Hej alla,

Jag köpte en Gardena Sileno R100Li igår och har tänkt sätta upp ett tillfälligt hus (3 plankor) för att sedan bygga ordentligt hus med inspiration från "hustråden".

Tomten är ny och vi fick gräsmattan först sent i höstas så allt är inte färdigt.

Har en del undringar och hoppas någon vänlig själ kan bistå med hjälp.

1a. Hur gör man när man lägger ut slingan med tanke på längd och efterjusteringar? Det är ju tydligen vissa avstånd från kantsten osv som man ska ha, men begränsningskabeln kan väl fort bli för kort/lång om man önskar efterjustera? Är det bara skarvning av kabeln som gäller för att förkorta/förlänga?

1b. Har planerat några träd, 3 st, kan jag "spara" några extra meter begränsningskabel som jag lägger på utsidan av begränsningskabeln (kanten på gräsmattan) tills vidare?

1c. Har gräsmatta helt ut i kanten, men det ska bort ca 70 cm gräs och planteras några bärbuskar, kabeln kommer då att bli för lång, hur gör jag med detta?

2. Har nog tänkt lägga beläggningssten på två sidor av huset ca 60 cm längs med huset. Idag är det bara en planka som håller jorden och gräsmattan från husväggen med ca 20 cm djup. Kan jag låta gräsklipparen gå längs denna kant och eventuellt bara lägga begränsningskabeln extra lång in i gräsmattan så att den inte faller ned? Rör sig om 10 meter på en sida och 7 meter på andra sidan.

3. Placering av hus, förslag? Annars tror jag det blir den på östsidan och vår baksida där det är gott om plats, har dock ingen stickkontakt på den sidan av huset så måste ordna detta på något sätt..

258nuo8.png

Tack på förhand!
 
1a: Ett tips är att spara en "tarm" i några hörn på någon meter. Alltså att du lägger slingan en bit bredvid varandra så att roboten struntar i den. Då kan du lätta plocka lite slinga i framtiden.
Illustration av en slinglayout för en robotgräsklippare som visar en extra slinga i hörnet som spartips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1b: Absolut. Enligt ovan metod.

1c: Enligt ovan metod. Eller kapa och skarva med en fukttät skarvhylsa.

3: Jag tycker östra sidan är bäst och placeringen av slingan blir enklast.

PS: Är inte en R100Li lite oversize för din tomt?
 
  • Gilla
Torgnys och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförligt och bra svar med tips :D

Hur svårt är det att få tag på begränsningskabeln när det vuxit gräs över den?
Är det lätt att lyfta upp kabeln med märlorna senare i sommar för justering eller bör all justering göras färdig innan första månaden?

Måste jag ut med en guide kabel till andra sidan med en gång den sätts i drift eller kan detta komma senare?
Vart borde jag dra den om jag placerar på öst sidan av huset?

Fick den för 10.000 kr och en R50li kostar inte så mycket mindre, fick med lite mer kabel och 4 hjul vilket jag har tolkat ska vara bra, men annars ja, den är nog overkill.
 
Det är bra att dra i begränsningslinan. Ta ett par handskar och dra nära marken. Skär längs slingan med t.ex en smörkniv i plast där det går trögare.

Osäker på begränsningslingan, jag har inte testat utan (med min HQ). Men det är möjligt att det går att köra utan.

Jag skulle dra guideslingan något så här!
Illustration av en trädgård med en planerad dragning för en begränsningslina till robotgräsklippare runt ett hus och en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ruggigt bra pris, den är lätt värd 10000 kr. Fördelen med en lite för stor robot är att du får jämnare klippresultat och batteriet håller längre då den inte behöver gå lika mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benji9
  • Laddar…
Tack igen!!

Ja det var ett fantastiskt pris, har varit på utkik länge och hade egentligen accepterat en mindre klippare men nu hade jag tur :D
 
Jag vill minnas att guide är ett måste på Gardenas klippare. Dom har inte radiosignalen i laddplattan som Husqvarnas modeller har. Jag är inte helt säker på detta men oavsett så är guiden någon man verkligen ska utnyttja. Det optimerar hela klippningen. Klipparen hittar hem fortare vilket spar på batteriet och laddtiden.
 
  • Gilla
Benji9
  • Laddar…
quick skrev:
Jag vill minnas att guide är ett måste på Gardenas klippare. Dom har inte radiosignalen i laddplattan som Husqvarnas modeller har. Jag är inte helt säker på detta men oavsett så är guiden någon man verkligen ska utnyttja. Det optimerar hela klippningen. Klipparen hittar hem fortare vilket spar på batteriet och laddtiden.
Japp, detta ska jag ha!
 
Så det blev en gardena R100Li till slut. :)
Bra val av robot och till ett superpris dessutom.

Kommer fungera lika ypperligt på din tomt som min 310 gör på min tomt, som är mycket lik din tomt både till storlek och utseende, inklusive passagen mellan häck och trädäck. Dessa två klippare är ju i grunden samma maskin.

Du kommer inte ångra att du valde en robot med lite högre kapacitet, nu fick du ju en maskin med fyra hjul dessutom.

Såg att du har flyttat på laddstationen till den östra sidan också... Det där blir hur bra som helst. (y)
 
  • Gilla
Benji9
  • Laddar…
Såg mg765 skiss och det går lika bra att lägga "tarmen" längs med begränsningsslingan bara trådarna i tarmen följs åt.
Man kan rulla ihop den också.

Protte
 
  • Gilla
Benji9
  • Laddar…
Robbalove: Du har inte glömt av mig :)

Siktade på en HQ 310 hela tiden men köpte aldrig då och nu i år blev det för dyrt bara.

Blir spännande att få detta på plats, men tror jag ska ta och fixa lite mer, sten längs huskanten först och kanske låna en grannes gräsklippare ett par gånger..

prototypen: Tänkte att man säkert kan snurra ihop en liten bunt i varje hörn, men kommer garanterat behöva köpa mer kabel pga det lilla extra jag behöver samt guidekabel.

Återkommer garanterat med fler frågor efter att jag öppnat kartongen :D
 
Husqvarna är nog mer förlåtande för hur slingan läggs ut, som t.ex att rulla ihop den. Andra fabrikat brukar balla ur helt om man gör så, så metoden att lägga lägga ut en "tarm" från slingan är mer universell som fungerar för andra fabrikat också.
 
  • Gilla
Benji9
  • Laddar…
Benji9 skrev:
Robbalove: Du har inte glömt av mig :)

Siktade på en HQ 310 hela tiden men köpte aldrig då och nu i år blev det för dyrt bara.

Blir spännande att få detta på plats, men tror jag ska ta och fixa lite mer, sten längs huskanten först och kanske låna en grannes gräsklippare ett par gånger..

prototypen: Tänkte att man säkert kan snurra ihop en liten bunt i varje hörn, men kommer garanterat behöva köpa mer kabel pga det lilla extra jag behöver samt guidekabel.

Återkommer garanterat med fler frågor efter att jag öppnat kartongen :D
Nej, jag kommer absolut ihåg dig från i höstas. Har dessutom läst igenom lite gamla trådar nu på vårkanten och undrade faktiskt lite hur det gick för dig.

R100Li blir helt perfekt för dig. En r50li hade såklart också fungerat men du hade nog inte blivit lika nöjd eftersom den hade behövt gå alltför många timmar per dag. 310 var väl nere på 13000 kr inkl kabel i höstas (ca 14500 kr i nuläget) men för 10000 kr var detta ett oslagbart köp. 310 är knappast värd 3000 - 4500 kr mer, speciellt inte för en gräsyta på ca 300 kvm.

Tycker inte du behöver vänta på stenläggningen innan du kör igång maskinen. Lägger du kabeln med märlor är det enkelt att flytta och justera kabeln när det är dags för stenläggning.

Lägg extra reservkabel enligt prototypens förslag (framåt, bakåt & framåt igen under samma märlor) på några strategiskt utvalda ställen, så har du extra kabel om du vill justera i efterhand.

Du kommer måsta lägga ut guidekabeln på en gång eftersom silenomaskinerna endast hittar tillbaka till stationen via guide (om nu inte detta har ändrats för 2017).
 
  • Gilla
Benji9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.