Hej
Håller på att flytspackla upp större delen av övervåningen då jag har svackor mellan bjälkarna (inte mellan varje, men lite här och där).
Har nu lagt på ca 1-1,5 cm med billigt fiberspackel från Hornbach.
Det har blivit mycket bättre, men ändå inte helt plant. Diffar som mest ca 7 mm
Det jag håller på med nu är en rätt stor yta. Hall och kök som sitter ihop med stor väggöpning. Totalt ca 27 m2. Har gjutit var för sig innan, men vill nu lägga sista lagret över bägge för att ha genomgående golv
Skall också tillägga att jag är amatör

Tänkte jag skall lägga på ett lager till med något mer lättflytande finspackel. Det är många som pratar sig varma om Ardex K14. Skall tydligen vara nästintill som vatten. Dock är det helt galet dyrt om man tittar på exempelvis Beier. 600 spänn säcken.
Finns det att få tag i detta billigare i Sverige?
Tittar men på danska och tyska sidor ligger priset nästan på hälften.

Alternativt, finns där något annat spackel som är riktigt tunnflytande som kan rekommenderas?
 
Har nyligen jämnat av våra golv som hade varierande höjdskillnader och spånskivor
som buktade ned mellan golvbjälkarna.
81 kvm var det som jag gav mig på, spacklade i flera omgångar och använde mig av Mapei Megaplan
och Kiilto tasoflex.
Megaplan flyter ut bra, men hindras lite av fibrerna, den ska gå att bygga fall med, jag gillar ändå det
här spacklet för att det är väldigt prisvärt relativt enkelt att jobba med och härdar snabbt.

Tasoflex använde jag på ca 50kvm och la på mellan 2-10mm, flyter ut bra och ser helt fantastiskt ut
innan det torkar, det tog väldigt lång tid på sig att härda trots noggrant uppmätt vattenmängd så tog
det mellan 12-30 timmar innan det var ok att gå på.
Slutresultatet blev dock en väldigt bra yta att lägga golv på, jag kan tänka mig att Ardex K14
är en bättre produkt, men som sagt till vilket pris?
 
Hej
Har fått ett bra pris på Finja fin (ej snabb) från lokala bygghandeln. Skall gå att gjuta 0 mm med detta och flyter ut bra
Nästan bättre pris än vad jag gav för Mapei spacklet från Hornbach faktiskt.
Någon som har erfarenheter av det?

@Peter2400, använde Kiitos produkter när jag byggde ett badrum och tycker de håller hög kvalite på sina saker. Ser att Bauhaus har tasoflex så inte omöjligt jag provar med den om Finjas alternativ går bort
 
220 avjämning fin ska inte läggas på träunderlag, vet inte varför.
Honbach har väl 220 också, vad kostar den?
 
Jo enligt finja är det ok om den läggs på befintligt lättspackel
 
keckepro skrev:
Jo enligt finja är det ok om den läggs på befintligt lättspackel
Tänkte inte på att du redan har spacklat lite, Hornbach tar 225:- för 240 Avjämning Fin Snabb.
Hur mycket billigare är 220?
 
Jag fick pris på 175 kronor säcken (med lite rabatt)
 
keckepro skrev:
Jag fick pris på 175 kronor säcken (med lite rabatt)
Låter som ett vettigt pris

Det som gjorde att jag lyckades med vår flytspackling var nog att jag hade en
bra medhjälpare som blandade fort och bra.
Piggroller, spikskor och en distansraka är även det ett måste när man ska få på tunna lager jämnt.

Lycka till!
 
  • Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.