Ja, jag vet att ämnet är återkommande och att det inte finns något korrekt svar. Vad jag dock skulle vilja få ut är generella åsikter om märkena som sådant. Jag är inte ute efter att jämföra specifika skruvdragarmodeller eller liknande utan mer allmänt vad som är ett bättre alternativ om man ska börja köpa på sig framförallt batteridrivna (18 volt) maskiner. Nu är detta för privat bruk och blandat mellan snickeri och fordon.

Jag har väl själv mest erfarenhet av Makita då jag fick ut ett kit via jobbet för flera år sedan, men det är inte på något sätt något jag törs lita på om jag ska storhandla och låsa fast mig till en tillverkare (blir dyrt med batterier annars).

När jag hört mig för med kollegor/kompisar/bekanta/hantverkare så har det oftast handlat om 2 faktorer:
1. Vana - Man köper det man alltid köpt oavsett om det är DeWalt eller Festools.
2. Pris - Firman har rabatt på företag X så därför köper man märket Y.
Inget av svaren är särskilt givande för mig eftersom att för min del hamnar priserna på ganska lika nivå oavsett märke och att "Bravida kör med Makita för att det är bäst" känns bara luddigt.

Makita har ett stort utbud, något man kan se i den senaste artikeln (visserligen med flera varianter av samma saker samt cyklar och bordsfläktar), medan Boschens hemland ligger något närmare så där vinner priset om jag beställer utomlands.
Hur är det med andra aspekter såsom hållbarhet, batteritider, laddningstider, garantier, tillgång och pris på förbrukningsmaterial (sågblad och liknande)?

Och återigen, jag är vanligt dödlig vid det här köpet så jag kan inte knalla in på Ahlsell och fylla kundvagnen med maskiner och få 70% rabatt och skicka fakturan till chefen.

Tacksam för åsikter!
 
En sak som för iaf mig är oklart. Vilken serie hos Makita är motsvarande blå Bosch, alltså proffs maskiner?
Så man inte blandar äpplen och päron.

Edit
Utan att vara särskilt insatt blev mitt val Makita på 18v och grön Bosch på 36v (trädgårdsmaskiner). Med sladd är det mest blå Bosch. Det viktiga när jag valt tillverkare av batterimaskiner är utbudet i systemet. Min gissning är att de uppräknade proffsmaskinerna är tillräckligt bra för en flitig amatör. Oavsett vad man väljer.
 
Redigerat:
Jag hade valt hitachi om det är ett alternativ, bosch har jag inte någon större erfarenhet utav men makita har vi på jobbet.

O dom håller helt fruktansvärt dåligt, 3e maskinen på fyra månader nu som är inne på rep.
 
3år garanti på blå Bosch om du registrerar dom.
 
Det här kan bli intressant och risken finns att det blir ungefär som Android vs iPhone på andra forum... 😂

För egen del har jag valt Bosch och är väldigt nöjd med dessa. Har både 18V, 10,8V samt sladdmaskiner. Har samtidigt rekommenderat Makita till flera vänner eftersom jag gillar att de även har en del trädgårdsmaskiner med samma batterier vilket kanske gör Makita till ett bättre val för hemmafixaren som vill ha bättre grejer än Grön Bosch.

Att jag valde Bosch från början handlade väldigt mycket om att jag gillade greppet på deras skruvdragare och sen har jag varit märket troget mycket just för att det underlättar att hålla sig till ett märke rent systemmässigt. Har vid det här laget ganska många blå verktyg och kan inte klaga på något egentligen. Har heller inte hört någon klaga på sina Makitamaskiner, iaf inte av mina kompisar som är hemmafixare.
 
En sak jag spontant kan klaga på gällande Makita är att deras lådor. Spännet används både till att låsa locket och låsa fast fler lådor vilket gör att det kan trilskas mitt i mellan och på framförallt nya lådor känns spännet jättetrögt. Bosch har en smidigare lösning där sidospännena används för att låsa lådan med nästa låda och frontspännena används bara till locket.
Kanske en petitess i det stora hela men åtminstone jag stör mig på Makitas lådor då vi har ett flertal på firman och man måste tumbrottas varje gång man behöver en maskin/verktyg.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Jag som glad amatör har fastnat för Makita, stor orsak är att lokala bygghandlarn är åf, de va dom som vända över mig från Bosch gröna skruvdragare till makitas. Kommer eventuellt vända mig till Bosch blå när jag ska skaffa en ny kap och gersåg.
 
Själv kör jag med Makita både i arbete och privat, vilka alltid levererat. Pratar då batteriare, när det gäller nätanslutna maskiner så har jag försökt köpa det märke som har bäst maskin för ändamålet.

Alla tre märkena är bra, om du syftar på makitas proffsserie. Känns som makita håller på att göra bort sig som Dewalt gjort, genom att sälja billiga skräpvarianter på ICA. Där har Bosch en stor fördel, blå eller grön.

Vi ska inte glömma att Hitachi har 3.års garanti på sina batterier, vilket andas kvalité.
Finns säkert spaltmeter att läsa här på BH om för och nackdelar ang frågan.
 
Vilket då leder tillbaka till en tidigare fråga i tråden: Vilka är Makitas "proffsmaskiner"?
Går man bara på priset så varierar det ju på grund av funktionerna. En liten enkelt skruvdragare är självklart billigare än en bor-/slagmaskin med extrahandtag, djupstopp och borstfri motor. Det blir inte lika uppenbart som mellan grön och blå Bosch där priset skiljer märkbart mellan likvärdiga maskiner.
 
Kör makita, är nöjd med det. Men hade varit nöjd med Bosch också. Lägger inte så stor vikt vid vad det står för märke på maskinen, huvudsaken är att den levererar och det gör båda maskinerna.
 
Jag använder makita i både batteri och nät. Riktigt nöjd, brände första skruvdragaren för nån vecka sen, detta efter 2-3 års flitigt användande (yrkesmässigt). Sen ska jag sticka ut hakan och svära i kyrkan, jag anser att de flesta tillverkare är likvärdiga. Att jag kör makita var för att som hade det jag ville ha när vi köpte in batteriverktyg på firman, sen har det bara fortsatt följa märke.
 
Om man har trädgård (och det är aktuellt med batteridrivna verktyg där) kan det vara värt att titta på vad de olika tillverkarna har att erbjuda där (tänker främst batteridrivna trimmers och häcksaxar).
Tror Makita har både kedjesåg, trimmer och häcksax, Bosch har sedan länge i den gröna serien men det har nog börjat komma blå också.
 
Går det att flytta batteri mellan Bosch grön och blå?
 
Tror inte det, vill minnas att fattningen är lite olika.
 
Jag kör med Makita 18V, Bosch 10.8V och diverse blå Bosch, Makita och Hitachi sladdmaskiner.
Varför begränsa sig liksom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.