Hej.

Behöver åtgärda ett fel på mitt gjutjärnsmonster, En gammal jonsereds planhyvel 600mm

Den har en spak man drar igång maskinen med. Man varvar upp motorn och drar sedan över spaken till deltaläge då går maskinen igång.

Spaken har gått av inne i eldosan. Jag har sett flera sånna här gamla maskiner som har moderna start/stopp knappar. Tänker mig ett nödstopp också. Någon som har erfarenhet av en sån modifikation?

Skadar det om motorn inte får varva upp först? Fick bli en fullösning nu så maskinen startar direkt när man stoppar i 3 faskontakten.

Mvh Alex
Gammal ASEA startmekanism för Jonsereds planhyvel med avbruten spak och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en gammal Jonsereds planhyvel med modellnummer, placerad på träpallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktigaste orsaken för att använda stjärn-delta start är att lamporna inte blinkar hos grannarna och inga säkringar löser ut. En stor hyvelmaskin med tung kutter som skall varvas upp kräver nämligen enorma mängder ström när den startar.
Dessutom minskar stjärn-delta starten den mekaniska belastningen på drivsystemet.

Såna där gamla vridbrytare kan ibland gå att reparera med hemgjorda reservdelar. Kanske axeln går att nytillverka eller skarva ihop. Fast först lönar det sig att se efter så att kontaktbläcken varken är slitna eller brända.

Sannolikt blir du tvungen att köpa en vanlig stjärn-delta brytare av modern modell och montera dit. De fungerar på samma vis än i dag men de ser litet annorlunda ut. Det finns inbyggda modeller som manteral inne i den ursprungliga lådan med vred på utsidan och så finns det utanpåliggande modeller som har egen låda.
En inbyggd brytare blir bäst men de brukar vara litet dyrare. Krauss&Naimer är en känd tillverkare med gott rykte.

Om du vill ha nödstopp är det ofta enklast och billigast att montera en låda med nödstopprelä på inkommande kabeln före stjärn-delta starten. Reläet styrs av nödstoppet som går att montera var som helst med en kabel för styrströmmen till relälådan. I samma låda kan man bygga in ett motorskydd och ett nollströmsrelä om det inte redan finns sådana.

Numera finns det en massa olika färdiga lådor med allt det här och automatisk stjärn-delta start som kopplar om till deltaläge av sig själv. De är förmodligen bra men de är för dyra för mig.

Du kan ju försöka jämföra priserna för de här två alternativen.
 
Stort tack för bra svar!
 
Om det inte låter fruktansvärt illa eller går säkringar vid direktstart så kan man köra på det viset. Men det är bättre att få till en YD-start. Det går att bygga en YD-start med två mekaniskt förreglade kontaktorer och ett tidrelä.
 
Det blev flimmer i lampor, verkstan är säkrad till 20 amp men kanske behöver uppgradera till 25 framöver. Har hittat Y/D halvautomatiska, färdiga dosor, för drygt 1500 kr. Känns överkomligt 👍 de helautomatiska verkade gå loss på 4000 kr, hyveln används för sällan för en sån uppgradering.
 
Tar du sk halvautomatisk får du nollspänningsutlösning på köpet det passar ju bra för såna maskiner. Dessutom kan du lätt koppla in extra stoppknappar utan något extra mer än knapparna.
 
Är det sådana massor att sätta i rotation att det krävs Y/D-start så är dock en nödstoppsknapp som endast bryter inkommande ström via en kontaktor lite av en falsk trygghet. Utrullningstiden (alltså tiden från det att du trycker på knappen tills allt står stilla) blir mycket lång. Vill du ha ett snabbt stopp krävs det likströmsbroms, vilket varit en vanlig lösning på exempelvis snickerimaskiner. Exempel på likströmsbroms:
http://www.sigbi.se/system/Produkter/DC-Bromsar/VB-230--400-LT-6-30-A

Kan du få tag i en begagnad frekvensomriktare i rätt storlek så kan den programmeras så du slipper både Y/D-start och likströmsbroms och ändå klara både startströmmar och snabb bromsning. Det byts ganska mycket frekvensare i industrin nu för att klara hårdare krav på energieffektivitet, så med rätt kontakter är chansen stor att hitta en billig. För en hobbymaskin duger de som byts ut utmärkt. Egentligen overkill för det du vill göra, men som sagt, det kan ändå bli en billig lösning om du hittar rätt grejer.
 
Redigerat:
En halvautomatisk låda blir säkert bra!
Jag blir nog tvungen att importera från Sverige nästa gång om man får dem för det där priset. De är väl tillräckligt stora? Det låter billigt nämligen.

I en planhyvel lär inte långsam inbromsning vara något säkerhetsproblem. Kuttern är långt inne i maskinen och det finns både tryckbalk och matarvalsar och bakslagsspärrar som gör att ingenting flyger omkring och allt är inkappslat i gjutjärn och tjock plåt..
Handmatade maskiner är annorlunda. Där är det bra (och på nya maskiner i yrkesbruk obligatoriskt) med broms.

Det är i princip omöjligt ekonomisk sett för ett enmansföretag eller en hobbysnickare att hålla sig med så stora anslutningar och säkringar att stjärn-delta start inte behövs på stora maskiner av det här slaget. Sannolikt blir man tvungen att dra en kraftigare matarkabel ända från transformatorn.
En granne försökte och varje gång de startade metallsvarven flimrade lamporna både hos dem och i granngårdarna. Numera har de egen matarkabel.
 
På min hyvel så slår man back Y kopplat för att bromsa, håller man för länge så snurrar den baklänges.
Blir inte såååå fruktansvärt kort bromstid ändå.

Protte
 
Grymt. Ska spara detta!
 
5,5 kw upp till 11 kwfannns. Motorn är 3.5 kw. Kanske var nån budgetgrej? swedol som sålde den, känner inte till företaget och deras sortiment. Det märker jag snart när jag får byta igen i såfall 😃
 
Tjena! Lånar tråden då jag har haft samma problem hos mig. Köpte en en färdig Y/D start låda och satte dit på min hyvel. Problemet är det vill inte funka som det ska. Motorn drar igång på fullvarv direkt när man vrider om, någon som har några funderingar?
 
Redigerat:
Det troligaste är väl att du kopplat fel. Lägg in lite mer info eller bilder så borde det gå att lösa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Elektriskt kopplingsschema med märkningar för inkommande och utgående linjer samt kontaktplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är kopplingsschemat. Har gått in med inkommande på L1,L2,L3 och jord på jordsymbolen såklart. Utgående till motor ligger på U2,V2 och W2.
 
  • Fotografi av ett kopplingsschema för elinstallation med märkningar för inkommande L1, L2, L3 och jord samt utgående U2, V2, W2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.