Hej!

Vi har fått hjälp med montering av laserad timmerpanel invändigt i vårt nybyggda fritidshus. Denna har nu spikats med grova spik och inte med nålpistol som är brukligt. Det ger intrycket av en prickig vägg vilket är trist.

Vi fick förslaget att testa med latexfog i spikhålen och lasera ett lager extra över detta. Vi har även testat med bara lasyr/latexfog över spikarna. Men resultatet blir inte bättre.

Att vitmåla hela panelen går ju, men vi vill ju ha det laserat!

Vad kan vi kräva av entreprenören? Att de skall ta ner och sätta upp ny panel? Att de vitmålar och vi får pengar tillbaka? Vi betalar ca 50 000:- för laserad timmerpanel i huset istället för gips. Vad är skälig ersättning?

Tacksam för er input!
 
Bild?

Med vänlig hälsning, fremax
 
Nyligen laserade spikar i en trävägg i ett byggprojekt, med en delvis synlig kartong i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde tagit en bättre översiktsbild, de översta spikarna här har vi laserat precis innan fotot togs.

Hittade en bild till som jag zoomade in lite.

Närbild på nylaserade spikar i överdelen av en trävägg med stående panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Går det att fästa så kraftig panel med dyckert-picka? Kanske måste vara grövre spik för att inte det ska släppa/vrida sig? Vad säger byggaren?

Med vänlig hälsning, fremax
 
Antar att panelen är spontad? Dolda spikar hade ju varit att föredra!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Leverantören säger att de brukar sätta den med nål och vi har sett deras andra hus. Deras nya underentreprenörer gjorde på sitt sätt.
 
Dolda spik fungerar inte här. Den måste spikas i över- och underkant.
 
Spontad panel går att skruva osynligt, eller är det inte spontat?
 
Redigerat:
Den är falsad och måste därför spikas i båda kanter. Visst kan den ena spiken döljas, men inte den andra.
 
Denna panel, om det är den jag tror, går alldeles utmärkt att tappa, såga de rätt i hörnen så att den blir låst varv för varv, sedan skruvas den i överkant, osynligt, innan nästa varv sätts.
Underkanten behöver fästas också, om man sätter panelen varv för varv med halvbräda/panel som start på varannan vägg, sätts klipps på nästa i underkant, eller plattjärn som går in bakom den som skruvats i överkant. Sista varvet, mot taket limmas om man inte har lister, då skruvas den.
Vid dörrar och fönster skall den fästas bättre, synlig spik eller skruv som sedan täcks av foder.
Ditt resultat skall du absolut inte vara nöjd med, tråkigt, hoppas att det löser sig.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
har ni pratat om infästning med byggaren? finns det någon monteringsanvisning på panelen som säger nått om att dyckert ska användas?
 
  • Gilla
Jonas799
  • Laddar…
Sedan som en liten bisak, men OM man sätter så synlig spik, så får man ju se till att spika efter räta linjer med enhetligt spikavstånd. Det där är inget fackmannamässigt resultat.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Om man inte kan stödja sig på avtal eller monteringsanvisning, så tror jag att det kan vara svårt att rent formellt få rätt. Utan man får kanske försöka förhandla. Och vara beredd på att ta en del av kostnaden själv.
 
Jag skulle ta ett vänligt prat med byggaren, förklara att du inte är nöjd och varför du inte är nöjd. Det finns snyggare sätt att göra på, och kanske kan ni komma överens om en lösning
 
hempularen skrev:
Om man inte kan stödja sig på avtal eller monteringsanvisning, så tror jag att det kan vara svårt att rent formellt få rätt. Utan man får kanske försöka förhandla. Och vara beredd på att ta en del av kostnaden själv.
Skriver från mobilen, för stora fingrar, höll på att rapportera istället för citera dig, så roligt det kan bli, i värsta fall hade du kunnat ordna det själv.

Jo till sakfrågan, i ts fall finns mer än liknande produkter, helt likvärdiga vill jag påstå, dessa har monteringsanvisningar, vid en eventuell tvist går rätten med stor säkerhet på den linjen att entreprenören inte hade kännedom/ kunskap om hur denne skall uppföra materialet på ett korrekt sätt så för ts så känns det som om att antingen bör leverantören av materialet i samförstånd med entreprenören antingen byta ut allt, göra en korrekt montering eller om kunden så accepterar inte göra något alls, vare sig debitera den extra kostnaden för panelen mot att de inte behöver göra om allt igen. Det finns många lösningar, men detta är inte godtagbart uppfört av panelen, riktigt dåligt.
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.