S
JohanLun skrev:
Jag är nybörjare på linolja, men inomhus finns som jag läst ingen anledning att späda, utomhus späder vissa med kokt linolja, andra med terpentin - det senare är ju det som är skadligt vid målningen. Framförallt har jag förstått att man späder med terpentin för att korta torktiden, i andra hand för inträngningen - men vissa påstår att det inte blir bättre av detta - men det ska jag väl låta vara osagt då jag inte har någon erfarenhet av detta. Borde ju vara enkelt att kolla som sagt...

Men utan att veta så skulle jag hellre ha linoljefärg utan terpentin på fasaden än ha en vattenbaserad produkt...
skulle aldrig använda en oljebaserad färg på på gips
vill du bra skydd så spärr du. så du får in olja i träet.
vill du bästa skydd. är det upp till 6-7 olika blandningar.
 
SBH, jag hänger inte med i svängarna...

Antar du menar att vissa tillämpningar är inte linoljefärg det bästa? Så är det säkert, jag är inte fanatisk på detta, jag kommer sannolikt fortsätta måla med annan färg där jag känner det passar bättre... Själv skulle jag nog antingen kört "modernt", gips mm med modern färg, eller välja tex trä (typ pärlspont) och linoljefärg och inte just combon gips och linolja...

Gips är väl lite fel ut byggnadsvårdssynpunkt, men annars är det ju ett smidigt material. Kommer fortsätta använda detta, även om jag nog kommer försöka behålla putsade väggar (som det är original) där det är möjligt...

Eller är det hur man ska få bäst inträngning med linolja du menar man ska blanda på nåt sätt? Det känns som att bara en "grundblandning" torde ge bättre skydd utomhus än vad motsvarande vattenbaserade "plastfärg" är... Iallafall bra nog? Men du får gärna skriva hur man får bäst inträngning, jag har för mig jag läst lite olika teorier om detta...
 
  • Gilla
Almenea
  • Laddar…
Jag har som sagt ingen erfarenhet av Gysinges eller Ottossons matta, vill hellre använda emulsionsfärg om jag ska ha matt, den har lika goda egenskaper, lättstruken, rinner ej, täcker bra.
Jag provade att stryka med vanlig linoljefärg och det sög inte alls så mycket som jag trodde, så nu blir det enbart linoljefärg, ev. med Bifrost som slutstrykning för att det inte ska bli så blankt.
Vet inte vad som skulle vara skadligt med det egentligen? Det är ju papper jag målar på, det måste väl sugas in tillräckligt och fästa tycker jag, vad menar ni skulle kunna hända? Skulle färgen lossna?
I vilket fall som, ett otroligt prisvärt alternativ. Har nu strukit två gånger, minst en gång till behövs, har använt c:a 5 dl, taket är c:a 12 kvm. Färgaffären tyckte att jag behövde en fyralitersspann med våtrumsgrund à 898:- plus en spann täckfärg som kostade något liknande. (kan jag ha strukit för tunt, kan verkligen en liter linoljefärg räcka till 48 kvm??).
 
S
JohanLun skrev:
SBH, jag hänger inte med i svängarna...

Antar du menar att vissa tillämpningar är inte linoljefärg det bästa? Så är det säkert, jag är inte fanatisk på detta, jag kommer sannolikt fortsätta måla med annan färg där jag känner det passar bättre... Själv skulle jag nog antingen kört "modernt", gips mm med modern färg, eller välja tex trä (typ pärlspont) och linoljefärg och inte just combon gips och linolja...

Gips är väl lite fel ut byggnadsvårdssynpunkt, men annars är det ju ett smidigt material. Kommer fortsätta använda detta, även om jag nog kommer försöka behålla putsade väggar (som det är original) där det är möjligt...

Eller är det hur man ska få bäst inträngning med linolja du menar man ska blanda på nåt sätt? Det känns som att bara en "grundblandning" torde ge bättre skydd utomhus än vad motsvarande vattenbaserade "plastfärg" är... Iallafall bra nog? Men du får gärna skriva hur man får bäst inträngning, jag har för mig jag läst lite olika teorier om detta...
gips gör en något bättre brandisolering.
du kör ju med en olje grund samt en alkydgrund. innan du målar med färdig färg.
skall jag måla med linoljefärg på ett bra sätt gäller 6-7 olika blandningsförhållanden
 
S
kollat lite gips leverantörer. allt från inget vi rekommenderar till oljan förstör gipsen. när man frågar om att måla gipsskivor med linoljefärg
 
Man får sällan några vettiga svar från leverantörer på udda frågor vilken vara det än gäller.
Deras kundservice frontas knappast av material- eller kemiingenjörer - och blir det minsta tveksamt är det enklaste att svara att "det inte rekommenderas".
Annars kan det sluta i gnäll och skadeståndsanspråk.
 
S
MagHam skrev:
Man får sällan några vettiga svar från leverantörer på udda frågor vilken vara det än gäller.
Deras kundservice frontas knappast av material- eller kemiingenjörer - och blir det minsta tveksamt är det enklaste att svara att "det inte rekommenderas".
Annars kan det sluta i gnäll och skadeståndsanspråk.
kan själva testa vad som händer med en gipsskiva.
beroende på vilken mail jag anävnder får jag även olika svar. privat eller jobbmail.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.