca: 8m inklusive noskon.
Rädd att det kan bli instabilt i kurvorna om man transporterar stående.
Dock har frugan som är rätt stadig erbjudit sig att sitta på nedersta våningen för att få ner tyngdpunkten. Får vi bara in henne genom luckan så... En randig lekstuga formad som ett torn med en konformad spets, står i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Jag säger som flera andra redan sagt, dragblock och "räls". Flyttade barnens lekstuga både till och från vårt hus på det sättet. Kan vara bra att såpa medarna först, men jag valde att inte göra det då jag skulle ha upp lekstugan på en bergknalle och därför ville ha friktionen när jag gjorde omtag (även om jag skruvade fast en stoppbalk vid omtagen).

I mitt fall så valde jag först att lyfta lekstugan i bägge ändar för att få in en släde under (byggdes på plats) så att jag inte skulle skada lekstugan mot rälsen under transporten. Dessutom gjorde denna så att jag kunde sätta fast styrskenor så att man slapp oroa sig för att det skulle glida av rälsen.

Med denna konstruktion så lyfte jag upp lekstugan två meter från släpkärran och upp på en bergknalle helt själv och det tog bara ett par timmar, eller det blev nog närmare tre timmar när jag tänker efter... ;-)
...men det inkluderade att borra fast stolpskor i berget, skruva fast stugan efteråt samt att riva rälen och plocka ihop allt efteråt också.

Edit:
P.S. Jag använda Biltemas dragblock, men det fungerade ju bra även det... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.