Kanon bra, Lisen ;)
 
För att komma ifrån tidigare debatt....

I mina tankar har jag också inrett min trädgård.

Spaljéer har jag sett som är läckra. Ribbor 3-4 cm breda stående på höjden med ett mellanrum 3-6 cm är snyggt och passande. Den jag såg var minst 3 m hög och bara som ett parti på 1 meter bredd. Detta hade de på några få platser runt uteplatsen även en längre "vägg". Så läckert!

Muren som Året hus hade har vi också blivit jättesugna på! Läckert!

Växter som jag tycker om är Elefantgräs förstås. Blodröda växter är i mitt tycke läckert också. Alunrot, japansk lönn bl.a. Silverskimrande Lammöron kände vi på igår och gu va söta. Funcior gillar jag också för linjerna de ger. Limegröna är läckra också. Såg i går en pion som hade vit/limegrön blomma. Svavelpionen var snygg också, mörk mörk röd och mörk stamm.

Min tanke är att man har enstaka växter fast många. Man fyller ett parti med bara en, max två sorter. Växter med läckra linjespel som funcian, stäppsalvian, lavendel, elefantgräset.

Fy vad jag längtar till nästa vår!!! Även till hösten då man kan påbörja lite smått med att smyga ner lliljor och andra lökar. Fynda andra perenner, buskar el. träd. ...

Hade gott.
 
Spalje är snyggt! Det är en på området bredvid vårat som har en liknande du beskriver fast ribborna ligger vågrätt, den är så snygg :)
Måste kolla i en trädgårdsbok de växter du beskriver men de låte helt OK för en funkis-trädgård.
Jag vill oxå ha STORA cementkrukor men kommit på att det blir billigare att köpa cemantrör, visserligen har de ingen botten men är det ett problem? Tror inte det! De finns i olika höjder och sen går de ju att gräva ner olika djup oxå.

Nu fortsätter vi att planera i våra tankar och hoppas det går fort till verkligheten är möjlig!!!
 
Jo det skulle passa! Synd bara att mina grabbar aldrig velat ha lekstuga och nu är de nog lite för gamla (11, 14 och 16) skulle vara för att träffa tjejen där då...
 
Den där kan ju inte kosta många tusenlappar att smälla ihop av lösvirke....
 
För det priset byggde jag ett fodrat, åttakantigt hus, med sovloft,fönster,dörr,el,förstubro,3,8 m i innertakmått högst upp,ser ut som ett muminhus...
och fick 5000 kr över....
tur att man kan snickra, detta funkishus bör väl gå på någratusen tycker jag...
 
Göran skrev:
För det priset byggde jag ett fodrat, åttakantigt hus, med sovloft,fönster,dörr,el,förstubro,3,8 m i innertakmått högst upp,ser ut som ett muminhus....
Låter spännande! Har du möjligtvis en bild? ???
 
Här finns bilder samt hyfsat bra ritningar på en variant av muminhus, om den är lik Görans vet jag dessvärre inte ;), men den här varianten har jag funderat på till mina egna barn, tyvärr har familjens snickare tvingats prioritera hela "muminfamiljens" hus framför enbart "mumintrollens", men det kanske blir vad det lider.

//Christina.

*EDIT* Ooops, glömde länken.

http://www.trainformation.se/Pub/muminhus/muminhus.asp

 
Det är precis det huset jag byggt, men isolerat och gjort el dit, kan inte länka upp bilder än, ska maila bilden.
 
Lisen skrev:
Men snälla illa-varg ,förlåt lilla_varg ,var får du in potatisåkern i ditt klargörande kring funkishus? För mig som är intresserad av arkitektur och konst har en helt annan syn på akitektur än din potatisåker. Det handlar om att i samspel mellan ljus och symetri skapa harmoni i boendet. Sen att dessuton även tänka på rummet utanför fasaden är ett komplement till symetrin och husets helhet, enligt min defenition av den moderna funktionalismen. Men kanske har vi kommit längre nu på 2000 talet än du som kanske upplevde det på 50-60 talet ,inte vet jag?
Med risk för att bli lika golvad och förlöjligad som lilla varg, ;) vill jag bara föreslå denna länk så vi kan försöka ha en gemensam referens till vad funktionalism är. 50-60-tal är definitivt inte synonymt med funktionalism iaf...
http://www.byggahus.se/bygga/funkis.htm

För övrigt anser jag att man ska bejaka att smaken är som baken, inte förlöjliga och trampa på dem som uttrycker en annan åsikt...
 
Helt riktigt och lite får man tåla när man skriver sina inlägg ;)
 
Lisen skrev:
Helt riktigt och lite får man tåla när man skriver sina inlägg ;)  
I sak hur mycket som helst, men det är lågt att angripa person :-*
 
Hej
Jag föreslår att du startar en ny tråd kring funkis hus så kan fler aktörer på forumet deltaga. :)

Sen kan det vara så att det finns seriösa debatörer kring ett ämne. Som i detta fallet tipps och ideer kring våra trädgårdar. Att då göra inlägg som inte är seriösa kan skapa viss irritation. Nog med det.

En ny tråd kan bli spännande för jag tror att det finns många här på forumet som har olika åsikter i detta ämne funkishus. Ha det gott. Lisen
 
Lisen skrev:
Hej
Jag föreslår att du startar en ny tråd kring funkis hus så kan fler aktörer på forumet deltaga. :)

Sen kan det vara så att det finns seriösa debatörer kring ett ämne. Som i detta fallet tipps och ideer kring våra trädgårdar.  Att då göra inlägg som inte är seriösa kan skapa viss irritation. Nog med det.  

En ny tråd kan bli spännande för jag tror att det finns många här på forumet som har olika åsikter i detta ämne funkishus.  Ha det gott. Lisen
Jag antar att Lisen riktar sig till mig?

Jag har inget ämne att diskutera kring funkishus som arkitektur, så någon ny tråd tänker inte jag starta. Det var tydligen inte populärt att påpeka att funkisen kom på 30-talet , inte 50-60-talet? Att du är irriterad har jag verkligen märkt, men att kalla andras åsikter oseriösa pga att de inte överensstämmer med dina, samt be den oliktänkande dra ("starta en ny tråd") tycker jag är MYCKET oseriöst och inskränkt.

Jag är inte den typen som tiger när folk tycker jag är obekväm, så tyvärr, jag stannar och hävdar min rätt till att delta i diskussioner. Det gällde väl från början trädgården, och då föreslog lilla varg en potatisåker, kanske på skämt, kanske med en allvarlig baktanke. Att detta skulle vara oseriöst och leda till raljerande över personen, tycker jag tyder på att ni är väldigt inskränkta och i så fall kunde diskutera privat i stället för i ett offentligt forum.

Jag tycker nämligen att en potatisåker i en funkisträdgård är ett alldeles utmärkt förslag, har själv haft det! Dessutom passar bär och frukt in i funkis, eftersom det skulle vara praktiskt och funktionellt. Att ha en egen trädgård med t.ex. äpplen, krikon, krusbär, vinbär är väl ett av de mest karakteristiska inslagen i gamla funkisträdgårdar! Så det är inte alls oseriöst!

Däremot har du naturligtvis din fulla rätt att tycka det är oestetiskt och/eller onödigt, men du har fortfarande ingen rätt att tracka personer som har en avvikande åsikt, anser jag. Nog om detta... (Jag fick väl sista ordet, eftersom du redan har sagt "nog om detta" ;D)

Som du själv så fint påpekade, "litet får man tåla när man skriver sina inlägg". Insåg inte att det endast gällde från ena hållet...
 
;D ;D ;D Det är helt ok! Och jag är inte det minsta irriterad. Och om du vill stanna så kan en intresant fortsättning vara Hur funktionalismen skall se ut för oss i detta samhället nu. Inte på 30 talet. vad är det vi söker för att kompletera våra hem till arbete och fritid och teknink i nybggda hus av i dag. Mvh Lisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.