Vi läser här ständigt om trasiga vitvaror, och man smyger själv runt hemma försiktigt i hopp om att nya maskinerna iaf ska hålla 5 år. Men vi läser även om undantag, grejer som gått 15, eller rent av 20 år.

Jag är bostadslös om en månad, och var idag och kollade på ett litet radhus, samma hus som jag och min dåvarande sambo köpte 1986, vi köpte det nytt för 25.000:- och sålde 1991 för 350.000:- Nu begärs 1.895.000 som efter budgivning säkert blir 2,5 miljoner. Jaha, vad har det med vitvaror att göra tänker ni ??

Jo, vitvarorna är fortfarande samma som när vi flyttade in för 31 år sen !! Undantaget tvättmaskinen.
Diskmaskin fanns inte när vi flyttade in, men vi monterade en beg Cylinda första året, den står kvar och funkar, likaså spis och kyl/frys från Electrolux Gammal vit Electrolux kyl och frys som fungerar efter över 30 år i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vit Electrolux-spis i kök, fortfarande i bruk efter 31 år, med handduk på ugnsluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Aeroabuser och 2 till
  • Laddar…
Jo det måste varit bättre förr, en av morsans frysar är 58 år

Protte
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jepp, för byggde man för det skulle hålla, man hade ofta större säkerhetsmarginaler och det fanns reservdelar till nästan allt. Hushållsmaskiner var uppbyggda för att kunna skruvas i sär och underhållas/repareras istället för dagens hermetiskt pressade och nitade konstruktioner där man byter "hela skiten".

Mina föräldrar hade en Cylinda toppmatad maskin med separat påhängd centrifug. Denna höll nog i åtminstone 25 år innan hårt vatten och en liten vattenläcka gjorde en reparation lite för kostsam. Det köptes då en ny toppmatad tvättmaskin, fortfarande med separat centrifug men numera inbyggd i maskinen. Denna hade säkert hållt i 30 år men då de skulle sälja huset och flytta så blev det en ny maskin då mäklaren insisterade på att en sån relik inte gick att visa. Blidde naturligtvis en modernare Cylinda.

Året när jag gifte mig så skaffade vi själv en ny Cylinda, nu är den snart 16 år gammal och tvättar lika bra som när den var ny.
 
Jojo, men du får ju vänta 45 minuter innan du lyckats koka vatten till en kopp te på den spisen :)
 
Man kan vända på det också. Av gamla prylar är det bara de bättre som finns kvar. Det fanns dåliga vitvaror förr också, men de är redan bortkastade och bortglömda.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Vi har en liknade frys stående (ser ut som på bilden, och ungefär så såg mina föräldrars frys ut som de hade på 70-talet), det fanns både en kyl och en frys när vi köpte huset, men vi har skaffat nya kyl/frys så kylen är inte kvar... det fanns även några frysboxar som var ännu äldre, men de tog omotiverat stor plats i källaren så även dessa har fått gå på tippen...

Den "gamla" frysen är jag rätt säker kommer överleva den nyinköpta, dessutom bildas mycket lite frost i den.
 
Min mikrovågsugn fyller 29 i år.
 
Attans! Då är din äldre än min, blir 28 år till hösten.
 
Hur ser en sådan micro ut?
 
Steampunk-inspirerad apparat med rör, mätare och kopparledningar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.