Hej

Undrar om ni kunde hjälpa mig med den optimala placeringen av mig laddningsstation till min Gardena R160Li SILENO +. Bilden visar där jag tänkt placera den men utan är ganska utsatt för sol och korridoren är kanske tre meter bred.... Finns det något annat uppenbart bättre ställe att ha den?

Mvh Mattias

Trädgårdsplan med markerad laddstationsplacering för robotgräsklippare bredvid altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laddstationen ska helst placeras i anslutning den största gräsytan. Så hade jag varit som dig hade jag ställt laddstationen på andra sidan altanen högre upp i bild. Då får du dessutom laddstationen i ena änden på klippområdet vilket gör dragningen av guidekablen mycket lättare och den kommer täcka upp tomten bättre.
 
Hej

Tack för snabb svar :)

Nu menar typ såhär?

Schematisk trädgårdsplan med markerade altaner, stenar, laddare och guidekabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Mattias
 
Ganska exakt så ja. Möjligen lite mer åt höger i bild så man får nån meter eller två rak kabel bägge sidor om laddstationen. Om man vill följa tillverkarens instruktioner exakt. Ett annat alternativ beroende på altanens uppbyggnad kan vara att försöka gömma laddstationen under altangolvet.
 
Hmmm...Svårt detta... Glömde nämna att jag har en sluttning ganska nära Alt 1 för laddningsstationen, kan ju ställa till det antar jag.

Undrar om inte Alt 2 kanske är bättre ur det hänseendet, med ett litet hus som skydd kanske.

Man kan inte ha två guidekablar? En som går till övre ytan och en som går till nedre, som på bilden?

Schema över trädgård med sluttning, altan, och positioner för laddningsstation Alt 1 och Alt 2 markerade med guidekablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Mattias
 
Hur brant är sluttningen? Min gräsmatta lutar också lite ner mot laddstationen och det har fungerat hos mig. Men det kanske inte lutar lika mycket. På den modellen av gräsklippare finns det bara en guide. Ett annat alternativ kan vara att flytta upp den något mer i bild. Ut med stenen vid garageuppfarten. Om det är mer plant där.
 
Tack för din input!

Sluttningen är inte så brant men är ganska rätt på altanen och jag har även rabatt med stenläggning framför altanen som jag helst inte vill röra... Lutar ändå åt att jag gör på detta sätt... Ytan där jag laddaren är i denna bild är väldigt avskärmad från båda altanerna. Jag hoppas bara att det här fungerar. Kanske inte optimala placeringen men vad tror ni, är det ändå en ok lösning och inget som kommer ställa till det för mig?

Trädgårdsplan med markerade altaner, sluttningar, guidekabel och laddare för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning Mattias
 
Det är en helt ok lösning som kommer fungera. 4 meter ska ju räcka till. Trodde det var smalare än så där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.